Pierwotnie ta szkola malarstwa emanowała silnym wpływem buddyzmu zen. Stosowano surowy minimalizm, niedopuszczający odcieni szarości. Z biegiem czasu jednak powstały nowe odłamy szkoły protestujące przeciwko zbytniej prostocie, wprowadzono zarówno gradację pośrednią jak również żywe kolory wprost.
Obecnie malarstwo to łączy w sobie wiele różnych technik nazywanych wspólną nazwą suibokuga.
W języku japońskim SUI oznacza wodę, BOKU / SUMI oznacza czarny tusz, GA / E to obraz.
Aktualnie użycie koloru jest dość powszechne i akceptowane, niemniej jednak nie można oprzeć się wrażeniu, że w pewien sposób narusza to świętą tradycję tej starożytnej sztuki. Z tego powodu, jeśli kolor jest stosowany, to najczęściej istnieje jako akcent, lub prosty symbol umieszczony celowo, aby przyciągnąć uwagę widza do miejsca istotnego, nie natomiast tematem dominującym obrazu.
Dla tych, którzy cenią sobie japońską prostotę zen połączoną z mocnym przekazem emocjonalnym, jaki sztuka Sumi-e niesie ze sobą – obraz będzie wspaniałym elementem wystroju wnętrza. Jeśli spoglądając na obraz będzie możliwe poczuć subtelność, delikatność i nietrwałość rosy na wiosennej trawie, poczuć zimno płatków śniegu i gorąco promieni słońca. Jeśli uda się zrozumieć szaleństwo wojownika, dynamikę walki i potężną siłę furii” - to dla malarza największa nagroda, ponieważ pozwoli widzowi choć na chwilę oderwać się myślami od rzeczywistości i popłynąć za nastrojem, energią i radością.
*Autor obrazu jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów Chińskiej Kaligrafii i Malarstwa Tuszem (International Chineese Calligraphy & Ink Painting Artist Society) z siedzibą w Tokio. Bierze udział w wystawach krajowych i międzynarodowych, m.in. we Francji, USA, Japonii, Chinach. Organizuje seminaria, pokazy i szkolenia z zakresu technik malowania tuszem, jak również dotyczące historii i tradycji japońskiego i chińskiego malarstwa tuszem. Jego obrazy są bardzo pożądane wśród koneserów sztuki japońskiej, jak również wśród miłośników wschodnich sztuk walki. Wiele z takich obrazów znajduje się w kolekcjach znanych i cenionych mistrzów sztuk walki na całym świecie. Artysta wspiera również akcje pomocy potrzebującym przekazując niejednokrotnie swoje obrazy na cele charytatywne. Współpracuje też z wydawnictwami oraz autorami książek i czasopism w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Jako miłośnik dawnej japońskiej tradycji związanej z szeroko pojętą sztuką oraz aranżacją wnętrz i przestrzeni obrazy maluje według starych zasad i z zachowaniem naturalnego porządku. Do malowania używa wyłącznie tradycyjnych narzędzi wykonanych z dobrych gatunkowo materiałów naturalnych.
**Shaku - tradycyjna japońska jednostka miary (1 shaku = około 30cm)
***Do sygnowania obrazu autor użył swojej pieczęci Hanko, która jest japońskim odpowiednikiem podpisu. Obraz został namalowany na papierze do akwareli, wyłącznie tradycyjnymi narzędziami, z użyciem oryginalnego japońskiego tuszu. Wszystkie użyte materiały są pochodzenia naturalnego.
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83,
kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie artystycznych materiałów w całości lub w części bez zgody artysty jest zabronione i stanowi naruszenie praw autorskich.
Oświadczam, iż jestem twórcą wszystkich wystawianych przeze mnie prac, jak również zdjęć, logotypu i grafiki utworzonej na potrzeby prezentacji galerii.
Kopiowanie któregokolwiek z tych elementów w całości lub w części jest zabronione bez zgody autora.