„GENERACJA” to wspólna publikacja autorstwa Michała Wasążnika i Roberta Jarosza, na którą składają się: autorski album 160 fotografii Wasążnika i esej mówiony Jarosza. „Generacja” prezentuje twórców, miejsca i wydarzenia, które fundowały tożsamość kultury alternatywnej oraz przynosi słowno-wizualną dokumentację warszawskiej sceny punk i reggae pierwszej połowy lat osiemdziesiątych, w kontekście wydarzeń kulturowych i politycznych w Polsce i świecie. Narracja książki obraca się wokół przygód warszawskich grup Kryzys, Tilt, Brygada Kryzys, TZN Xenna, Deuter, Dezerter i Izrael. Bohaterowie „Generacji” to ludzie, którzy weszli w dojrzałość w Polsce lat 1
[zasłonięte]978-19 roku. Ze względu na zastaną sytuację społeczno-ekonomiczną „realnego socjalizmu” we właściwy sobie sposób potraktowali punkowe hasło „zrób to sam”: zakładali zespoły, wydawali niezależne pisma, organizowali festiwale muzyczne i własny obieg dystrybucji muzyki. Bez żenady anektowali do swoich działań struktury i miejsca oficjalne, czyli państwowe, zawłaszczając sferę rzeczywistości pozostającą pod kontrolą państwa. Istotnym punktem odniesienia „Generacji” jest - obchodzący w tym roku swoje trzydziestolecie - festiwal w Jarocinie, który w latach 1
[zasłonięte]982-19 był kipiącym tyglem i najważniejszem forum artystycznych prezentacji polskiego rocka.
„Generacja” eksploruje tak rozległe spectrum tematyczne, jak: „Anarchia w PRL” czyli tournee Rock Galicja’82, nieskrępowany obieg miękkich narkotyków, wpływ SB i komunistycznej władzy na polski punk, „czarny charakter” Zbigniew Hołdys, inspiracje reggae w przesłaniu księdza Jerzego Popiełuszki etc.
Oprócz emblematycznych fotografii Wasążnika książka przynosi niepublikowane dotychczas dokumenty, w tym list Jello Biafry (Dead Kennedys) do grupy Dezerter.
Współautorami narracji Roberta Jarosza są jego rozmówcy:
Robert Brylewski, Magura - Maciej Góralski, Kelner - Paweł Rozwadowski, Tomek Lipiński, Men – Tomek Świtalski, Majonez – Tomasz Wiśniewski, Krzysztof Grabowski, Gogo Szulc, Michał Wasążnik, Walter Chełstowski, oraz rzecznik prasowy rządu PRL Jerzy Urban, Aleksander Kwaśniewski
„Generacja” Wasążnika/Jarosza przynosi nowe imaginarium polskiej kultury popularnej lat osiemdziesiątych, umieszczając w jej centralnym miejscu postacie Roberta Brylewskiego, Macieja Góralskiego, Pawła „Kelnera” Rozwadowskiego, Tomka Lipińskiego, Tomka „Mena” Świtalskiego, Tomka „Rastamana” Szczecińskiego, Krzysztofa „Zygzaka” Chojnackiego, Piotra "Czombego" Dubiela, Jacka "Sydney’a" Ziętałę, Marka "Markusa" Kucharskiego, Andrzeja "Falkonettiego" Kuszpyta, Gogo Szulca, Roberta "Robala" Materę, Krzysztofa Grabowskiego, Dariusza "Stepę" Stepnowskiego, Dariusza "Skandala" Hajna, Franza Dreadhuntera i Jarka „Gruszkę” Ptasińskiego.
Inne bohaterki i bohaterowie emblematycznych fotografii Wasążnika i eseju Jarosza to: Gary Hell, Brain Control, Poland, Luter - Jacek Lenartowicz, Pola Mazur, Piotr Rypson, Andrzej Zuzak, Magda Kalenik, Małgosia Chachaj, Kasia Grzechnik, Joanna Kaniuga, Grażyna Gruszczyńska, Julo Pyszyński, Marek Paliniak, Milo Kurtis, Abaddon, Ekshumacja, Śmierć Kliniczna, Marek Czapelski, Dariusz Dusza, Paweł Kukiz, Daab, Siekiera, T.Love, Armia, Tomek Budzyński, Lech Janerka, Kult, Republika,Tomek Majonez Wiśniewski, Richard Boulez, Tycu, Gutek, koty Berlin, Stirlitz i inni.
Naturalną koleją rzeczy nowy panteon oczyszcza pole kultury z mastodontów w rodzaju zespołów Perfect, Lombard, TSA, Turbo itp.
Autorzy:
Michał Wasążnik (1956) – polski fotograf, mieszkający od 1986 roku w Oslo
Robert Jarosz (1966) – badacz kultury, wydawca i twórca prywatnego Archiwum TRASA W-Z, poświęconego kulturze popularnej lat 1
[zasłonięte]956-19