|
FOTOGRAFIA Technika i technologia T. Cyprian
WNT 1966, str.528 , stan db (przykurzona i przybrudzona okładka, lekkie poluzowanie szycia)
ISBN
W książce podano opisy aparatów fotograficznych, wyposażenia i sprzętu pomocniczego, omówiono technikę zdjęć i technologię procesów fotochemicznych łącznie z fotografią barwną oraz zapoznano czytelnika z podstawami optyki fotograficznej. Praca jest przeznaczona przede wszystkim dla fotografów amatorów; mogą z niej również korzystać uczniowie szkół fotograficznych i fotografowie zawodowi. SPIS TREŚCI Rozdział I. -Rozwój techniki i sztuki fotograficznej 1. Technika fotograficzna 2. Sztuka fotograficzna 3. Fotografia w Polsce 4. Najważniejsze daty z historii fotografii Rozdział II. Wstępne wiadomości o aparacie fotograficznym i fotografowaniu 1. Obraz fotograficzny 2. Aparat fotograficzny 3. Migawka 4. Zdjęcie 5. Wywoływanie 6. Utrwalanie 7. Kopiowanie 8. Powiększanie 9. Wykańczanie odbitek Rozdział III. Podstawowe wiadomości z optyki 1. Światło 2. Ciemnia optyczna z otworkiem 3. Załamanie światła 4. Załamanie i rozszczepienie światła przez pryzmat 5. Pryzmat prostokątny 6. Pryzmat pentagonalny (pięciokątny) 7. Falowa natura światła 8. Soczewki 9. Położenie i wielkość obrazu utworzonego przez soczewkę 10. Soczewki grube i układy soczewek 11. Pomiar ogniskowej soczewki i układu soczewek 12. Błędy obrazów utworzonych przez układy optyczne a. Aberacja chromatyczna (barwna) b. Aberacja sferyczna c. Koma d. Astygmatyzm e. Krzywizna pola f. Dystorsja Rozdział IV. Obiektywy fotograficzne 1. Przeznaczenie obiektywów i ich korekcja 2. Ogniskowa obiektywu 3. Pole i kąt obrazu 4. Przysłona, otwór względny i jasność obiektywu 5. Otwór względny i jasność obiektywu przy zdjęciach przedmiotów bliskich 6. Głębia ostrości 7. Zdolność rozdzielcza obiektywu 8. Rozjaśnianie obiektywów powłokami przeciwodblaskowymi 9. Obiektywy miękkorysujące 10. Oprawa obiektywu 11. Przysłony automatyczne 12. Konserwacja obiektywów 13. Rodzaje obiektywów 14. Teleobiektywy 15. Obiektywy szerokokątne 16. Obiektywy składane 17. Obiektywy o zmiennej ogniskowej Rozdział V. Aparaty fotograficzne 1. Podział aparatów 2. Przegląd różnorodnych typów aparatów fotograficznych a. Niestandaryzowane aparaty małoobrazkowe b. Aparaty małoobrazkowe 24X36 mm na film perforowany 35 mm 3. Główne tendencje w budowie aparatów małoobrazkowych 4. Automatyzacja 5. Zasadnicze typy aparatów małoobrazkowych a. Aparaty ze skalą odległości, bez matówki i dalmierza b. Aparaty ze sprzężonym dalmierzem c. Aparaty lustrzane z pryzmatem psntagonalnym d. Urządzenia małoobrazkowe w aparatach większych formatów e. Uwagi o szczegółach konstrukcyjnych aparatów małoobrazkowych f. Ocena obecnych tendencji w budowie aparatów małoobrazkowych 6. Aparaty na film zwijany 4X6,5 cm 7. Aparaty na film zwijany o szerokości 6 cm a. Aparaty skrzynkowe, tzw. „boksy" b. Aparaty składane 6X9 cm c. Aparaty 6X9 cm z dalmierzem d. Aparaty lustrzane jednoobiektywowe na film zwijany 6X9 cm e. Aparaty lustrzane dwuobiektywowe 6X6 cm 8. Aparaty na płyty i film cięty a. Aparaty amatorskie składane na płyty b. Aparaty lustrzane na płyty ć. Aparaty na płyty do celów specjalnych d. Aparaty stereoskopowe 9. Aparaty dające pozytyw 10. Wybór aparatu 11. Kupno używanego aparatu 12. Aparaty fotograficzne na polskim rynku Rozdział VI. Wyposażenie aparatu 1. Migawka a. Nowoczesne typy migawek b. Wężyk spustowy 2. Celownik a. Celownik ramkowy b. Celownik lustrzany c. Celownik optyczny (Newtona) d. Celownik lunetowy e. Celownik uniwersalny f. Celownik — dalmierz g. Celownik pryzmatyczny 3. Dalmierz a. Dalmierz z ruchomym zwierciadłem b. Dalmierz z obracającymi się klinami c. Dalmierz z ruchomym klinem d. Dalmierz dwupolowy e. Lupa nastawcza f. Dalmierz w celowniku 4. Kasety a. Kasetki filmowe do aparatów małoobrazkowych b. Kasety na film zwijany c. Adaptery płytowe do aparatów fotograficznych na film zwijany d. Kasety na płyty oraz filmy płaskie e. Ogólne uwagi o kasetach Rozdział VII. Sprzęt pomocniczy 1. Filtry fotograficzne a. Filtry korekcyjne b. .Filtry kompensacyjne c. Zastosowanie filtrów d. Filtry polaryzacyjne 2. Osłony przeciwsłoneczne 3. Tablice czasu naświetlania i światłomierze a. Tablice czasu naświetlania b. Światłomierze fotoelektryczne 4. Lampy błyskowe i elektronowe a. Lampy błyskowe b. Lampy elektronowe c. Synchronizacja lampy z migawką 5. Statywy 6. Futerały Rozdział VIII. Materiał negatywowy 1. Obraz utajony 2. Swiatłoczułość materiałów negatywowych 3. Metody oznaczania czułości materiałów negatywowych 4. Gradacja (stopniowanie zaczernienia) 5. Gamma 6. Barwoczułość materiału negatywowego 7. Zdolność rozdzielcza emulsji 8. Odblask 9. Solaryzacja 10. Tolerancja w naświetlaniu 11. Trwałość materiałów negatywowych 12. Podział filmów Rozdział IX. Zasady kompozycji obraza 1. Motyw i format 2 Układ elementów motywu 3. Jedność i prostota motywu 4. Ujęcie plastyczne i dekoracyjne 5. Motyw rysunkowy i malarski 6. Reportaż artystyczny 7. Nowe drogi twórczości artystycznej 8. Barwa Rozdział X. Technika zdjęcia 1. Nastawianie na ostro 2. Naświetlanie 3. Uwagi o technice zdjęcia 4. Błędy przed zdjęciem 5. Błędy w czasie zdjęcia Rozdział XI. Zdjęcia przy sztucznym świetle 1. Zdjęcia przy świetle elektrycznym a. Obliczanie czasu naświetlania przy użyciu zwykłych żarówek elektrycznych b. Naświetlanie przy użyciu lamp przewoltowanych c. Stosowanie reflektorów 2. Zdjęcia przy innych źródłach światła 3. Zdjęcia przy świetle błyskowym a. Magnezja b. Lampy błyskowe i elektronowe 4. Portret przy sztucznym świetle a. Metoda pracy b. Tło zdjęcia c. Reflektory 5. Zdjęcia na ulicy 6. Zdjęcia w teatrze 7. Światłomierz fotoelektryczny 8. Wybór filmu Rozdział XII. Negatyw 1. Ciemnia, jej urządzenie i wyposażenie 2. Przebieg wywoływania 3. Wywoływacze a. Substancja wywołująca b. Substancja konserwująca c. Substancja przyspieszająca d. Substancja opóźniająca e. Woda 4. Sporządzanie wywoływaczy 5. Wywoływacze normalne do filmów płyt i papierów 6. Wywoływacze drobnoziarniste 7. Wywoływacze do filmów cienkowarstwowych 8. Wyrównanie kontrastów przez naświetlenie i wywołanie 9. Narkoza płyt i filmów 10. Kąpiel przerywająca 11. Utrwalanie 12. Przebieg utrwalania 13. Płukanie negatywów 14. Suszenie negatywów 15. Wadliwe negatywy 16. Wzmacnianie IV. Osłabianie 18. Retusz negatywowy 19. Przechowywanie negatywów 20. Błędy a. Błędy w czasie wywoływania b. Błędy w czasie utrwalania c. Błędy w czasie płukania d. Błędy w czasie suszenia e. Błędy w czasie osłabiania i wzmacniania 21. Usuwanie plam Rozdział XIII. Pozytyw 1. Wybór papieru 2. Sporządzanie odbitek 3. Wykańczanie odbitek 4. Barwienie 5. Błędy w czasie kopiowania 6. Przeźrocza 7. Techniki specjalne Rozdział XIV. Powiększanie 1. Powiększalniki i sprzęt do powiększania 2. Światło w powiększalniku 3. Format i granice powiększenia 4. Oświetlenie przy powiększaniu 5. Powiększenie a perspektywa 6. Technika powiększania 7. Ustalanie czasu naświetlania 8. Wywoływanie, utrwalanie j płukanie 9. Specjalne gatunki papierów 10. Poprawianie obrazów przez powiększanie 11. Błędy w czasie powiększania Rozdział XV. Wykańczanie zdjęć 1. Prostowanie i retusz odbitek 2. Obcinanie i naklejanie obrazów 3. Lakierowanie obrazów Rozdział XVI. Fotografia w barwach naturalnych 1. System odejmowania barw (subtraktywny) 2. Główne metody produkcji filmów barwnych a. Metoda z komponentami barwnymi w wywoływaczach- b. Metoda z komponentami barwnymi w emulsji filmu c. Metoda Polacolor Landa 3. Temperatura barwy 4. Technika laboratoryjna w kolorowej fotografii a. "Wywoływanie barwnych filmów odwracalnych ORWO b. Wywoływanie barwnych filmów negatywowych ORWO c. Wywoływanie barwnych radzieckich filmów odwracalnych d. Wywoływanie barwnych radzieckich filmów negatywowych e. Wywoływanie barwnych polskich. filmów-»iegatywowych Fotoncolor 5. Barwne pozytywy na papierze a. Sporządzanie barwnych powiększeń w pracowni amatora b. Addytywna metoda korekcyjna c. Subtraktywna metoda korekcyjna 6. Technika powiększania barwnych obrazów 7. Kąpiele do obróbki papierów barwnych a. Kąpiele do obróbki barwnych papierów ORWO b. Kąpiele do obróbki barwnych papierów radzieckich c. Kąpiel do obróbki barwnego polskiego papieru Fotoncolor d. Uproszczona metoda Pavelle-Patersona 8. Ogólne uwagi o barwnych obrazach a. Barwa, nasycenie i nietylkodlamoli czystość b. Zestawienie barw w fotografii kolorowej c. Trwałość obrazów barwnych Rozdział XVII. Specjalne dziedziny fotografii 1. Fotomikrografia 2. Makrofotografia 3. Fotografia małoobrazkowa a. Wszechstronność fotografii małoobrazkowej b. Metody pracy w fotografii małoobrazkowej 4. Fotografia w służbie medycyny 5. Fotografia przy zastosowaniu promieni podczerwonych 6. Fotografia przy zastosowaniu promieni nadfiolkowych 7. Mikrofilm 8. Fotografia reprodukcyjna 9. Fotokopiowanie 10. Fotomontaż 11. Fotografia w drukarstwie 12. Fotografia w przemyśle 13. Fotografia lotnicza i aerofotogrametria 14. Fotografowanie pod wodą 15. Stereoskopia 16. Fotografia prasowa i sportowa 17. Fotografia śledcza 18. Kinematografia Rozdział XVIII. Najważniejsze odczynniki fotograficzne "Wykaz piśmiennictwa Skorowidz rzeczowy
|
|