Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

GŁOS NAUCZYCIELA W LATACH 1[zasłonięte]986-20 - MONOGRAFIA

05-07-2015, 22:27
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 17.99 zł     
Użytkownik SIWYDTP
numer aukcji: 5063959097
Miejscowość Ostrołęka
Wyświetleń: 1   

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

FAKTURY VAT

Wszystkie informacje
potrzebne do sfinalizowania
aukcji znajdą się w e-mailu
który otrzymasz
po wygraniu aukcji
od serwisu allegro.
Numery konta
także na stronie O MNIE
oraz poniżej

Proszę zapoznać się
z warunkami sprzedaży
dostępnymi na stronie
"O mnie".


BEZPIECZNE
PAKOWANIE

Kontakt:
[zasłonięte]@interia.pl

TEL. 510 956 553

Więcej informacji
kontaktowych
można znaleźć na stronie
"O mnie"


oraz bez prowizji
z każdego konta za pośrednictwem

Płatności Allegro

lub

Ewentualnie
ODBIÓR OSOBISTY

 

Przesyłki staram się 
wysyłać jeszcze tego
samego dnia po
zaksięgowaniu
przelewu lub
dnia następnego.

Shipping total
World Tariff
posts Polish PAYPAL

Jeśli  po otrzymaniu
przesyłki
nie będziesz
do końca
zadowolony
z zakupionego
produktu,
skontaktuj się z nami!

 

 
Biografie Historia II     wojna  światowa Marynistyka Militaria
Mapy Turystyka Sportowe i turystyka Dom i ogród Techniczne
Tematyczne Architektura Popularnonaukowe Naukowe i akademickie Nauki ścisłe
Kryminały thrillery
Dla dzieci
Przygodowe Lit. piękna Reportaże
Religie Teologia Ezoteryka Zdrowie Zapraszamy!
 
 
KLIKNIJ !!! Pokaż wszystkie aukcje sprzedającego !!! KLIKNIJ 
 
OPIS 

Autor

Andrzej Bonusiak

Tytuł

Monografia Głosu Nauczyciela w latach 1[zasłonięte]986-20

Rok wydania

Wydawnictwo

ilustracje zdjęcia rysunki

Stron

Okładka, oprawa

Stan i inne informacje

2001

UNIWERSYTET RZESZOWSKI

tak

74

MIĘKKA

NOWA

Opis

Od końca XIX wieku działający na terenie Stanów Zjednoczonych przedstawiciele polonijnego środowiska nauczycielskiego próbowali doprowadzić do powstania jednolitej, ogólnoamerykańskiej organizacji, mającej na celu koor­dynowanie pracy oświatowej w tym kraju. Początkowe próby, ze względu na funk­cjonujące wówczas w USA bardzo silne etniczne szkolnictwo parafialne oraz niechęć do ponoszenia większych wydatków oświatowych przez istniejące orga­nizacje polonijne kończyły się niepowodzeniem1. W okresie międzywojennym podjęte zostały kolejne działania mające doprowadzić do bardziej usystematy­zowanej pracy w oświacie polonijnej. Powstałym wówczas organizacjom, pomi­mo pomocy z Polski i przejściowych sukcesów, nie udało się tego zrealizować. Również po II wojnie światowej podejmowane były próby zorganizowania jedne­go ciała oświatowego w oparciu o Kongres Polonii Amerykańskiej [KPA]. Powo­ływanie kolejnych ciał działających w jego ramach (m.in.: Komitetu Nauczania Języka Polskiego, Centralnego Komitetu dla Spraw Krzewienia Języka i Kultury Polskiej, Krajowego Komitetu dla Spraw Języka Polskiego) długo nie przynosiło wymiernego efektu.2 Dopiero od 1984 roku, tj. momentu powołania Komisji Oświa­towej Kongresu Polonii Amerykańskiej [KO KPA] na czele z dr Edmundem Osy-sko można mówić o powstaniu ciała organizacyjnego, które realnie wpływało na funkcjonowanie oświaty polonijnej w USA. Prezesowi udało się nawiązać kon­takty z przedstawicielami największych działających wówczas na terenie Sta­nów Zjednoczonych polonijnych organizacji oświatowych, którymi byli: Jan Woź-niak - wieloletni prezes Centrali Polskich Szkół Dokształcających w Ameryce [Centrala] obejmującej swoimi wpływami szkoły działająca na terenie tzw. Sta­nów Wschodnich, Helena Ziółkowska - były prezes Zrzeszenia Nauczycieli Pol­skich w Ameryce z siedzibą w Chicago [ZNPA], obejmującego szkolnictwo polo­nijne działająca na terenie wielkiej aglomeracji miasta Chicago oraz Helena Żmur-kiewicz, kierująca działalnością organizacji nauczycielskiej w Detroit. Osoby te akceptując pomysł powołania Komisji Oświatowej, czynnie włączyły się w jej działalność, pozostając do dnia dzisiejszego w jej składzie.3 Wspólnym wysiłkiem tych osób oraz innych, wśród których byli min. Janina Igielska [wiceprezes Centrali] i Włodzimierz Werchun [ówczesny prezes Zrzeszenia] doszło do zor­ganizowania pierwszego po II wojnie światowej ogólnoamerykańskiego zjazdu nauczycieli. Odbył się on w 1985 roku na terenie Polonijnych Zakładów Nauko­wych w Orchard Lake, Michigan.4 Jedną z decyzji tego zjazdu było powołanie do życia specjalnego czasopisma dla pedagogów polonijnych pracujących na tere­nie Stanów Zjednoczonych. Powyższa decyzja doprowadziła do powstania Gło­su Nauczyciela.

Głos Nauczyciela został powołany w celu zaspokajania specyficznych potrzeb środowisk pedagogów polskich, działających na emigracji - w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Podczas obrad konferencji wykrystalizował się zespół redakcyjny czasopisma, któremu zdecydowano się nadać formę kwar­talnika. Od samego początku w skład redakcji wchodziły: Helena Ziółkowska, która była redaktorem naczelnym oraz Janina Igielska, odpowiadająca za rozpo­wszechnianie i zbieranie materiałów do Głosu na terenie stanów wschodnioame-rykańskich. Do numeru 2 z roku 1987 redakcja pracowała w składzie trzyosobo­wym. Uzupełniała ją wówczas Betty Uzarowicz, a od numeru 3 także z 1987 roku dodatkowo w jej prace włączyła się Danuta Schneider. Betty Uzarowicz ustąpiła z redakcji po opracowaniu ostatniego numeru z roku 1991. Od tego momentu skład redakcji pozostaje niezmienny.5

Od samego początku swego istnienia Gtos Nauczyciela wyróżniał się profesjonalizmem. Jego głównym adresatem było środowisko pedagogów pra­cujących głównie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Z biegiem cza­su kwartalnik trafił także do rąk nauczycieli w innych państwach, w których ist­niały szkoły polonijne, a nawet do Polski.

Celem niniejszej pracy jest zapoznanie czytelnika z organizacją, pracą oraz znaczeniem jedynego wydawanego w USA czasopisma nauczyciela polonij­nego. Kolejno omówione zostały kwestie organizacyjno - wydawnicze, przedsta­wione treści i dorobek kwartalnika. Ponadto zaprezentowane zostały krótkie infor­macje dotyczące redaktorów Głosu. Do pracy włączony został bogaty materiał ilustracyjny.

 

spis treści lub fragment

SPIS TREŚCI

 

WStęP   5

 

Rozdział pierwszy. Informacje organizacyjno - techniczne .    7

 

1.1. Nakład, finanse, reklamodawcy, prenumeraty         7

1.2. Strona techniczna kwartalnika .  22

Rozdział drugi. Charakterystyka zawartości czasopisma     27

2.1. Informacje ogólne .  27

2.2. Przegląd szczegółowy .  31

Rozdział trzeci. Podsumowanie   65

Aneks .  74

Wykaz tabel zamieszczonych w pracy .  75

Wykaz rysunków i schematów zamieszczonych w pracy           75

Wykaz skrótów .76

 

Wykaz wykorzystanych w pracy źródeł archiwalnych,

drukowanych, opracowań i wywiadów .  77