| |
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
| | | | | |
KATEGORIE - kliknij i wybierz: | | | | | |
47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
| | | | | |
I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS ! II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł | | | | |
| | OD GŁOSKI DO ZDANIA. WIADOMOŚCI I ĆWICZENIA Z FONETYKI I GRAMATYKI WSPÓŁCZESNEGO JĘZYKA POLSKIEGO. CZĘŚĆ I. WIADOMOŚCI
Autorzy Dyszak Andrzej S., Benenowska Iwona
Liczba stron-138 Format-A5 Rok wydania-2009
Prezentowane opracowanie skierowane jest głównie do studentów filologii polskiej. Część pierwsza stanowi przewodnik po fonetyce i gramatyce polskiej. Od głoski – jako najmniejszego wyodrębnionego w wypowiadanym tekście elementu jego budowy, poprzez wyraz – jako podstawowy znaczący składnik tekstu, do zdania – jako najkrótszej jednostki komunikacyjnej tekstu a jednocześnie jednostki najdłuższej, w obrębie której funkcjonują reguły gramatyczne.
Od głoski do zdania. WIADOMOŚCI I ĆWICZENIA Z FONETYKI I GRAMATYKI WSPÓŁCZESNEGO JĘZYKA POLSKIEGO. Część II. Ćwiczenia
Autor: Andrzej S. Dyszak, Iwona Benenowska Format: B-4, Stron: 146 Okładka: miękka Data wydania: 2009
Prezentowane opracowanie skierowane jest głównie do studentów filologii polskiej. Część druga przeznaczona jest do indywidualnego, samodzielnego praktycznego wykorzystania i zastosowania teorii z części pierwszej. Zawarte w niej ćwiczenia są propozycją uzupełnienia materiałów z innych podręczników oraz przykładów omawianych na zajęciach i służyć mają urozmaiceniu oraz usprawnieniu ewoluującego procesu dydaktycznego na poziomie akademickim.
Pierwsza część pracy, autorstwa Andrzeja S. Dyszaka, została podzielona na trzy główne rozdziały: O głosce, O wyrazie, O zdaniu. Przy omawianiu zagadnień dotyczących wyrazu kwestie stricte gramatyczne (fleksyjne, słowotwórcze) poprzedzone zostały opisem zagadnień związanych z szeroko rozumianą semantyką leksykalną (znaczeniem wyrazów). W proponowanym w tej części opisie podsystemów języka polskiego i sposobów jego realizacji uwzględnione zostały równolegle: stan wiedzy z klasycznych już dziś kompendiów gramatyki polskiej (np. autorstwa W. Doroszewskiego) czy poszczególnych jej działów (takich autorów, jak Z. Klemensiewicz, S. Jodłowski, J. Tokarski) oraz nowsze ujęcia wielu zagadnień, zawarte w takich opracowaniach, jak np. Gramatyka współczesnego języka polskiego pod red. S. Urbańczyka (1984). Sięgając do prac różnych językoznawców, nie tylko książkowych, ale i artykułów (ich tytuły odnotowane zostały w przypisach oraz w wykazach prac cytowanych i użytecznych pod każdym z kolejnych rozdziałów), liczne zagadnienia autor niniejszego opracowania omawia zgodnie z ich własnym widzeniem (szczególnie w zakresie fleksji i nauki o zdaniu). Opis ten wszakże nie porusza wszystkich problemów, a omówienie niektórych zagadnień nie jest wyczerpujące (w takich wypadkach zastosowane zostały odsyłacze do innych publikacji). Tę część pracy kończy indeks terminów gramatycznych, które zostały w niej użyte i omówione oraz wybór tytułów podstawowych podręczników fonetyki, gramatyki i dydaktyki języka polskiego. Drugą część pracy stanowią ćwiczenia, opracowane przez Iwonę Benenowską. Część ta jest przeznaczona do indywidualnego, samodzielnego praktycznego wykorzystania i zastosowania teorii z części pierwszej. Zawarte w niej ćwiczenia są propozycją uzupełnienia materiałów z innych podręczników oraz przykładów omawianych na zajęciach i służyć mają urozmaiceniu oraz usprawnieniu ewoluującego procesu dydaktycznego na poziomie akademickim. Ćwiczenia mają różny stopień trudności. Kładzie się w nich nacisk na najistotniejsze problemy gramatyki opisowej. Mają one charakter fakultatywny i stanowią formę systematyzacji materiału teoretycznego. Być może niektóre z nich staną się inspiracją do interesujących, merytorycznych dyskusji na zajęciach dydaktycznych. Materiał ćwiczeniowy w obrębie poszczególnych działów (fonetyki, fleksji, słowotwórstwa i składni) jest stosunkowo szeroki, a te same teksty (zwłaszcza w dziale dotyczącym składni) mogą być wykorzystywane do różnych ćwiczeń i służyć praktycznemu utrwalaniu wiadomości ze wszystkich działów. Zaproponowana koncepcja zbioru zadań zakłada, z pragmatycznych względów, tradycyjne (tzn. z perspektywy tzw. gramatyki tradycyjnej) podejście do zagadnień językowych. Chodzi o ugruntowanie najbardziej podstawowych pojęć, rozwiązywanie najczęściej spotykanych problemów. Wydaje się także, że z takim klasycznym ujęciem spotkają się odbiorcy podręcznika – potencjalni nauczyciele w czasie praktyk i / lub pracy w szkole. |
|