Kamionowski Jerzy
Wydawnictwo: Uniwersytet w Białymstoku
ISBN: [zasłonięte]978-8331-278-3Format: 17,5x24,5cmLiczba stron: 531Oprawa: TwardaWydanie: 2011 r.
„Przedstawione przez dr. Kamionowskiego omówienie twórczości Sanchez, Giovanni i Lorde, podparte szeroką analizą politycznego i kulturowego tła Ruchu Czarnej Sztuki, jego ideowych celów i wewnętrznych konfliktów jest zarówno wnikliwym studium dorobku i historycznej roli jego wybitnych przedstawicielek, jak i wyczerpującym wprowadzeniem w mentalność i wydarzenia tego politycznie i artystycznie ważnego okresu. (...) Skupienie się na tych trzech reprezentatywnych, oddanych ideologii Ruchu, ale literacko utalentowanych i nowatorskich autorkach jest (...) jak najbardziej zasadne, a biorąc pod uwagę ciągle skromną obecność Afroamerykanów w badaniach polskich literaturoznawców, a także na polskim rynku wydawniczym, nader potrzebne. (...) Praca (...) jest nadzwyczaj cennym wkładem w badania nad mało znaną u nas literaturą afroamerykańską".Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Andrzejczaka, prof. UL„Autor nie wprowadza wprawdzie polskich czytelników na grunt zupełnie wcześniej im niedostępny (...), ale czyni to w zakresie - zarówno w głąb, jak i wszerz - w jakim zjawiska tego dotąd nie potraktowano. (...) Głosy z „dzikiej strefy" to propozycja wartościowa nie tylko dlatego, że bardzo dokładnie naświetla złożone relacje pomiędzy twórczością (...) trzech poetek a ideologiami, które je ukształtowały, ale też dlatego, że przedstawia te relacje w sposób bardzo konsekwentny (...). Na potrzeby swojego opracowania, Jerzy Kamionowski dokonał filologicznego przekładu więcej niż setki utworów, a każdy z nich został zanalizowany pod kątem kulturowego kontekstu, w jakim powstał, treści, przesłania, metaforyki, języka, a w wielu przypadkach formalnego zakorzenienia w czarnych tradycjach artystycznych. Zakres i sumienność tych analiz świadczą o rozległej autorskiej znajomości literatury Murzynów amerykańskich i prac krytycznych jej dotyczących, podobnie jak i o wrażliwości autora na.wszelkie niuanse przekazu poetyckiego. Niezależnie od potencjalnej użyteczności książki jako całości w dydaktyce akademickiej, jest ona bardzo przydatna także we fragmentach, jako źródło bogatej informacji o poszczególnych wierszach (...)".Z recenzji dr hab. Joanny Durczak, prof. UMCS