Jej producentem jest japońskie Square Enix, a reżyserem Tetsuya Nomura. Twórca jest weteranem gatunku, który jako producent kreatywny i projektant postaci pracował nad tytułami spod szyldu Kingdom Hearts, Final Fantasy oraz grami, takimi jak Parasite Eve czy The World Ends with You. Final Fantasy XV zostało po raz pierwszy zapowiedziane w 2006 roku jako produkcja na debiutująca wtedy konsolę PlayStation 3. Gra nosiła wówczas tytuł Final Fantasy Versus XIII i była przedstawiona jako część kompilacji Fabula Nova Crystallis Final Fantasy XIII. Przez wiele lat jej produkcja posuwała się w ślimaczym tempie, a deweloperzy nie dzielili się praktycznie żadnymi nowymi informacjami na jej temat. Dopiero w 2013 roku została ona ponownie przedstawiona graczom jako Final Fantasy XV oraz zapowiedziana na konsole PlayStation 4 i Xbox One.
Chociaż w trakcie wieloletniego procesu tworzenia gry jej autorzy zmienili tytuł i porzucili rzymską trzynastkę, fabuła produkcji nadal związana jest tematycznie z pozostałymi przedstawicielami kompilacji Fabula Nova Crystallis. Dzieli ona z nimi wspólną mitologię świata, nad którym opiekę sprawują bóstwa, takie jak bogini Etro i służące im byty nazywane l'cie. Głównym bohaterem tytułu jest młody książę Noctis Lucis Caelum, którego rodzina od pokoleń rządzi małym, ale wysoko rozwiniętym technologicznie miastem-państwem. Jako jedyny kraj na świecie dysponuje ono jeszcze magicznym kryształem, zapewniającym ochronę i dostanie życie jego mieszkańcom. W czasie gdy księstwu Noctisa udaje się doprowadzić do zakończenia wieloletniej zimnej wojny z sąsiadami, dążącym do przejęcia kryształu, niespodziewanie najeżdżają je agresywne siły Imperium Niflheim. W ten sposób Noctis wraz z przyjaciółmi zostaje wrzucony w wir wojny i musi obronić swoją ojczyznę przed zakusami wroga. Młody książę zmierzy się także z innym problemem, który dzieli z poznaną na początku gry Stellą Nox Fleure, dziedziczką bogatej rodziny z Królestwa Tenebrae. Oboje zdają się widzieć tajemnicze „światło” legendarnej Etro, wpływające na nich w dziwny i niespodziewany sposób.
Model rozgrywki przypomina ten z serii Kingdom Hearts. Akcję gry obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, a walka i eksploracja dużych oraz otwartych lokacji odbywa się w czasie rzeczywistym. Noctis może posługiwać się magią, specjalnymi umiejętnościami, a także jednym z jego wielu magicznych mieczy, które służą mu w razie potrzeby za tarczę. Bohater potrafi również błyskawicznie teleportować się na krótkich dystansach, zaskakując przeciwników i uzyskując dostęp do normalnie niedostępnych miejsc. Przez sporą część rozgrywki możemy korzystać z pomocy towarzyszy, z którymi wykonamy łączone ataki oraz komba. Walkę uatrakcyjnia możliwość kontrolowania pojazdów, mechów czy różnego rodzaju działek.
Oprawa graficzna wykorzystuje możliwości graficzne jakie dają biblioteki DirectX 11 i powstała przy użyciu technologii i silnika opracowanego w studiach Square Enix.