SPIS
TREŚCI
1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE
...
2. MATERIAŁY l PRZYBORY
RYSUNKOWE
2.1. Materiały
...............
2.2. Przybory rysunkowe
............
3. FORMA GRAFICZNA
RYSUNKU
...
3.1. Linie rysunkowe
.............
3.2. Pismo techniczne
............
4. PRZESTRZEŃ
EUKLIDESOWA .
........
4.1. Pojęcia pierwotne
............
4.2. Konstrukcyjne
określenie podstawowych elementów przestrzeni
.
5. ELEMENTY NIEWŁAŚCIWE
..........
5.1. Punkt niewłaściwy
............
5.2. Prosta niewłaściwa
............
5.3. Płaszczyzna
niewłaściwa
...........
6. METODY
ODWZOROWAŃ
6.1. Zasady rzutowania
............
6.2. Najczęściej stosowane
metody odwzorowań
......
7. WZAJEMNE POŁOŻENIE
ELEMENTÓW W
PRZESTRZENI
7.1. Elementy przynależne
...........
7.2. Elementy równoległe
............
7.3. Elementy prostopadłe
...........
7.4. Elementy wspólne
............
8. ZWIĄZKI MIAROWE .
.
.
.........
8.1. Odległości
..............
8.2. Kąty
................
9. NIEKTÓRE KONSTRUKCJE
PLAŃIMETRYCZŃE
9.1. Podział odcinka wg
zadanej proporcji
.......
9.2. Konstrukcja trójkąta
prostokątnego
........
9.3. Złoty podział odcinka
...........
9.4. Proste styczne do
danego okręgu przechodzące przez zadany
punkt
9.5. Proste styczne do
dwóch danych okręgów
......
9,6. Łączenie łuków
kołowych o różnych krzywiznach
....
9.7. Zadania
...............
9.8. Konstrukcje pomocnicze
...........
10. MIEJSCA GEOMETRYCZNE
.........
10.1. Dwusieczna kąta
...........
10.2. Symetralna odcinka
...........
10.3. Miejsca geometryczne
dotyczące okręgów .
.
.
.
.
10.4. Okrąg Apoloniusza
...........
11. WIELOKĄTY
...........
11.1. Niektóre własności
wielokątów wypukłych i ich podziały
.
11.2. Wielokąty foremne
...........
12. WIELOŚCIANY
............
12.1. Graniastosłup
............
12.2. Ostrosłup
.............
12.3. Wielościany foremne
..........
13. KRZYWE STOPNIA DRUGIEGO
(STOŻKOWE)
.
13.1. Niektóre własności
krzywych stożkowych .
,
.
.
.
13.2. Klasyfikacja krzywych
stożkowych .......
13.3. Średnice sprzężone
...........
1 3.4. Elementy określające
stożkową ........
13.5. Konstrukcje krzywych
stożkowych .......
13.6. Styczne do krzywych
stożkowych .......
14. POWIERZCHNIE
........
14.1. Podział powierzchni
..........
14.2. Sfera
..............
14.3. Powierzchnia walcowa
..........
14.4. Powierzchnia stożkowa
..........
14.5. Inne często spotykane
powierzchnie ...,.,
WPROWADZONE OZNACZENIA
...
SKOROWIDZ
.........
1.
WIADOMOŚCI WSTĘPN
Opracowanie niniejsze z
zakresu geometrii ujętej w programach szkół
średnich ogólnokształcących i technicznych ma na
celu powtórzenie, przypomnienie, ugruntowanie
i zebranie w całość tej części materiału, która
jest podstawa realizacji programu nauczania
technicznej szkoły wyższej oraz uzupełnienie
braków wynikających z ewentualnego
zaniechania realizacji pełnego programu w szkole
średniej.
Należy wyraźnie podkreślić,
że decydując się na formę repetytorium,
ograniczono się tylko do przedstawienia nieznacznej części
materiału zawartego w programie szkoły
średniej. Jednak wydaje się, że podano tutaj
większość informacji niezbędnych do realizacji
programu przewidzianego dla wyższych szkół
technicznych, szczególnie na wydziałach
kształcących inżynierów
konstruktorów w różnych
specjalnościach.
Opracowanie to może służyć
studentom jako encyklopedyczny zbiór informacji,
których niekoniecznie trzeba się uczyć na pamięć,
lecz które warto mieć „pod ręka" w razie
potrzeby.
Wprowadzono także dodatkowo
informacje wykraczające poza obowiązkowy
program szkoły średniej w celu umożliwienia osobom
chętnym poszerzenie
wiadomości.
Znajomość geometrii
elementarnej w zakresie planimetrii i stereometrii
jest
podstawą do realizacji zajęć z geometrii wykreślnej, a także może być pomocna w nauce
geometrii analitycznej na poziomie wyższej szkoły
technicznej. Materiał umożliwia także powtórkę
podstawowych wiadomości z zakresu rysunku
technicznego, na kanwie których realizowany jest
program grafiki inżynierskiej w szkołach
wyższych.
W programie repetytorium
skomasowany jest materiał realizowany w
czasie nauczania w kilku
kolejnych klasach, lecz rozrzucony w kilku
podręcznikach szkoły podstawowej oraz
średniej, co utrudnia szybkie znalezienie
potrzebnej
informacji.
Coraz popularniejsza
obecnie praktyka przyjmowania studentów na
uczelnię bez egzaminu wstępnego eliminuje
konieczność powtórki materiału bezpośrednio przed
rozpoczęciem studiów, co jest często przyczyną
niedostatku (pamięć nie zawsze sięga daleko
wstecz) podstawowych wiadomości niezbędnych do
opanowania programu
nauczania.
|