Światło w fotografii. Magia i nauka autor: Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua wydawca: Galaktyka rok wydania: 2009 numer wydania: 1 ilość stron: 344 isbn: 978[zasłonięte][zasłonięte]57907 format: 170x240 mm oprawa: miękka cena katalogowa: 54,90 zł nasza cena: 41,00 zł
Wydanie pierwsze polskie, na podstawie wydania trzeciego amerykańskiego.
Doskonała książka o oświetleniu w fotografii. Dowiesz się z niej czym jest światło, oświetlenie i odbicie, oraz jak i co najważniejsze - dlaczego je stosować, aby osiągnąć zamierzone efekty. Na konkretnych przykładach autor wyjaśnia, jak fotografować różnorodne materiały (szkło, metal), jakiego światła użyć do portretu, jak radzić sobie z przedmiotami białymi na białym tle i czarnymi na czarnym tle, oraz co powinno znaleźć się w podręcznym ekwipunku fotografa. Spis treści: Podziękowania Wstęp 1. Jak nauiczyć się oświetlenia? Czym są reguły? Dlaczego te reguły są tak ważne? W jaki sposób dobieraliśmy przykłady omawiane w tej książce? Czy trzeba wykonywać te ćwiczenia? Jaki aparat fotograficzny jest potrzebny? Na filmie czy cyfrowo? Jakie wyposażenie oświetleniowe jest potrzebne? O czym jeszcze powinno się wiedzieć, aby w pełni skorzystać z tej książki? Na czym polega tytułowa „magia"? 2. Światfo: tworzywo fotografii Czym jest światło? Jak fotografowie opisują światło? Jasność (jaskrawość) Kolor Kontrast Światło a oświetlenie W jaki sposób przedmiot modyfikuje oświetlenie? Światło przechodzące Bezpośrednia i rozproszona transmisja Pochłanianie Odbicie 3. Zarządzanie odbiciem i rodzina kątów Typy odbicia Odbicie rozproszone Prawo odwrotnej proporcjonalności Odbicie bezpośrednie Niezgodność z prawem odwrotnej proporcjonalności? Rodzina kątów Spolaryzowane odbicie bezpośrednie Jak odróżnić spolaryzowane odbicie bezpośrednie od zwykłego odbicia bezpośredniego? Zamiana zwykłego odbicia bezpośredniego w odbicie spolaryzowane Zastosowanie teorii 4. Wygląd powierzchni Fotograf jako redaktor Wykorzystanie odbicia rozproszonego Kąt padania światła Sukces i porażka generalnej zasady Odległość źródła światła od fotografowanego przedmiotu Trudne zadanie Zastosowanie odbicia rozproszonego oraz cienia do podkreślenia faktury Wykorzystanie odbicia bezpośredniego Rywalizujące powierzchnie Zastosowanie filtra polaryzacyjnego Zastosowanie jeszcze większego źródła światła Zastosowanie kilku źródeł światła Zastosowanie zastawki Powierzchnie złożone 5. Podkreślanie kształtu i konturu Wskazówki wzrokowe Zniekształcenie perspektywiczne Zniekształcenie jako wskazówka głębi Operowanie zniekształceniem Rozpiętość tonalna Rozmiary źródła światła Duże źródła światła kontra małe źródła światła Odległość od przedmiotu Kierunek światła Światło z boku Światło nad fotografowanym przedmiotem Światło wypełniające Dodanie głębi do tła Jaka jest idealna rozpiętość tonalna? Fotografowanie architektury: zmniejszanie rozpiętości tonalnej Fotografowanie obłych przedmiotów: zwiększanie rozpiętości tonalnej Detale powierzchni Błyszcząca kasetka Zastosowanie ciemnego tła Eliminacja odbicia bezpośredniego z pokrywy kasetki Przesunięcie źródła światła w kierunku aparatu Podniesienie lub opuszczenie aparatu Użycie stopniowania tła Eliminacja odbicia bezpośredniego z bocznych ścianek kasetki Położenie czarnej blendy na stoliku Podniesienie kasetki Zastosowanie obiektywu o dłuższej ogniskowej Ostateczne rozwiązania Zastosowanie filtra polaryzacyjnego Zastosowanie matującego spreju Zastosowanie odbicia bezpośredniego? 6. Metal Płaski metal Jasny czy ciemny? Poszukiwanie rodziny kątów Oświetlenie metalu Jasne odwzorowanie metalu Czym jest „normalna" ekspozycja dla metalu? Ciemne odwzorowanie metalu Elegancki kompromis Sterowanie efektywnymi rozmiarami źródła światła Zachowanie kątów prostych arkusza metalu Metalowe pudełka Jasne tło Przezroczyste tło Błyszczące tło Okrągły metalowy przedmiot Kamuflaż Ukrycie aparatu w cieniu Zastosowanie namiotu Inne środki Filtry polaryzacyjne Czarna magia Sprej matujący Jakie inne zastosowanie znajdują te techniki? 7. Przypadek znikającego szkła Reguły Problemy Rozwiązania Dwie atrakcyjne skrajności Oświetlenie metodą jasnego tła Oświetlenie metodą ciemnego tła Najlepsze rozwiązanie Wykończenie Uwydatnianie powierzchni szkła Oświetlenie tła Redukcja widoczności linii horyzontu Blokowanie odblasków powstających wewnątrz aparatu Redukcja niepożądanych odbić Problemy z przedmiotami nieszklanymi Płyn znajdujący się w szkle Płyn jako soczewka Zachowanie prawdziwego koloru Dodatkowe nieprzezroczyste przedmioty Główny przedmiot zdjęcia 8. Arsenał świateł Pojedyncze źródło światła Podstawowe ustawienie Rozmiary źródła światła Faktura cery Gdzie ustawić światło główne? Kluczowy trójkąt Lewa strona? Prawa strona? Szerokie czy wąskie oświetlenie? Okulary Dodatkowe światła Światła wypełniające Blendy jako światła wypełniające Oświetlenie tła Światło oświetlające włosy Światła efektowe Światła konturowe Nastrój i klucz Oświetlenie techniką niskiego klucza Oświetlenie techniką wysokiego klucza Konsekwencja w wyborze techniki Ciemna cera Portret w świetle zastanym Okno jako światło główne Słońce jako światło oświetlające włosy Połączenie oświetlenia studyjnego i naturalnego Właściwe oświetlenie portretowe Ustanawianie reguł? 9. Skrajności Krzywa charakterystyczna Doskonała „krzywa" „Zły" aparat fotograficzny Prześwietlenie Niedoświetlenie Prawdziwa matryca CCD Wykorzystanie każdego zasobu Białe na białym Ekspozycja białego na białym Oświetlenie białego na białym Przedmiot i tło Zastosowanie nieprzezroczystego białego tła Zastosowanie półprzeźroczystego białego tła Zastosowanie lustrzanego tła Stosowanie niewielkiego tła Czarne na czarnym Ekspozycja czarnego na czarnym Oświetlenie czarnego na czarnym Przedmiot i tło Zastosowanie nieprzezroczystego czarnego tła Zastosowanie czarnej błyszczącej powierzchni Ustawienie fotografowanego przedmiotu z dala od tła Histogram Zapobieganie problemom Nadmierna obróbka Krzywe Nowe zasady? 10. Światło w podróży Wybór właściwej lampy błyskowej Właściwa ekspozycja Wykorzystanie automatyki lampy błyskowej lub aparatu Zastosowanie światłomierza do pomiaru światła błyskowego Ustalanie ekspozycji Ustalanie liczby przewodniej Stosowanie liczby przewodniej Zwiększanie ilości światła Skoncentrowany błysk Zastosowanie wielu lamp błyskowych Wielokrotne błyski Poprawa jakości światła Odbity b�ysk Omiatanie światłem Światła o różnych kolorach Dlaczego temperatura barwowa światła jest tak ważna? Niestandardowe źródła światła Czy kolory się mieszają? Środki zapobiegawcze Światła o różnej intensywności Czy w plenerze można stosować oświetlenie studyjne? Indeks |