Janusz Gajda
Pedagogika kultury w zarysie
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2006, wydanie II
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 320
Nasza cena: 34,00 PLN
OPIS:
Spis treści
Wprowadzenie ........................................................................................ 1
Rozdział I
Pedagogika kultury jako wielki kierunek myśli pedagogicznej
1. Rodowód pedagogiki kultury ............................................................... 5
2. Przedmiot pedagogiki kultury ............................................................... 7
3. Miejsce pedagogiki kultury wśród innych nauk pedagogicznych ............ 9
Rozdział II
Założenia filozoficzne i metodologiczne pedagogiki kultury
1. Heglowska teoria rozwoju ducha ......................................................... 3
2. Metodologiczna autonomia nauk humanistycznych ................................ 6
3. Sprangerowska typologia idealnych struktur.
Sposób wartościowania i przeżywania wartości .................................... 1
4. Myśl pedagogiczna Georga Kerschensteinera
i jego podstawowy aksjomat procesu kształcenia ................................. 4
5. Kierunek aktualistyczny w pedagogice kultury
– Benedetto Croce i Giovanni Gentile .................................................. 8
Rozdział III
Czołowi przedstawiciele pedagogiki kultury w Polsce
okresu dwudziestolecia międzywojennego
1. Bogdan Nawroczyński – filozofia kultury i hierarchia
wartości, ideał wykształcenia ............................................................... 3
Życie i działalność naukowa Bogdana Nawroczyńskiego .................. 43
Filozofia kultury i hierarchia wartości ................................................ 45
Ideał wykształcenia .......................................................................... 47
2. System pedagogiki kultury Sergiusza Hessena ..................................... 48
Pedagogika jako filozofia stosowana ................................................ 49
Wychowanie jako proces warstwicowy i dialektyczny ...................... 50
Cele wychowania moralnego. Cztery płaszczyzny bytu
i cztery warstwy wychowania ........................................................... 52
3. Bogdana Suchodolskiego pedagogika kultury ..................................... 55
Życie i działalność naukowa Bogdana Suchodolskiego ..................... 56
Udział Bogdana Suchodolskiego w przebudowie teorii
i metodologii poznania humanistycznego ........................................... 58
Filozofia kultury – osobowość – uspołecznienie ................................ 59
Podstawy teorii wychowania przez sztukę ........................................ 63
4. Koncepcje Floriana Znanieckiego – zbieżne
z założeniami pedagogiki kultury ......................................................... 65
Kulturalizm Znanieckiego ................................................................. 66
Koncepcja współczynnika humanistycznego ..................................... 67
Poglądy Znanieckiego na wychowanie dla przyszłości ....................... 69
5. Stefan Szuman ................................................................................... 70
Rozdział IV
Problematyka wychowania narodowego,
państwowego i obywatelskiego
1. Wychowanie narodowe w ujęciu Lucjana Zarzeckiego ....................... 75
2. Problematyka wychowania państwowego
w twórczości Kazimierza Sośnickiego ................................................ 79
3. Poglądy Zygmunta Mysłakowskiego na rolę kultury
w kształtowaniu osobowości oraz w wychowaniu
narodowym i państwowym ................................................................. 87
Kultura i wychowanie ...................................................................... 87
Oryginalność poglądów na temat wychowania
narodowego i państwowego ............................................................ 89
4. Edukacja narodowa, państwowa i obywatelska
w twórczości Bogdana Nawroczyńskiego .......................................... 91
5. Refleksje Bogdana Suchodolskiego na temat edukacji
narodowej i państwowej .................................................................... 94
6. Skrajnie nacjonalistyczne poglądy w wychowaniu
Ernesta Kriecka ................................................................................ 98
Rozdział V
Pedagogika kultury po drugiej wojnie światowej
1. Rozwój pedagogiki kultury po drugiej wojnie światowej ..................... 3
2. Powojenna twórczość Bogdana Suchodolskiego ................................ 7
Krytyka pedagogiki kultury ............................................................. 7
Pedagogika humanistyczna .............................................................. 8
Działalność Bogdana Suchodolskiego
w Narodowej Radzie Kultury .......................................................... 3
3. Twórcza kontynuacja myśli intelektualnej
Bogdana Suchodolskiego w działalności Ireny Wojnar ....................... 1
Wychowanie estetyczne .................................................................. 3
Kształcenie humanistyczne ............................................................... 5
Troska o inspirującą rolę spuścizny naukowej
Bogdana Suchodolskiego ................................................................ 7
4. Aleksander Kamiński – kontynuator poglądów Sergiusza Hessena ..... 8
5. Pedagogika kultury w Polsce po 1995 roku ....................................... 9
Historia powrotu do pierwotnej nazwy kierunku .............................. 9
Znaczące publikacje z pedagogiki kultury po 1995 roku .................. 5
Znaczące ośrodki w rozwijaniu pedagogiki kultury
po 1995 roku ................................................................................. 6
Rozdział VI
Pedagogika religijna, chrześcijańska i personalistyczna
– bliska pedagogice kultury
1. Pedagogika religijna w ujęciu Fryderyka Wilhelma Foerstera .............. 2
. Personalizm Jacques,a Maritaina i Emmanuela Mouniera ...................... 3
3. Wychowanie personalistyczne Karola Górskiego ............................... 5
4. Personalizm Stefana Kunowskiego i Józefa Pastuszki ......................... 9
5. Środowisko naukowe KUL w tworzeniu i upowszechnianiu
pedagogiki personalistycznej i chrześcijańskiej .................................... 2
6. Inne ośrodki w Polsce kontynuujące idee pedagogiki
chrześcijańskiej i personalistycznej ..................................................... 3
7. Założenia programowe Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej .............. 5
8. Poglądy Jana Pawła II na temat wychowania
– istotne nie tylko dla pedagogiki chrześcijańskiej ............................... 7
Rozdział VII
Kontrowersje i dylematy pedagogiki kultury
i edukacji kulturowej w Polsce
1. Kultura pojmowana globalnie
jako podstawa współcześnie rozumianej paidei .................................. 4
Kultura pojmowana globalnie .......................................................... 5
Współczesne rozumienie paidei ....................................................... 0
Najważniejsze zadania w kształceniu humanistycznym ...................... 3
2. Kontrowersje wokół problematyki wychowania
patriotycznego i obywatelskiego ......................................................... 5
3. Zbieżności, różnice i powiązania pedagogiki kultury
z innymi kierunkami oraz dyscyplinami pedagogicznymi ....................... 1
Glosa do obiektywizmu w prezentowaniu różnych
teorii pedagogicznych ...................................................................... 1
Zbieżności i różnice między pedagogiką kultury,
pedagogiką chrześcijańską i edukacją międzykulturową ................... 3
Dlaczego Zespół Pedagogiki Kultury
i Edukacji Międzykulturowej? ......................................................... 8
Cechy bliskie pedagogice kultury w innych
współczesnych kierunkach .............................................................. 0
Samokontrola i samokształcenie ............................................................. 1
Nota informacyjna o wykorzystanych niemalże w całości
wcześniejszych publikacjach autora ........................................................ 7
Bibliografia ............................................................................................ 9
Wybór tekstów ..................................................................................... 9
1. Wilhelm Dilthey ................................................................................. 9
Właściwości nauk humanistycznych .............................................. 9
Przeżywanie i rozumienie .............................................................. 1
Rozumienie .................................................................................... 6
2. Sergiusz Hessen: O sprzecznościach i jedności wychowania
Zagadnienia pedagogiki personalistycznej (Fragmenty) .............. 5
Idea ogólnego wykształcenia w pedagogice nowoczesnej ............ 5
3. Bogdan Nawroczyński: Dzieła wybrane
Ideał wykształcenia ....................................................................... 58
Indywidualność, charakter i osobowość ....................................... 59
Dobra narodowe i ogólnoludzkie .................................................. 262
4. Bogdan Suchodolski: Uspołecznienie kultury
Droga do kultury ........................................................................... 268
Powszechność kultury ................................................................... 273
Młodość i przyszłość ...................................................................... 276
5. Karol Górski: Wychowanie personalistyczne
Zasady personalizmu a wychowanie ............................................. 282
6. Bogdan Suchodolski: Wychowanie dla przyszłości
Wychowanie na miarę cywilizacji nowoczesnej ............................ 289
7. Bogdan Suchodolski: Wychowanie mimo wszystko
Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka .............................. 296
8. Irena Wojnar: Humanistyczne i antropologiczne rozumienie kultury
– kontrowersje i wzbogacenia ...................................................... 7