Od czasu pierwszych eksperymentów ze światłoczułymi substancjami chemicznymi do pojawienia się zdjęć cyfrowych upłynęło niemal dwieście lat. W tym czasie fotografia podniesiona została do rangi odrębnej dziedziny sztuki, a w sensie użytkowym oddziaływała na wszystkie sfery życia. Nauka, informacja, sztuka i rozrywka nie istniałyby w obecnej formie, gdyby nie wynaleziono fotografii.
Mała historia fotografii jest pierwszą próbą przedstawienia nie tylko dziejów rozwoju, lecz także społecznego znaczenia i funkcji fotografii oraz zmian w jej odbiorze od czasu prezentacji nowego medium w 1839 roku. Nakreślone zostały tu sylwetki wybitnych twórców, a na przykładzie znakomitych zdjęć udokumentowano najważniejsze współczesne style i trendy, starając się zarazem uchwycić wielorakie powiązania fotografii z innymi dziedzinami sztuki.
Spis treści:
NOWE, PROSTE, RZECZOWE Międzynarodowe prądy w latach 1[zasłonięte]910-19 Ernst Kallai Malarstwo i fotografia FOTOGRAFIA DLA WSZYSTKICH August Sander i fotografia amatorska FOTOGRAFIA I PROPAGANDA Komunizm i narodowy socjalizm SURREALIZM W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM Atget, Mań Ray i List ŻĄDZA WIEDZY I CIEKAWOŚĆ ŚWIATA Fotografia reportażowa w pierwszej połowie XX wieku MISTRZOWIE POWIERZCHNI Fotografia mody po roku 1930 ULOTNE CHWILE Kertesz, Brassai i Cartier-Bresson Henri Cartier-Bresson Wstrzymać oddech ODRODZONA Z RUIN Powojenna fotografia w Niemczech i The Family of Man WŁADZA MASY Agencja Magnum i problem fotoreportażu OBOWIĄZUJĄCY IMAGE Portret reprezentacyjny woluminpl spis treści AMERYKAŃSKIE SNY-AMERYKAŃSKIE KOSZMARY Arbus, Frank, i Mark FOTOGRAFIA SUBIEKTYWNA Steinert i następcy PODGLADACTWO I INTYMNOŚĆ Waplington, Clark, Araki i Mapplcthorpe ZDJĘCIA NA POCZEKANIU Sztuka z Polaroidu FOTOGRAFIA PODBIJA ŚWIAT SZTUKI Od mixed media do zdjęć wielkoformatomch RZECZYWISTOŚĆ, PRAGNIENIE I KŁAMSTWO Autobiografie z kamerą 1[zasłonięte]980-20 Herve Guibert Pokój FOTOGRAFIA INSCENIZOWANA 1: ODGRYWANIE RÓL I WSPÓŁCZESNE BAŚNIE Sherman, Luthi i Klauke GNUŚNE SPOJRZENIE Basilico, Niedermayr i szkola Becherów FOTOGRAFIA INSCENIZOWANA 2: ZERWANIE Z AUTENTYZMEM Aranżacja przypadku oraz świat jako model NA POCZĄTKU BYŁ OBRAZ Fotografia a digitalizacja Przypisy Bibliografia Wykaz zdjęć Indeks osobowy
|