Nowoczesne społeczeństwa są nasycone fotografiami. Od wakacyjnych fotek po gazety, reklamy, nieskazitelne ściany galerii sztuki – fotografia jest wszędzie i pełni nadzwyczaj różnorodne funkcje.
To Bardzo krótkie wprowadzenie przygląda się ideom i pojęciom, które leżą u podstaw fotografii w jej wielu wcieleniach. Pyta, jakie szczególne cechy definiują fotografię oraz jak owe cechy wpływają na nasze rozumienie obrazu. Badając tak zróżnicowane kwestie, jak roszczenia fotografii do bycia sztuką, różne polityki obserwacji czy współczesny wpływ fotografii cyfrowej, Steve Edwards daje nam szkic na temat historycznego rozwoju tego medium oraz jasny opis wielu kluczowych kwestii związanych z fotografią.
Publikacja pokazuje dynamiczną interakcję nowoczesnej kultury i fotografii. W takiej perspektywie fotografia współtworzy współczesne rozumienie świata – jest metaforą dla twórców literatury, filmu i sztuk plastycznych, a z drugiej – należy do codziennych, amatorskich praktyk.
Książka przedstawia znakomitą panoramę niemal dwustu lat istnienia fotografii w perspektywie badań kulturowych, socjologicznych, etnograficznych i artystycznych, dzięki czemu może być przydatną lekturą dla osób, które po prostu chcą zrozumieć czym dziś jest fotografia.
Dr hab. Marianna Michałowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Steve Edwards jest wykładowcą historii sztuki w The Open University (Wielka Brytania). Napisał wiele opracowań na temat różnych aspektów historii i teorii fotografii. Jest redaktorem antologii Art and Its Histories: A Reader (Yale University Press, 1998), współredaktorem (z Paulem Woodem) publikacji zbiorowej Art of the Avant-Gardes (Yale University Press, 2004) oraz autorem książki The Making of English Photography: Allegories (Penn State University Press, 2006).