rok wydania: 2009
stron: 304
format: B5
oprawa: miękka
Celem monografii "Funkcjonowanie przedsiębiorstwa hotelarskiego" było dostarczenie podstawowej wiedzy dotyczącej problematyki funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego. Zamierzeniem autorów było skierowanie publikacji do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych teorią oraz praktyką funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego. Monografia polecana jest studentom kierunku turystyka i rekreacja oraz innych kierunków, na których realizowane są specjalności turystyczne, hotelarskie i gastronomiczne. W szczególności kierowana jest do studentów Międzywydziałowego Studium Turystyki i Rekreacji SGGW w Warszawie (m.in. do przedmiotów: hotelarstwo, zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, finanse przedsiębiorstw i podstawy rachunkowości, logistyka w turystyce), Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji na opcji dydaktycznej rynek i konsument (m.in. do przedmiotów: rynek usług - hotelarstwo, restauracje, catering oraz organizacja hotelarstwa) oraz słuchaczy studiów podyplomowych organizacja turystyki i agroturystyki (m.in. do przedmiotów: hotelarstwo, usługi hotelarsko-turystyczne).
SPIS TREŚCI:
Wstęp ... 7
1. Przedsiębiorstwo hotelarskie – wiadomości ogólne ... 11
1.1. Historyczny rozwój hotelarstwa w Polsce i na świecie ... 11
1.2. Podstawowe pojęcia dotyczące hotelarstwa oraz przedsiębiorstw hotelarskich ... 18
2. Wybrane aspekty prawne funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 21
2.1. Kategoryzacja obiektów hotelarskich ... 21
2.2. Prawo w hotelarstwie ... 28
2.3. Zasady działalności promocyjnej oraz uwidaczniania cen przez przedsiębiorstwa hotelarskie w świetle regulacji prawnych ... 32
2.4. Przepisy prawne dotyczące zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy ... 40
2.4.1. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe obiektu hotelarskiego oraz BHP ... 40
2.4.2. Przepisy prawne związane z bezpieczeństwem żywności – system HACCP ... 44
2.5. Przepisy ochrony środowiska ... 47
3. Otoczenie przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 53
3.1. Ogólna charakterystyka otoczenia przedsiębiorstwa ... 53
3.2. Współczesne trendy rozwojowe hotelarstwa ... 56
3.2.1. Systemy hotelowe i grupy marketingowe ... 60
3.2.2. Organizacje hotelarskie na świecie i w Polsce ... 65
3.3. Baza noclegowa w Polsce ... 70
4. Współpraca przedsiębiorstwa hotelarskiego z podmiotami rynku usług turystycznych ... 76
4.1. Rodzaje umów między hotelami a biurami podróży ... 76
4.2. Kodeks Postępowania Praktycznego ... 81
4.3. Globalne i lokalne systemy rezerwacji miejsc hotelowych ... 85
5. Usługi hotelarskie ... 93
5.1. Definicje, cechy i podział usług hotelarskich ... 93
5.2. Usługi podstawowe i dodatkowe ... 98
5.3. Charakterystyka wybranych usług dodatkowych ... 100
6. Organizacja przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 102
6.1. Formy organizacyjno-prawne ... 102
6.2. Struktura organizacyjna hotelu i dokumenty organizacyjne ... 108
6.3. Organizacja i funkcjonowanie wybranych zespołów obiektu hotelarskiego ... 114
6.3.1. Ogólna charakterystyka strukturalna obiektu hotelarskiego ... 114
6.3.2. Budynek hotelowy i jego otoczenie zewnętrzne ... 115
6.3.3. Recepcja i służba parterowa ... 120
6.3.4. Zespół mieszkalny i służba pięter ... 131
6.3.5. Zespół gastronomiczny ... 138
6.3.6. Zespół wielofunkcyjny ... 145
6.3.7. Zespół rekreacyjno-wypoczynkowy ... 149
7. Procesy zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim ... 153
7.1. Zarządzanie zmianą w organizacji ... 153
7.1.1. Kultura organizacyjna (znaczenie kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie hotelarskim) ... 154
7.1.2. Negocjacje w przedsiębiorstwie ... 158
7.1.3. Nowoczesne formy zarządzania przedsiębiorstwami hotelarskimi ... 161
7.2. Strategiczne aspekty zarządzania marką w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 169
7.2.1. Ogólne strategie tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 169
7.2.2. Strategie tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa hotelarskiego na podstawie marki ... 173
8. Specyfika zawodu hotelarza ... 177
8.1. Predyspozycje osobowościowe do pracy w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 177
8.2. Kultura i etyka w pracy hotelarza ... 182
8.3. Sylwetka wzorowego hotelarza ... 187
9. Jakość usług w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 190
9.1. Pojęcie jakości ... 190
9.2. Zarządzanie jakością ... 192
9.2.1. Ewolucja zarządzania jakością ... 192
9.2.2. Norma ISO 9001 w zarządzaniu jakością ... 194
9.3. Pomiar i ocena jakości usług hotelarskich ... 200
9.4. Standardy hotelowe jako element kształtowania jakości usług ... 204
10. Zarządzanie majątkiem przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 207
10.1. Majątek trwały i obrotowy przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 207
10.1.1. Charakterystyka majątku ogółem przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 207
10.1.2. Wykorzystanie majątku trwałego przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 208
10.1.3. Majątek obrotowy przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 210
10.2. Źródła kapitałów przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 212
10.3. Inwestowanie w majątek przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 214
11. Efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 220
11.1. Operacyjno-ekonomiczna ocena efektywności działalności przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 220
11.1.1. Ocena efektywności usług noclegowych przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 220
11.1.2. Ocena efektywności usług gastronomicznych przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 228
11.2. Finansowa ocena efektywności działalności przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 230
11.2.1. Analiza płynności finansowej przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 230
11.2.2. Analiza sprawności działania przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 232
11.2.3. Analiza zadłużenia przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 235
11.2.4. Analiza rentowności przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 235
12. Koszty jako obszar decyzji operacyjnych w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 239
12.1. Koszty i ich klasyfikacja ... 239
12.2. Próg rentowności przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 241
12.3. Ocena kosztów pracy przedsiębiorstwa hotelarskiego ... 245
13. Logistyka w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 246
13.1. Logistyka usług hotelarskich ... 246
13.2. Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 254
14. Segmentacja rynku usług hotelarskich ... 263
15. Marketing w przedsiębiorstwie hotelarskim ... 275
15.1. Działalność promocyjna ... 276
15.2. Marketingowa rola ceny ... 279
15.3. Dystrybucja usług ... 285
Bibliografia ... 293