SPIS TREŚCI
1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE ...
2. MATERIAŁY l PRZYBORY RYSUNKOWE
2.1. Materiały ...............
2.2. Przybory rysunkowe ............
3. FORMA GRAFICZNA RYSUNKU ...
3.1. Linie rysunkowe .............
3.2. Pismo techniczne ............
4. PRZESTRZEŃ EUKLIDESOWA . ........
4.1. Pojęcia pierwotne ............
4.2. Konstrukcyjne określenie podstawowych elementów przestrzeni .
5. ELEMENTY NIEWŁAŚCIWE ..........
5.1. Punkt niewłaściwy ............
5.2. Prosta niewłaściwa ............
5.3. Płaszczyzna niewłaściwa ...........
6. METODY ODWZOROWAŃ
6.1. Zasady rzutowania ............
6.2. Najczęściej stosowane metody odwzorowań ......
7. WZAJEMNE POŁOŻENIE ELEMENTÓW W PRZESTRZENI
7.1. Elementy przynależne ...........
7.2. Elementy równoległe ............
7.3. Elementy prostopadłe ...........
7.4. Elementy wspólne ............
8. ZWIĄZKI MIAROWE . . . .........
8.1. Odległości ..............
8.2. Kąty ................
9. NIEKTÓRE KONSTRUKCJE PLAŃIMETRYCZŃE
9.1. Podział odcinka wg zadanej proporcji .......
9.2. Konstrukcja trójkąta prostokątnego ........
9.3. Złoty podział odcinka ...........
9.4. Proste styczne do danego okręgu przechodzące przez zadany punkt
9.5. Proste styczne do dwóch danych okręgów ......
9,6. Łączenie łuków kołowych o różnych krzywiznach ....
9.7. Zadania ...............
9.8. Konstrukcje pomocnicze ...........
10. MIEJSCA GEOMETRYCZNE .........
10.1. Dwusieczna kąta ...........
10.2. Symetralna odcinka ...........
10.3. Miejsca geometryczne dotyczące okręgów . . . . .
10.4. Okrąg Apoloniusza ...........
11. WIELOKĄTY ...........
11.1. Niektóre własności wielokątów wypukłych i ich podziały .
11.2. Wielokąty foremne ...........
12. WIELOŚCIANY ............
12.1. Graniastosłup ............
12.2. Ostrosłup .............
12.3. Wielościany foremne ..........
13. KRZYWE STOPNIA DRUGIEGO (STOŻKOWE) .
13.1. Niektóre własności krzywych stożkowych . , . . .
13.2. Klasyfikacja krzywych stożkowych .......
13.3. Średnice sprzężone ...........
1 3.4. Elementy określające stożkową ........
13.5. Konstrukcje krzywych stożkowych .......
13.6. Styczne do krzywych stożkowych .......
14. POWIERZCHNIE ........
14.1. Podział powierzchni ..........
14.2. Sfera ..............
14.3. Powierzchnia walcowa ..........
14.4. Powierzchnia stożkowa ..........
14.5. Inne często spotykane powierzchnie ...,.,
WPROWADZONE OZNACZENIA ...
SKOROWIDZ .........
1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE
Opracowanie niniejsze z zakresu geometrii ujętej w programach szkół średnich ogólnokształcących i technicznych ma na celu powtórzenie, przypomnienie, ugruntowanie i zebranie w całość tej części materiału, która jest podstawa realizacji programu nauczania technicznej szkoły wyższej oraz uzupełnienie braków wynikających z ewentualnego zaniechania realizacji pełnego programu w szkole średniej.
Należy wyraźnie podkreślić, że decydując się na formę repetytorium, ograniczono się tylko do przedstawienia nieznacznej części materiału zawartego w programie szkoły średniej. Jednak wydaje się, że podano tutaj większość informacji niezbędnych do realizacji programu przewidzianego dla wyższych szkół technicznych, szczególnie na wydziałach kształcących inżynierów konstruktorów w różnych specjalnościach.
Opracowanie to może służyć studentom jako encyklopedyczny zbiór informacji, których niekoniecznie trzeba się uczyć na pamięć, lecz które warto mieć „pod ręka" w razie potrzeby.
Wprowadzono także dodatkowo informacje wykraczające poza obowiązkowy program szkoły średniej w celu umożliwienia osobom chętnym poszerzenie wiadomości.
Znajomość geometrii elementarnej w zakresie planimetrii i stereometrii jest podstawą do realizacji zajęć z geometrii wykreślnej, a także może być pomocna w nauce geometrii analitycznej na poziomie wyższej szkoły technicznej. Materiał umożliwia także powtórkę podstawowych wiadomości z zakresu rysunku technicznego, na kanwie których realizowany jest program grafiki inżynierskiej w szkołach wyższych.
W programie repetytorium skomasowany jest materiał realizowany w czasie nauczania w kilku kolejnych klasach, lecz rozrzucony w kilku podręcznikach szkoły podstawowej oraz średniej, co utrudnia szybkie znalezienie potrzebnej informacji.
Coraz popularniejsza obecnie praktyka przyjmowania studentów na uczelnię bez egzaminu wstępnego eliminuje konieczność powtórki materiału bezpośrednio przed rozpoczęciem studiów, co jest często przyczyną niedostatku (pamięć nie zawsze sięga daleko wstecz) podstawowych wiadomości niezbędnych do opanowania programu nauczania
|