O PODCZERWIENI SŁÓW KILKA
Pierwszym, co należy ustalić przed rozpoczęciem zabawy z IR, jest to, czy dany sprzęt nadaje się do fotografii IR. Głównym problemem może być obiektyw, niektóre z nich posiadają ujawniający się w podczerwieni tzw. hotspot (podobny do flary rozbłysk o słabym kontraście). Hotspot jest wynikiem konstrukcji danego obiektywu, nie da się go wyeliminować ustawieniami aparatu.
Poniżej lista znajduje się lista kompatybilnych i niekompatybilnych do IR najpopularniejszych obiektywów na bagnet EF:
Dedykowane do IR (brak hotspot): Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 Canon EF 17-40mm f/4 L Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM Canon EF 22-55mm f/4-5.6 USM Canon TS-E 24mm f/3.5L Canon EF 24-70mm f/2.8 L Canon EF 28-135mm/3.5-5.6 IS Canon EF 28mm f/2.8 Canon EF 50mm f/1.8 MKI Canon EF 50mm f/1.8 MKII Canon EF 70-200mm f/4 L Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS Canon EF 100-400mm f/4-5.6 L IS Canon EF 100mm f/2.8 Macro Canon EF 135mm f/2 L
MTO 500mm f/8 Sigma 400mm f/5.6 Tamron 28-300mm XR
|
Nie zalecane do IR (hotspot): Canon EF 15mm f/2.8 fisheye Canon EF 16-35mm f/2.8 L Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 Canon EF 20mm f/2.8 Canon EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 Canon EF 28-70mm f/2.8 L Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 Canon EF 35mm f/2 Canon EF 35-80mm f/4-5.6 Canon EF 50mm f/1.4 Canon EF 50mm f/2.5 Macro Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO Canon EF 85mm f/1.8
Tamron 17-35mm Tamron 19-35mm Tamron 70-300mm Macro Tokina 12-24mm
|
Niestety nie posiadamy informacji odnośnie obiektywów innych producentów.
Jedną z najważniejszych spraw jest prawidłowe ustawienie balansu bieli: nie nada się ani AWB, ani żaden inny predefiniowany w aparacie wzorzec. W "normalnej" fotografii jako wzorzec wprowadzamy biały obiekt, ale to ustawienie także na nic się nie zda w IR. Jako wzorzec należy wprowadzić do aparatu zielony obiekt (najczęściej trawa, bądź liście). Aparat skoryguje barwy, przyjmując zieleń za biel co da nam charakterystyczne odwzorowanie barw znane z licznych fotografii. Ważne: balans bieli należy ustawić po założeniu na obiektyw filtra IR.
Zdjęcia IR zawsze wykonywane są na długich czasach naświetlania. Niezbędny będzie stabilny statyw a w większości przypadków także wężyk spustowy w celu wyeliminowania poruszenia wywołanego naciśnięciem spustu migawki.
Każdy aparat cyfrowy posiada fabrycznie zainstalowany przed matrycą filtr blokujący promieniowanie podczerwone. W niektórych modelach jest on słaby, w innych przeciwnie - bardzo silny. To od niego zależy ostateczny obraz zarejestrowany przez matrycę, dlatego często zdjęcia z różnych aparatów na tych samych ustawieniach mogą wyjść inaczej. Niektóre będą miały od razu pożądane barwy, niektóre będą posiadać brązowo-czerwony zafarb i będą wymagały dalszej komputerowej obróbki.