O MNIE SPRZEDAJĘ MOJE KOMENTARZE
Proszę o zapoznanie się ze stroną O MNIE (zmiany).
Promocyjna wysyłka przy zakupie na kwotę min. 150zł.
Iwona Bielska BETWEEN PSYCHOLOGY AND FOREIGN LANGUAGE LEARNING Katowice, p. 225 + 3nlb. oraz ON FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION AND EFFECTIVE LEARNING Editor Janusz Arabski Katowice 2007, p. 352
Stan: bdb. KSIĄŻKI NOWE. Iwona Bielska, BETWEEN PSYCHOLOGY AND FOREIGN LANGUAGE LEARNING Charakterystyka Wydawcy: "Between Psychology and Foreign Language Learning" ("Pomiędzy psychologią a nauką języka obcego") to interdyscyplinarna praca podejmująca temat roli różnic indywidualnych w procesie uczenia się języka obcego. Zawarty w części teoretycznej pracy bogaty przegląd literatury przedmiotu stanowi cenne połączenie analizy teoretycznej i analizy badań empirycznych różnych pól badawczych. Szczegółowo omówione zostały tu badania nad rolą wybranych cech osobowości i stylów poznawczych oraz tzw. typu psychologicznego w procesie przyswajania języka obcego. Osobny rozdział poświęcono problematyce strategii uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem badań koncentrujących się na identyfikacji związków pomiędzy cechami indywidualnymi ucznia a doborem strategii uczenia się, jak również na zależnościach pomiędzy użyciem strategii uczenia się a wynikami osiąganymi w nauce języka obcego. Część empiryczna pracy zawiera opis badań ilościowych, mających na celu zbadanie zależności pomiędzy typem psychologicznym, użyciem strategii uczenia się i wynikami osiąganymi w nauce języka angielskiego przez uczniów polskich szkół średnich. Praca skierowana jest do wszystkich zainteresowanych problematyką różnic indywidualnych w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, w tym pracowników naukowych, studentów kierunków nauczycielskich oraz nauczycieli języków obcych. SPIS ROZDZIAŁÓW: 1. The role of selected personality traits in Second Language Acquisition – p. 13 2. The role of selected cognitive styles in Second Language Acquisition – p. 44 3. The Theory of Psychological Type and its application to SLA – p. 72 4. Language Learning Strategies in Second Language Acquisition – p. 93 5. On the relationship between psychological type, language learning strategies and foreign language outcomes – the study – p. 131 6. Discussion of the study results – p. 170 Conclusion – p. 202 Bibliography – p. 205 Streszczenie – p. 227 Zusammenfassung – p. 227 ON FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION AND EFFECTIVE LEARNING Charakterystyka Wydawcy: W 21 artykułach, zamieszczonych w pracy, poruszono cały wachlarz aktualnych i istotnych problemów związanych z procesem nauczania – uczenia się języka obcego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i pod kątem dydaktycznego wykorzystania niektórych rezultatów badawczych oraz propozycji autorów – wywodzących się z różnych ośrodków naukowych krajowych i zagranicznych. A to tematy poruszone w części teoretycznej: analiza pewnego typu błędów językowych, polegających zwłaszcza na mieszaniu ze sobą niektórych elementów („blends”) – w świetle hipotezy konkurujących planów; przyswajanie języka drugiego w warunkach formalnych w kontekście języków mniejszości i rewitalizacji językowej; teoretyczne wprowadzenie do zastosowania aparatu pojęciowego teorii relewancji przy analizie danych wejściowych („input”), w szczególności języka nauczycieli na lekcji języka obcego; badania nad przyswajaniem języka obcego a efektywne nauczanie; koncepcje przyswajania słownictwa – podejście historyczne; kontakt językowy a nauczanie języka obcego. Przedmiotem części empirycznej są następujące problemy: zdolności językowe ucznia a rozumienie tekstu; angielski w szkole średniej; czynniki wpływające na powodzenie w uczeniu się języka angielskiego jako języka drugiego; refleksyjne uczenie się języka angielskiego; formuły komunikacji naukowej u autorów anglosaskich i Polaków publikujących w języku angielskim; strategie leksykalne w interjęzyku arabsko-włoskim; kompetencja językowa anglistów z dyplomem licencjackim; fosylofobia wśród uczących się języka obcego na poziomie zaawansowanym; iloczas samogłoski w języku angielskim; implikacje dydaktyczne upadku angielskiej wymowy „Received Pronunciation”; kryteria sukcesu w odniesieniu do użycia języka nierodzimego w mowie; struktura prozodyczna w uczeniu się języka angielskiego; rola tłumienia w przetwarzaniu idiomów języka drugiego; angielski jako język poleceń i instrukcji w procesie uczenia; przyswajalność słownictwa przez małe dzieci na kursach języka obcego. TABLE OF CONTENtS: Preface ( Janusz Arabski) – p. 9 Part I: THEORETICAL CONSIDERATIONS 1. Hans W. Dechert – The competing plans hypothesis revisited – p. 1 2. Maorice Ó Laoire – Instructed second language acquisition in minority and revitalisation context – p. 30 3. Anna Niżegorodcew – L2 classroom input from relevance theory and SLA theory perspective – p. 45 4. Mirosław Pawlak – Questions from the language classroom revisited: Who does LSA research have to tell us about effective foreign language learning? – p. 57 5. David Singleton – Conceptions of the lexicon: approaches to second language vocabulary teaching: a historical perspective – p. 73 6. Marcin Zabawa – Language contact and foreign language teaching – p. 89 Part II: EMPIRICAL STUDIES Learners’ aptitude and willingness to study 1. Lilliana Piasecka – Are linguistically apt for learners good comprehenders? – p. 105 2. Ewa Piechurska-Kuciel – Coping with English as a secondary school subject: Results of an empirical research – p. 116 3. Jacek Rysiewicz – A study on the prediction of succes in the learning of English as SL – p. 133 4. Danuta Wiśniewska – Reflective EFL learning: A study on students’ willingness and ability to reflect – p. 157 Learner strategies and competence 1. Zofia Golebiowski – What organising strategies do academic writers use? A Polish-English study – p. 171 2. Yazeed Hammouri – Lexical strategies in Arabic-Italian interlanguage – p. 183 3. Maria Jodłowiec, Ewa Willim – Language competence of English teacher training college graduates – p. 204 4. Marzena Wysocka – To be afraid or not to be afreid of fossilization? On fossilophobia among FL learners – p. 222 Phonological subsystem 1. Arkadiusz Rojczyk – English phonetic vowel shortening and lengthening as perceptually active for the Poles – p. 27 2. Christian Uffmann – Shifting standards: The fall of RP and its implications for teaching pronunciation – p. 250 3. Ewa Waniek-Klimczak – Success in non-native speech productions: A parametric phonetic approach – p. 269 4. Monika Zięba-Plebankiewicz – Prosodic structure in the acquisition of English – p. 292 Lexical subsystem 1. Anna Cieślicka – The role of suppression in L2 idiom processing: Exploring the effect of context – p. 303 2. Marika Kjellén Simes – English as instruction medium – does it have an effect of learners’ vocabulary? – p. 323 3. Joanna Rokita = How much lexis can very young learners acquire in early L2 instruction? – p. 333