Gra ma charakter rozwojowy, ponieważ posiada trzy formy, a jednocześnie poziomy trudności, różniące się ilością pionków oraz sposobem ich poruszania się po moście. Oznacza to, że "rośnie" wraz z dzieckiem, oferując mu coraz to nowe wyzwania.
Zróżnicowane stopnie trudności pozwalają dziecku śledzić jego własne postępy. Samodzielnie może stwierdzić, że opanowało nowe umiejętności, bo lepiej radzi sobie z kolejnym poziomem.
Pionki poruszają się w określonym kierunku: od lewej do prawej, który jest taki sam jak układ pisma. Rzucając krążkiem dziecko powinno kierować go w stronę deseczek z pionkami rywala. Przestrzeganie tych zasad sprzyja rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i uczy respektowania kierunków. Jest to bardzo potrzebne przy nauce pisma, które skrupulatnie przestrzega relacji przestrzennych w kształtach liter i ich układach w liniaturze.
Aranżacja gry wprowadza okoliczności wywołujące subtelne napięcie. Są to "niebezpieczne okoliczności" w postaci przepaści, chwiejnej kładki i polującego aligatora. To sprzyja zaangażowaniu emocjonalnemu w zabawę, które w połączeniu z poczuciem wygranej lub przegranej jest dobrym treningiem dojrzałości emocjonalnej.
Ciekawym elementem wprowadzającym w normy społeczne jest sugestia, kto ma rozpocząć grę – osoba, której urodziny wypadają najszybciej. Zasada ta zapoznaje dzieci z obiektywnością pewnych zjawisk, które są niezależne od wyborów, losowania czy czyjejś ochoty. Uczy stałości zasad i ról, czym poprawia dojrzałość społeczną.