| P O C Z T A I PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS ! II PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł
K U R I E R (DPD)
I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 14 zł *3 - 10 książek - 18 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 18,00 zł * 3- 10 książek 22,00 zł *
| | | |
47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 6[zasłonięte]092 93
tytułem: nick i nr aukcji
| | | | Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym
ALDONA SKUDRZYK 220 s., Format 170 x 240 mm 2005 r
Recenzja książki O zmianach w kulturze i języku wiele już napisano, przyjmując najrozmaitsze perspektywy tego opisu. W prezentowanej książce autorka zajmuje się zagadnieniem piśmienności rozumianej jako sposób myślenia i porządkowania rzeczywistości oraz wskazuje na tendencje mogące "zagrozić" trwałości piśmiennego stylu myślenia. Jednym z częściej przywoływanych i dyskutowanych zjawisk zmieniającej się dynamicznie współczesnej kultury jest stopień alfabetyzacji Polaków. Alarmujące wyniki socjologicznych badań nad kompetencją polskiej młodzieży w zakresie rozumienia tekstów skłoniły autorkę do podjęcia badań językoznawczych. Poziom rozumienia tekstów może być według niej świadectwem braku przyswojenia reguł piśmiennego myślenia. Czytelnik znajdzie więc w opracowaniu nie tylko diagnozy co do przyczyn nierozumienia tekstu, ale także co do przyczyn nieumiejętności budowania współczesnych tekstów pisanych. W tym aspekcie służyć może także tym, którzy zajmując się edukacją, dostrzegają mentalną i kulturową wyrwę międzypokoleniową. Odrębność stylu myślenia - piśmiennego i przedpiśmiennego - może być jej ważnym powodem. Przemiany w obrębie pisanej odmiany języka zmierzają w stronę ponownego zbliżenia z odmianą ustną z jednej strony, z drugiej zaś w kierunku zdominowania komunikacji przez obraz. Powstaje dziś już wiele tekstów pisanych (uczniowskich, studenckich - nieartystycznych, niestylizowanych), których sensu nie sposób odebrać jedynie na drodze rozumienia słowa, ponieważ ich autorzy w znacznym stopniu podlegają opisanym przemianom kultury komunikowania się. Zjawisko określone zostało mianem nowej piśmienności. W jego opisaniu i wskazaniu istotnych cech podstawową rolę ma w tym ujęciu pojęcie synestezji. Opisana jako istotny czynnik sensotwórczy i tekstotwórczy dzisiejszych wypowiedzi pisanych, nie zaś jako wynik zabiegów stylistycznych, jest cechą postrzegania i konceptualizacji rzeczywistości jako wypadkowa obu najsilniejszych dziś kulturowo impulsów: dominującej oralności i ekspansywnej wizualności kultury.
Spis treści
Wstęp............................ 7 Wypowiedź pisana wobec zmian w kulturze i komunikacji....... 17 Kultura przełomów komunikacyjnych-wybrane aspekty......... 17 Językowo-kulturowy kontekst komunikacji współczesnej......... 24 Polszczyzna w dobie medialnej................... 37 Dynamika odmian językowych.................. 39 Dynamika systemu językowego................. 45 Podsumowanie........................ 47 Analfabetyzm funkcjonalny z perspektywy socjolingwistycznej...... 51 „Analfabetyzmy" współczesne................... 51 Analfabetyzm funkcjonalny i jego uwarunkowania............ 58 Alfabetyzacja a poziom interakcyjności tekstów edukacyjnych....... 66 Podsumowanie........................ 74 Pisanie jako mówienie-w poszukiwaniu nowej reguły tekstowości. . . 75 Wypowiedź mówiona a wypowiedź pisana............... 75 Komunikacja mówiona —„kołyska języka"............... 80 Język dziecka -język przedpiśmienny (?)............... 85 Komunikacja pisana - sytuacyjność a tekst.............. 93 Komunikacja pisana — wizualnośća tekst............... 108 Kod werbalny i kod wizualny.................. 111 Kiedy słowo staje się obrazem.................. 117 Podsumowanie........................ 119 Synestezja jako zasada tekstotwórcza wypowiedzi pisanych....... 121 Nowa piśmienność w epoce nowej oralności.............. 137 Piśmienność młodego pokolenia użytkowników polszczyzny........ 139 Przeobrażenia materii pisma................... 147 Opinia społeczna wobec przemian w obrębie pisma i piśmienności...... 150 Zakończenie......................... 155 Aneks........................... 157 Bibliografia......................... 191 Indeks rzeczowy........................ 209 Indeks osobowy........................ 211 Summary.......................... 216 ........................... 218 |