Nüvi 1200 to
urządzenie wprowadzone na rynek w połowie roku 2009, przeznaczone
zarówno do nawigacji samochodowej jak i pieszej czy rowerowej. Seria
urządzeń nüvi 1200 jest jednocześnie pierwszą przygotowaną do obsługi
map CityXplorer, pozwalających na
planowanie tras z uwzględnieniem środków transportu publicznego.
Funkcjonalność ta przydatna jest w trakcie np. zwiedzania miasta, gdy
urządzenie wykorzystywane jest w trybie pieszym.
Zewnętrznie urządzenie przypomina
znaną dotąd serię nüvi 2x0 czy 2x5, jednak stylistyka obudowy jest
bardziej dopracowana. Również materiały użyte do jej budowy wydają się
być wysokiej jakości i przyjemne w dotyku. Nüvi 1200 wyposażony jest w dotykowy
wyświetlacz o przekątnej 3,5 cala, z mocnym
podświetleniem zapewniającym czytelność prezentowanych na nim
informacji praktycznie w każdych warunkach. Jedyne dostępne z zewnątrz
urządzenia elementy to przycisk włączania i wyłączania, port USB oraz
slot kart pamięci microSD. Wewnątrz urządzenia
zastosowano pamięć o pojemności 1,8 GB, której część
zajęta jest przez pliki systemowe oraz mapy. W urządzeniu umieszczono dużo
szybszy od stosowanych dotychczas procesor, dzięki czemu
wszystkie operacje wykonywane w menu czy też np. odświeżanie ekranu
mapy, są natychmiastowe. Samo menu ekranowe również uległo lekkim
modyfikacjom w stosunku do poprzedników - zastosowano animowane
menu z nowym zestawem ikon, zmieniono także
grafikę ekranów np. przeglądarki zdjęć, funkcji Gdzie jestem?,
kalkulatora, itp. Urządzenie jest oczywiście wyposażone w moduł GPS
wysokiej czułości (z obsługą procedur HotFix), co
zapewnia szybką i pewną akwizycję satelitów. Do pracy GPS wykorzystywana
jest antena wbudowana, bez możliwości dołączenia
anteny zewnętrznej.
Nüvi 1200 oferuje trzy tryby pracy: Samochód,
Pieszy (z wykorzystaniem map CityXplorer) oraz Rower. Dla
każdego z tych trzech trybów urządzenie dobiera parametry pracy tak, aby
zaproponować trasy zgodne ze sposobem jego wykorzystania. Dotyczy to
również wskazywanych czasów dotarcia do celu, które będą inne dla trybu
Samochód i Rower (mimo iż konkretna trasa może zostać wyliczona w ten
sam sposób).
W trybie pieszym, przy wykorzystaniu wspomnianych map
CityXplorer, urządzenie potrafi planować trasę do wybranego punktu
docelowego, nie tylko z uwzględnieniem dróg jak to było dotychczas, ale
proponując również przejazd na określonym odcinku tramwajem, czy
autobusem. Co więcej, urządzenie planując taką trasę, przedstawia kilka
alternatywnych sposobów dotarcia do wybranego celu, podając
jednocześnie czas potrzebny na przebycie tej drogi (łącznie z okresami
jazdy komunikacją miejską) oraz odległości jakie trzeba będzie
przebyć piechotą. Do decyzji użytkownika należy, którą z tras
wybierze. Po uruchomieniu nawigacji po takiej trasie, urządzenie
zachowuje się podobnie jak w trakcie nawigacji samochodowej, dodatkowo
podając np. nazwy przystanków na których należy wsiąść lub wysiąść oraz
numery linii komunikacji miejskiej, z jakich należy skorzystać.
W trybie samochodowym i rowerowym
możliwe jest wyszukanie celu podróży (adres, miejscowość, punkt POI,
itp), zaplanowanie trasy przejazdu i nawigacja zakręt po zakręcie do
tego celu z wykorzystaniem komunikatów głosowych oraz informacji
wyświetlanych na ekranie. W trakcie nawigacji, głównym ekranem staje się
ekran mapy, na którym wyświetlana jest linia trasy oraz wskazówki
nawigacyjne (zawartość lewego, cyfrowego pola danych jest definiowana
przez użytkownika). Trasy wyliczane przez urządzenie mogą być wyznaczane
na jeden z czterech sposobów: najkrótsze, najszybsze, po bezdrożu oraz
jako najtańsze. Ten ostatni sposób kalkulacji tras związany jest z
funkcją ecoRoute. EcoRoute pozwala na
wybór w czasie planowania trasy takich dróg, które zapewnią możliwie
najniższe spalanie paliwa. Funkcja ta wymaga konfiguracji ze strony
użytkownika - wymagane jest wprowadzenie informacji o typie paliwa,
którym zasilany jest nasz pojazd, cenie paliwa za litr, zużyciu paliwa w
mieście oraz w czasie jazdy po autostradach. Na podstawie tych danych
oraz danych zawartych w mapach cyfrowych, urządzenie zaplanuje taką
trasę, którą przejechać będzie można najniższym kosztem. Dodatkowo
ecoRoute informuje o ilości zużytego paliwa oraz średnim spalaniu czy
też orientacyjnej emisji spalin. Dostępna jest też funkcja Sprawdź
się, której zadaniem jest nauczyć kierowcę ekonomicznej jazdy
poprzez zabawę.
W zakresie funkcji nawigacyjnych
urządzenie oferuje także możliwość zachowania w pamięci punktów
ulubionych oraz powiązania z nimi zdjęcia danego obiektu.
Zdjęcia mogą być również wykorzystane jako cel do nawigacji. Z użyciem
serwisu internetowego Garmin Connect, do urządzenia
załadować można zdjęcia z zapisaną w nich informacją o pozycji
uwiecznionego obiektu, a następnie korzystając z przeglądarki zdjęć,
wybrać to zdjęcie i automatycznie uruchomić nawigację do obiektu.
Urządzenie rejestruje również tzw. dziennik podróży,
czyli ślad którym przemieszczał się użytkownik. Nie zapomniano również o
pomocnej funkcji Gdzie jestem?, za pośrednictwem
której można szybko sprawdzić w pobliżu jakiego skrzyżowania i jakiego
adresu się aktualnie znajdujemy (wyświetlana jest też pozycja w formie
współrzędnych) oraz skorzystać z wyszukiania najbliższych posterunków
policji, szpitali i stacji benzynowych.
Wśród funkcji dodatkowych
urządzenie oferuje dostęp do przeliczników jednostek miar i
walut, kalkulatora i funkcji czas na
świecie, która umożliwia jednoczesne wyświetlanie aktualnego
czasu w trzech wybranych przez użytkownika strefach czasowych oraz
graficzne sprawdzenie obszarów pór dnia i nocy na świecie. Urządzenie
posiada również możliwość pracy z własnymi bazami punktów POI
(np. bazami fotoradarów) jak i np. przewodnikiem podróżnych - Garmin
Travel Guide. Nüvi 1200 jest także wyposażony w system Pomocy,
opisujący wszystkie funkcje realizowane przez urządzenie.
Wyposażenie:
- Uchwyt samochodowy z przyssawką do szyby,
- Ładowarka samochodowa 12-24V,
- Przyklejana podstawka na kokpit dla uchwytu samochodowego,
- Poglądowa instrukcja obsługi (pełna wersja w samym urządzeniu),
Cechy fizyczne |
|
|
|
Wymiary urządzenia: |
|
9.3 x 7.5 x 1.6 cm |
Wymiary wyświetlacza: |
|
7.2 x 5.4 cm, przekątna 3.5 cala
|
Rozdzielczość wyświetlacza: |
|
320 x 240 pikseli |
Typ wyświetlacza: |
|
dotykowy, kolorowy QVGA TFT, z
powłoką antyrefleksyjną, z białym podświetleniem |
Automatyczna regulacja jasności ekranu: |
|
Nie |
Waga: |
|
113.4 g |
Bateria: |
|
wbudowany akumulator litowo - jonowy |
Czas pracy na baterii: |
|
do 4 godzin |
Wodoszczelność: |
|
Brak, IPX0 |
Moduł GPS wysokiej czułości: |
|
Tak |
Antena wbudowana: |
|
Tak, typu patch |
Złącze anteny zewnętrznej: |
|
Nie |
Porty I/O: |
|
1 x miniUSB |
Złącze słuchawkowe: |
|
Nie |
Wejście video: |
|
Nie |
Obsługa kamery wstecznej: |
|
Nie |
Moduł Bluetooth: |
|
Nie |
Nadajnik FM: |
|
Nie |
Pamięć wbudowana: |
|
1.8 GB |
Slot kart pamięci: |
|
Tak, microSD |
Pamięć waypointów: |
|
1000 punktów |
Trasy: |
|
1, 1 pkt. pośredni
|
|
|
|
Cechy funkcjonalne |
|
|
|
Komunikaty głosowe: |
|
Tak |
Wymawianie nazw ulic: |
|
Tak |
Widok mapy w perspektywie (3D): |
|
Tak |
Obsługa budynków 3D: |
|
Nie |
Obsługa map CityXplorer: |
|
Tak, (tryb pieszego) |
Asystent pasa ruchu: |
|
Nie |
Konfiguracja ilości i zawartości pól
danych na ekranie mapy: |
|
Tak, dla 1 pola
|
Optymalizacja trasy: |
|
Nie |
Automatyczna rekalkulacja trasy: |
|
Tak |
Ustawienia typu trasy
(najkrótsza, najszybsza, bezdroże): |
|
Tak |
Ustawienia unikania: |
|
Tak |
Definicja własnych obiektów unikanych: |
|
Nie |
Rejestracja śladu podróży: |
|
Tak |
Obsługa baz własnych POI: |
|
Tak, import z plików
CSV, import z plików GPX |
Alarm punktów niebezpiecznych: |
|
Tak |
Alarmy dźwiękowe: |
|
Tak |
Obsługa komunikatów drogowych TMC: |
|
Tak, (opcja)
|
Odtwarzacz MP3: |
|
Nie |
Odtwarzacz książek mówionych: |
|
Nie |
Przewodnik podróżny: |
|
Tak |
Przewodnik językowy: |
|
Nie |
Przeglądarka
zdjęć: |
|
Tak, z
nawigacją do zdjęć
|
Konfigurowalne ikony pojazdu: |
|
Tak |
Funkcja czas na świecie: |
|
Tak |
Przelicznik walut i jednostek: |
|
Tak |
Kalkulator: |
|
Tak |
Nawigacja inercyjna: |
|
Nie |
Zabezpieczenie Garmin Lock: |
|
Tak |
Gotowy do pracy na motocyklu: |
|
Nie |