Filozoficzne korzenie pedagogiki radości
Zywczok Alicja
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 83-7308-007-4 Format: 16x23cm Liczba stron: 156 Oprawa: Miękka Wydanie: 2000 r.
Opis:
Ważniejsze publikacje (artykuły): Nauczyciele o wychowaniu w duchu radości „Problemy opiekuńczo-wychowawcze" 1995; Wychowanie do „życia wartościowego", „Edukacja i Dialog" 1997; Wizja komputeryzacji życia, „Edukacja i Dialog" 1997; Radość życia — kategoria pedagogiczna, „Edukacja i Dialog" 1998; Autentyczność człowieka w etyce i pedagogice, „Bytomskie Zeszyty Pedagogiczne" 2000.Niniejsza publikacja wyrasta z wieloletnich przemyśleń oraz doświadczeń zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą w domu dziecka, szkole specjalnej oraz świetlicy terapeutycznej. Spostrzegane w tych środowiskach deficyty pogody ducha stanowią ważny wskaźnik jakości życia rodzinnego i szkolnego dziecka. Nie trzeba przekonywać, że „bez spontanicznej radości trudno jest żyć, a co dopiero uczyć życia". Książka ta jest próbą przypomnienia, w kontekście etyki oraz pedagogiki, podstawowego dążenia osoby kudzkiej do życia szczęśliwego. Wychowanie w duchu epikurejskiej radości, niemalże nie mającej punktów stycznych z prostym hedonizmem, jest propozycją dla wszystkich niepoddających się jednostronnym wizjom wychowania. Znana nam współczesność, gubiąc pojecie życia jako najtrudniejszej ze sztuk, utraciła także zdolność do „życia żarliwego" w zgodzie z samym sobą i wszechświatem.Książkę te adresuje wiec do wszystkich, których życie nie oszczędziło, aby odnaleźli afirmatywny, prostoduszny stosunek do istnienia. Kieruje ją także do ludzi z natury pogodnych, by lektura umocniła ich w odczuciu szczęścia oraz aby zawsze dawali sobie i innym powód do radości.