W. Głowala - SENTYMENTALIZM I PEDANTERIA. O SYSTEMIE ESTETYCZNYM KAROLA IRZYKOWSKIEGO. Wyd. Ossolineum, Wrocław. Str. 332. Stan dobry minus - nieznaczny ślad zwilgocenia grzbietu okładki w jego narożniku.; na jednej z wyklejek autograf imienny własnosciowy.
SPIS TRESCI
Wprowadzenie
Co oznacza tytuł. Poetyka prac o Irzykowskim. Co to znaczy " system ". metoda pracy i jej przedmiot. Podział materii. Czego w pracy nie ma.
I. Organizacja świata wartości
Czym jest kultura. Definicje Irzykowskiego. Składniki kultury. Modele zachowania się wartości. Co zawiera świadomość. Dwa znaczenia racjonalizmu. Konwencjonalizm i minimalizm. Czyn i słowo oraz opozycje pokrewne. Symbolizm immamentny. Czym jest prawda. Nowośc i mysl projektująca. Utopie. Wola do sporu. Kultura w diachronii. Historia. Figura spirali. Tradycja i dziedziczenie. Świat osób : personalizm i interakcja. " Rzeczywistość jest systemem ran ". Czlowiek, rola, gest. Niewolenie i przymus. Erystyka jako światopogląd. Świadek i mosty błękitne.
II. Hierarchie i podziały
Pożytki badania klasyfikacji. Klasyfikacja sztuk. Sztuka i jej substrat. Podziały sztuki i zasady podziałów. Stosunki między sztukami. Literatura jako " sztuka w ogole '. hierarchia sztuk. Sprawa teatru i Reforma. Nie klasyfikacja, lecz paragon.
III. Sztuka w porządku kultury
sztuka jako instytucja. Artystyczność poza sztuką. Sztuka a inne instytucje - ratio a ars. Autonomia i związki. Sztuka jako " chrzciciel poznania ". Utylitaryzm i praktyczność. Sztuka jako nauka. Dydaktyka a estetyka - tendencyjność. Klerk i klerkizm. inne funkcje sztuki. Penetracja nieznanego. Kompensacja. interakcja na terenie sztuki. Inscenizacja i polityka literacka. Składniki życia literackiego. Osoby w życiu literackim i ich działania instytucjonalne - rodzaje instytucji. Krytyka. Osoba twórcy ; desakralizacja i wywyższenie. odbiorca. Pokolenie, szkoła, izm, prąd, kierunek. proces historyczny. dziedziczenie. przyszłośc sztuki.
IV. Sztuka w porządku własnym
System " od - do ". Kategoria materiału. Empiria a rzeczywistość przedstawiona. Metafora. Realizm - naturalizm. Fantastyka. Dzieło sztuki jako struktura relacyjna. Tresc i forma. Potyczki z formalizmem. Tresc jako wartość. Tresc - ideologia - tendencje - prawda. Postać literacka a tresć. Autor w dziele. Inne ujęcie tresci. Struktury składające się z wielu dzieł sztuki. Geneologia. Rodzaje. Gatunki. Percepcja i rozumienie.
Zakończenie