Fuzje i przejęcia to często spektakularne wydarzenia. I choć nie są już nowym zjawiskiem dopiero Barbara Rozwadowska podjęła się próby ujarzmienia wiedzy na ich temat.
Książka Fuzje i przejęcia. Dlaczego kończą się (nie) powodzeniem jej autorstwa jest cennym zbiorem najważniejszych zagadnień związanych z procesem łączenia firm.
Autorka odpowiada na pytanie jak właściwie przeprowadzić działania oraz jak postępować po ich zakończeniu aby umożliwić odnalezienie się w nowej sytuacji pracownikom połączonych firm.
Autorka jako pierwsza zgłębia temat wpływu tego typu transakcji na społeczeństwo. Zauważa, że wiele z nich ma wymiar międzynarodowy i zachodzące zmiany, mające wpływ na społeczność lokalną, posiadają wymiar globalny.
Fuzje i przejęcia dają możliwość realizacji strategii wzrostu przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać że oprócz aspektu ekonomicznego niosą one ze sobą również psychologiczno - socjologiczne konsekwencje, które dotykają osoby najmniej zaangażowane w całe zdarzenie.
Ze względu na zgłębienie tematu integracji pofuzyjnej, książka ta będzie interesującą lekturą dla osób, na których spoczywa obowiązek zespojenia świeżo połączonych organizacji. Natomiast studenci i wykładowcy znajdą podczas lektury tej pozycji ciekawe analizy teoretyczne, w pełni wyczerpujące bogaty temat fuzji i przejęć.
Spis treści:
Wstęp
1. Wprowadzenie do tematyki fuzji i przejęć 1.1. Fuzje i przejęcia - systematyka pojęć 1.2. Fuzja jako strategia rozwoju przedsiębiorstwa 1.3. Klasyfikacja rodzajów powiązań między firmami 1.4. Cele i motywy połączeń firmowych 1.5. Analiza historyczna rynku fuzji i przejęć 1.6. Charakterystyka współczesnego rynku fuzji i przejęć
2. Przygotowanie transakcji 2.1. Fazy fuzji 2.2. Uczestnicy procesu transakcyjnego 2.3. Rozwiązania organizacyjne dotyczące transakcji 2.4. Konsultanci zewnętrzni a fuzja 2.5. Klimat przejęcia
3. Zarządzanie procesem fuzji 3.1. Planowanie strategiczne a fuzja 3.2. Modele integracji po fuzji 3.3. Transformacja po fuzji 3.4. Wprowadzanie zmian w firmie 3.5. Pierwsze 100 dni
4. Psychologiczne aspekty łączenia firm 4.1. Emocje towarzyszące połączeniom firmowym 4.2. Merger syndrom 4.3. Potrzeby informacyjne pracowników 4.4. Ludzie a zmiana 4.5. My kontra oni
5. Zarządzanie zasobami ludzkimi po połączeniu 5.1. Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście fuzji 5.2. Zatrzymanie kluczowych pracowników po fuzji 5.3. Obsadzanie stanowisk w nowo powstałej firmie 5.4. Zwalnianie pracowników 5.5. Rola zarządu i kadry kierowniczej w okresie scalania firm
6. Integracja pofuzyjna - planowanie i realizacja 6.1. Integracja jako proces 6.2. Integracja działalności operacyjnej 6.3. Integracja międzyludzka 6.4. Integracja w czasie 6.5. Rola i zadania menedżera integracji i zespołów integracyjnych
7. Komunikacja w czasie fuzji i przejęć 7.1. Funkcja i fazy komunikacji w procesie łączenia firm 7.2. Analiza otoczenia i grupy docelowe strategii komunikacji 7.3. Planowanie i warunki skutecznej komunikacji 7.4. Ogłoszenie fuzji 7.5. System komunikacji wewnętrznej po fuzji
8. Kultura organizacyjna po połączeniu 8.1. Istota i elementy składowe kultury organizacyjnej 8.2. Klasyfikacja i metody identyfikacji kultury organizacyjnej 8.3. Dynamika kultury organizacyjnej 8.4. Zarządzanie kulturą organizacyjną połączonych przedsiębiorstw 8.5. Zmiana kultury organizacyjnej po fuzji - metody i narzędzia 8.6. Różnice kulturowe jako bariera integracji i przyczyna niepowodzenia fuzji
9. Warunki (nie)powodzenia fuzji i przejęć 9.1. Kryteria oceny fuzji i przejęć 9.2. Bariery powodzenia 9.3. Czynniki sukcesu
Bibliografia
|