Opis książki: Filozofia życia człowieka i kultury nadają sens działaniom medycznym, przeobrażają zawód lekarza w misję dobra, mądrości i miłości do ludzi. Książka służy przybliżeniu tej problematyki, którą przecież musi przeżywać każdy medyk.
Część I - oby lekarze filozofowali, a filozofowie leczyli
- Potrzeba skutecznej filozofii w medycynie
- Filozoficzna idea człowieka i medycyna
- Pogarda dla prewencji. Główni "zabójcy" XXI wieku na świecie i w Polsce
- Medycyna - laboratorium ludzkiej egzystencji. Składniki medycyny
- Kto jest odpowiedzialny za zdrowie
- Biologiczne i kulturowe mechanizmy rozwoju człowieka i jego zdrowia
- Medycyna interwencyjna w system ludzkich wartości
- Nauki humanistyczne w medycynie
- Środowisko społeczne i zdrowie
Część II - Oby lekarze uczyli, a nauczyciele leczyli
- Początkiem badan jest zaciekawienie, ale zakończeniem społeczna praktyka
- Refleksje o studiowaniu
- Dążenia programowe w dwóch amerykańskich szkołach medycznych
- Uczelnie muszą się zmienić
- Futurystyka kształcenia medyków Część III - Medycyna i pacjent
- Etyczna regulacja postępowania lekarskiego
- Skąd się bierze autorytet lekarza
- Uzdrawiający potencjał osobowości i uczuć
- Człowiek chory musi być mądrzejszy - pedagogika jako metoda oddziaływania
leczniczego
- Człowiek chory uczy instytucje i zespoły leczące
- Praca wychowuje lekarza
- Sebastian Petrycy z Pilzna - zapomniany "ojciec" socjologii medycyny w
Polsce
- Hipokrates nie wystarczy - nowe potrzeby w etyce medycznej
- Medycyna oparta na dowodach
- Regulacje społeczno-etyczne stosunków między lekarzami a przemysłem
farmaceutycznym
- Obrona nadrzędności działania dla dobra indywidualnych chorych jako misji
lekarza i medycyny
|