Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie

18-05-2014, 7:09
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 29 zł     
Użytkownik kkc32
numer aukcji: 4221944266
Miejscowość gdańsk
Zostało sztuk: 5    Wyświetleń: 2   
Koniec: 18-05-2014 07:13:43

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2013
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie.

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Wojciech Grabowski

 


cena: 29,00 zł

 

 

 

 

Monografia dr. Wojciecha Grabowskiego pozostaje w niezwykle popularnym ostatnio w dziedzinie nauk politycznych i stosunków międzynarodowych nurcie badań nad fundamentalizmem muzułmańskim we wszystkich jego przejawach. Co jednak chciałbym od razu podkreślić, z wielu powodów wyróżnia się w zalewie podobnie brzmiących tytułach. Stanowi o tym przede wszystkim wielka skrupulatność w przedstawieaniu problematyki i nieulaganie rozpowszechnionym poglądom, budowanym w większym stopniu przez publicystykę i polityczne potrzeby chwili niż rzeczywistość. Jest to zatem w pełnym tego słowa znczeniu monografia naukowa. Chciałbym podkreślić wysoki poziom merytoryczny książki dr. Wojciecha Grabowskiego i jej oryginalność w wielu kwestiach.

Prof dr hab. Marek Dziekan

 

Zamachy terrorystyczne na Światowe Centrum Handlu (World Trade Center, WTC) i Departament Obrony (Pentagon) z 11 września 2001 roku zwróciły uwagę opinii międzynarodowej na istniejący w świecie islamu problem fundamentalizmu i terroryzmu. (…). Zachodnie środki masowego przekazu zaczęły wyciągać z zamachów pochopne wnioski i tworzyć scenariusze zagrożenia, jakie stanowi islam dla Zachodu. Teoria o „zderzeniu cywilizacji” amerykańskiego politologa Samuela Huntingtona zyskała ponownie na znaczeniu. Niewielu jednak mówiło o tym, że fundamentaliści, przeprowadzając samobójcze zamachy terrorystyczne, wkroczyli w kompetencje Stwórcy, którego słowa i nakazy uważali za święte. Zgodnie z pryncypiami islamu tylko Bóg może odbierać to, co sam dał – życie. (…). Jednak dla wielu fundamentalistów Zachód prowadził wojnę z islamem, a podczas wojny obowiązkiem każdego muzułmanina jest walka w obronie wiary. Tak rozumiany dżihad (potocznie „święta wojna”) stanowił usprawiedliwienie popełnionych zamachów, także w świetle religii, która głosiła, że kto zginie w obronie wiary, tego czeka zbawienie. (…).

Tematem tej monografii są przemiany w łonie fundamentalizmu muzułmańskiego na przestrzeni ostatnich dekad oraz jego wpływ na życie polityczne i społeczne zarówno na scenie krajowej, jak i międzynarodowej. (…) Główną tezą (…) jest stwierdzenie, że fundamentalizm muzułmański jest wewnętrznie zróżnicowany/podzielony, stąd nie może być traktowany jako monolit. Podziały te wynikają z postępujących w łonie fundamentalizmu procesów pragmatyzmu, modernizmu i globalizacji, a przede wszystkim potrzeby rozwoju cywilizacyjnego i poprawy dobrobytu muzułmanów, których nie zagwarantowały fundamentalistyczne próby powrotu państw muzułmańskich do korzeni wiary.

W opinii większości ugrupowań fundamentalistycznych religia i święte prawo miały być główną  ideologią, orężem, a przede wszystkim lekarstwem na problemy polityczne, społeczne i gospodarcze świata islamu. Ponieważ „islamizacja” się nie sprawdziła,  wiele ugrupowań fundamentalistycznych ulega wewnętrznym przemianom tworząc tzw. ruchy postfundamentalistyczne, wykazując w ideologii i działaniu daleko idący pragmatyzm, czego najlepszym dowodem jest powstała w ramach ruchu Braci Muzułmanów egipska Partia Wolności i Sprawiedliwości.

Teza zakłada również, że skrajne poglądy fundamentalizmu muzułmańskie-go realizowane są skrajnymi – terrorystycznymi – metodami (Al-Ka’ida, Al-Dżi-had, At-Takfi r wa-al Hidżra) i odwrotnie, poglądy umiarkowane będą wdrażane poprzez działania polityczno-społeczne (Hamas, Hezbollah, Bracia Muzułmanie). Dopełnienie głównej hipotezy monografii  stanowią tezy pomocnicze, które zakładają, że poglądy fundamentalizmu muzułmańskiego nie są reprezentatywne dla całej ummy muzułmańskiej oraz że wpływ na kształt fundamentalizmu muzułmańskiego determinowany jest warunkami społeczno-politycznymi, w jakich się rozwinął i funkcjonuje.

 

 

 

 

 

 

Spis treści
Wstęp .......................................................................................................................7
Rozdział I. Podstawy ideologiczne fundamentalizmu muzułmańskiego i jego znaczenie w stosunkach międzynarodowych .............................................. 13

 1.1. Wyjaśnienie kluczowych terminów ................................................................. 13

1.1.1. Geneza terminu „fundamentalizm” ....................................................... 1

3 1.1.2. Geneza zjawiska fundamentalizmu muzułmańskiego ...........................14

 1.1.3. Pojęcie fundamentalizmu muzułmańskiego .........................................18

1.1.4. Analiza terminu „Bliski Wschód” ..........................................................19

 1.2. Wybrani prekursorzy fundamentalizmu muzułmańskiego 20

 1.2.1. Taki ad-Din Ibn Tajmijja .......................................................................20

 1.2.2. Muhammad Ibn Abd al-Wahhab ..........................................................27

 1.2.3. Hasan al-Banna .....................................................................................32

 1.2.4. Sajjid Kutb .............................................................................................39

1.2.5. Ruhollah Musawi Chomejni  .................................................................49

1.3. Fundamentalizm muzułmański jako czynnik destabilizujący stosunki międzynarodowe ..............................................................................57

 1.3.1. Wzrost znaczenia fundamentalizmu w świecie .....................................57 1.3.2. Dżihad ....................................................................................................59

 1.3.3. Państwa upadłe, terroryzm, prawa człowieka ......................................60 1.3.4. Szari’at ...................................................................................................60

 1.4. Islam w stosunkach międzynarodowych na Bliskim Wschodzie ...................62

 1.4.1. Islam jako tarcza ochronna ...................................................................63

 1.4.2. Islam jako płaszczyzna współpracy i konfl iktów między państwami ....63

 1.4.3. Islam w okresie „zimnej wojny” ............................................................64

1.4.4. Islam w paradygmacie cywilizacyjnym Huntingtona 65

 1.4.5. Symbolika i znaczenie islamu ...............................................................66

Rozdział II Fundamentalizm muzułmański na płaszczyźnie państwowej............67

 2.1. Relacje Saudów z wahhabitami ......................................................................67

 2.1.1. Wahhabizm jako instrument polityki saudyjskiej ...............................68

 2.1.2. Symptomy buntu .................................................................................. 70

 2.1.3. Odpowiedź na opór społeczny...............................................................71

 2.1.4. Wahhabizm jako przeszkoda na drodze ku modernizacji ....................72

 2.2. Relacje prezydentów irańskich z Najwyższym Przywódcą ............................79

 2.2.1. Umocnienie pozycji „wali-je fakih”  ......................................................79

 2.2.2. Synkretyczny ustrój Islamskiej Republiki Iranu .................................82

 2.2.3. Prezydent i fakih – między współpracą a rywalizacją .........................83

2.2.4. Trwałe przymierze czy stały antagonizm? ...........................................88
Rozdział III. Fundamentalizm muzułmański na płaszczyźnie międzynarodowej ................................................................................................. 94 3.1. Saudyjsko-irańska proxy war ....................................................................... 94

 3.1.1. Geneza stosunków bilateralnych .......................................................... 94

 3.1.2. Rywalizacja państw i ich ideologii na Bliskim Wschodzie ...................97

 3.1.3. Mniejszości sunnicka i szyicka w Iranie i Arabii Saudyjskiej .............103

3.2. Paradoksy relacji irańsko-amerykańskich i irańsko-izraelskich  ................106

3.3. Wahhabizm w relacjach saudyjsko-amerykańskich .....................................117

 3.3.1. Fitna i konfl ikt arabsko-izraelski .........................................................117

 3.3.2. Pozycja wahhabizmu i USA w Arabii Saudyjskiej po 11 września 2001 roku ....................................................................123
Rozdział IV. Fundamentalizm muzułmański – płaszczyzna terroryzmu i polityki ...............................................................................................................126

 4.1. Casus Braci Muzułmanów.............................................................................126

 4.1.1. Ideologia Kutba po jego śmierci ..........................................................127

 4.1.2. Rola i miejsce Braci Muzułmanów w Egipcie na przestrzeni dekad ....127

 4.1.3. Ideologia polityczna Braci Muzułmanów na przykładzie Partii Wolności i Sprawiedliwości  ....132

 4.2. Casus Al-Ka’idy .............................................................................................136

 4.2.1. Wpływ ideologii Kutba na Al-Ka’idę ...................................................137

 4.2.2. Al-Ka’ida a Bracia Muzułmanie  .........................................................142

 4.2.3. Al-Ka’ida po Arabskiej Wiośnie ..........................................................143

 4.2.4. Al-Ka’ida po śmierci Ibn Ladina .........................................................145

4.2.5. Czy Al-Ka’ida wciąż stanowi zagrożenie? ...........................................146
Zakończenie .........................................................................................................148
Aneks 1. Full text: bin Laden’s „letter to America” .............................................154
Aneks 2. Pełny tekst: bin Ladena „list do Ameryki” ...........................................162
Bibliografi a ..........................................................................................................170

 

 

 

ISBN:[zasłonięte]978-8365-038-6

Rok wydania: 2013

Liczba stron: 185

Format: B5

 

 

 


 

 

 

 

Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.

 

Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko

 

Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł przy opcji wysyłki paczką i za pobraniem pocztowym.

 

 

 


 

 

 

 



Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie