Gears of War 2 to sequel znakomitej gry akcji studia Epic Games. Po raz kolejny wcielamy się w postać Marcusa Fenixa i stawiamy czoła obcym przybyszom, znanym jako Szarańcza (Locust).
Akcja zaczyna się sześć miesięcy po zakończeniu scenariusza części pierwszej. Większość obcych została unicestwiona, ale wśród ludzi pojawiła się fatalna w skutkach zaraza, określona mianem „rdzewienia płuc”. Niedobitki kosmitów ukrywają się w ogromnych tunelach pod ludzkimi siedzibami, a jako bezpieczne miejsce ostał się jedynie płaskowyż Jacinto. Wkrótce Szarańcza zaczyna wykorzystywać nową technologię, dzięki której jest w stanie doprowadzać do zapadania się całych miast. Do akcji wkracza ekipa Fenixa, wyruszając z zadaniem ostatecznego rozprawienia się z wrogo nastawionymi kreaturami.
W drugiej części GoW obok Marcusa, Doma, Cole’a i Bairda pojawiają się nowe postaci niezależne. Tai Kaliso to typowy twardy żołnierz z zasadami, Chairman Prescott pełni funkcję dowódcy Coalition of Ordered Governments (COG), a Maria Santiago jest żoną Doma. Właśnie na poszukiwaniach tej kobiety skupiają się początkowe etapy gry.
Podobnie jak w pierwowzorze, rozgrywka polega na eksterminacji obcych z wykorzystaniem dostępnych zasłon oraz licznych narzędzi mordu (np. strzelba, karabin z piłą i granaty), których arsenał został uzupełniony o nowe zabawki (m.in. pistolety Gorgon i granaty z trującym ładunkiem). W grze niekiedy wykorzystuje się środki transportu. Oprócz maszyn typu Centaur są to również ogromne czołgi. Zwiększyła się liczba rodzajów oponentów, a jednym z nowych stworów jest Kantus. Potwór ten jest w stanie wskrzeszać swoich poległych kamratów, pełniąc rolę swego rodzaju szamana. W grze znajdują się też znacznie okazalsze monstra, będące pełnoprawnymi bossami.
Autorzy wprowadzili czwarty poziom trudności, umieszczony poniżej dotychczas najłatwiejszego Casual. Oprócz trybu single player developerzy udostępnili także rozgrywki wieloosobowe. Jednym z ich wariantów jest kooperacja, w której wiele parametrów ustala się samemu. Wspiera ją specjalny system, odmiennie punktujący graczy na różnych poziomach trudności. Gracze mogą też zmierzyć się w pojedynku na piły ze Sztuczną Inteligencją bądź z żywym przeciwnikiem. W rozgrywkach sieciowych może uczestniczyć maksymalnie osiem osób.
Silnikiem graficznym Gears of War 2 jest unowocześniona wersja Unreal Engine 3. Oferuje ona dynamiczne cienie, generowanie hord wrogów, realistyczne zachowanie płynów i miękkich przedmiotów, a także otoczenie w wielkim stopniu podlegające destrukcji. Usprawniono też scenki przerywnikowe, które (w odróżnieniu od części pierwszej) są interaktywne. Głosy głównych bohaterów gry podkładają ci sami aktorzy, którzy współpracowali już przy pierwszej części tej serii.