Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

FILOZOFIA SZTUKI TAINE SYGIETYŃSKI WARSZAWA 1896

21-02-2014, 20:20
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3962011647
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 14   
Koniec: 21-02-2014 19:45:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

BIBLIOTEKA
liJCBŁIIEJSZTCH UTWORÓW
inmrafii NBonnu.
Literatura f rancuska.
WARSZAWA.
WŁASNOŚĆ, NAKŁAD I DRUK S. LEWENTALA. Nowy-Świat JTa 41.
169S.
FILOZOFII SZTOKI
przełożył, przypiskami i skorowidzem opatrzył
Antoni Syg-IetyiisłEi.
WARSZAWA.
WŁASNOŚĆ, NAKŁAD I DRUK S. LEWENTALA-Nowy-Świat JA 41.
1S9S.




SPIS RZECZY.

CZĘŚĆ PIERWSZA.
Rozdział I. O istocie dzieła sztuki.
i.
Str.
Przedmiot tej pracy.-Jakiej metody się trzymałem?-Poszukiwanie całości, od których zaleią dzieła sztuki.—Pierwsza całość: dzieło całkowite artysty. — Druga całość: szkoła, do jakiej" należy.-Przykłady: Sha-kespeare i Rubens. — Trzecia całość: jego współobywatele i jego współcześni.—Przykłady: Grecy a starożytna, Hiszpania w XVI w.
Qd tych całości zaleią powstanie i cechy dzieł sztuki.—Przykłady: tragiedya grecka, architektura gotycka, malarstwo holenderskie i tragie-dya francuska.—Porównanie temperatury i wytworów fizycznych z temperaturą i tworami umysłowemi. — Zastosowanie tej metody do historyi sztuki włoskiej.
Cel i metoda estetyki. — Różnica pomiędzy metodą dogmatyczną a metodą historyczną. — Zaniechanie przepisów i poszukiwanie praw. — Sympatya dla wszystkich szkół.—Analogia estetyki z botaniką; analogia nauk moralnych z naukami przyrodniczemi ,./. 5
II.
Co jest przedmiotem sztuki. — Poszukiwanie doświadczalne, nie zaś idealne. - Dość jest stosowad porównania i wyłączenia do dzieł sztuki.
Podział sztuki na dwie grupy: z jednej strony malarstwo, rzeźba, poezya; z drugiej architektura i muzyka.—Przedmiotem dzieła sztuki jest napozór naśladowanie.—Dowody wzięto z doświadczenia codziennego. — Dowody wzięte z historyi wielkich ludzi. — Michał-Anioł i Corneille. — Dowody wzięte z historyi sztuki i literatury. — Malowidła starożytne w Pompejach i Rawennie.-Styl klasyczny, za Ludwika XIV-go i styl akademicki za Ludwika XV-go. . . . 12
III.
Naśladowanie bezwarunkowo dokładne nie jest celem sztuki. — Dowody, jakich dostarczają odlewy, fotografia, stenografia.—Porównanie
portretów Dennera z portretami Van Dyck a. - Niektóre rodzaje sztuki są niedokładnemi z umysłu. - Porównanie posągów starożytnych z rzeźbami kolorowanemi i ubranemi w Neapolu i w Hiszpanii.__Porównaniu
prozy z wierszami. - Dwie Ifigienie Goethego. 1q
IV.
Z całego przedmiotu dzieło sztuki naśladuje stosunek i zależność wzajemną części. - Przykłady ze sztuki rysowniezej. - Przykłady literackie . lg
V.
Dzieło sztuki nie poprzestaje na odtwarzaniu stosunku części. -Przeznaczenie umyślne tego stosunku w największych szkołach.-Zasada tego przeinaczenia u Michała-Anioła i u Rubensa.-Posągi na grobie Medyceuszów. - Kiermasz. - Artysta przeinacza stosunek części w taki sposób, aby cecha istotna stała się widoczniejsza.
Określenie cechy istotnej. - Przykłady: lew, jako zwierzę mięsożerne.—Niderlandy, jako kraj warstwy napływowej.
Doniosłość cechy istotnej. - Nie jest ona dostatecznie wyraźną -w naturze i to daje początek sztuce, obowiązanej uzupełniać naturę. -Przykłady tego wyrazu niedostatecznego we Flandryi za czasów Ruben-sa i we Włoszech za czasów Rafaela.
Zgodność wyobraźni artystycznej z tćm określeniem sztuki.—Dwie cechy talentu artystycznego: żywe wrażenie doraźne i wpływ tego wra-ienia na urabianie wrażeń pobocznych.
Rzut oka na drogę przebytą. — Stopniowy rozwój metody.—Określenie dzieła sztuki. 20
VI.
Dwie części tego określenia.—O ile ono odpowiada pojęciu muzyki i architektury,—Różnica pomiędzy pierwszą grupą sztuk a drugą. —-Pierwsza odtwarza stosunki organiczne i moralne, druga kombinuje~stosunki matematyczne.
Stosunek matematyczny odczuwany przez zmysł wzroku.—Różne klasy tego stosunku.—Zasada architektury.
Stosunek matematyczny odczuwany przez zmysł ducha. — Różne klasy tego stosunku.—Zasada muzyki.—Druga zasada muzyki, analogia pomiędzy dźwiękiem a krzykiem. — Przez tę cechę muzyka wkracza w dziedzinę pierwszej grupy sztuk.
Określenie podane stosuje się do wszystkich sztuk. 27
VII.
Wartość sztuki w życiu Iudzkiem. -— Czynności egoistyczne, których przedmiotem jest zachowanie osobnika.—Czynności społeczne, których przedmiotem jest zachowanie grupy i gatunku. — Czynności bezinteresowne, których celem jest zastanawianie się nad przyczynami i istotą rzeczy. — Dwie drogi, po których się dochodzi do tego zastanawiania eięt nauka i sztuka.—Wyższość sztuki. 29
Rozdział II. O tworzeniu dzieła sztuki, i.
Prawo ogólne tworzenia dzieła sztuki. — Pierwsza formuła.—Dwa rodzaje dowodóWj jeden z rozutnowania, drugi z doświadczenia. . 33
n.
Przedstawienie ogólne działania otoczenia. — Porównanie temperatury fizycznej z temperaturą moralną.—Obydwie działają przez wyłączenie i dobór naturalny. 35
III.
Przedstawienie szczegółowe działania otoczenia.
Przypadek uproszczony, stan nieszczęścia i smutku powszechnego. — Artysta jest zasmucony wskutek osobistego udziału w nieszczęściu.- Wskutek smutnych idei swoich współczesnych.- Wskutek zdolności wyróżniania cechy widocznej przedmiotów, która tu jest smutkiem.—Odbiera podmowy i wskazówki tylko co do przedmiotów melan-cholicznych.--Publiczność rozumie tylko dzieła melancholiezne.
Przypadek przeciwny, stan pomyślności i wesołości ogólnej
Przypadki pośrednie. 36
IV. Przypadki realne i historyczne. - Cztery epoki i cztery sztuki
główne.,. 40
V.
Cywilizacya grecka i rzeźba starożytna.
Obyczaje greckie w porównaniu z obyczajami innych narodów współczesnych.-Rzeczpospolita.-Człowiek jest próżniakiem, obywatelem i wojownikiem.—Stan wojenny i prawo wojenne w starożytności. -Konieczność wytwarzania atlety. — System spartański ludzkich stad i dzieci armii.-Gimnastyka w innych częściach Grecyi.
Zgodność pojęci i obyczajów.—Nagość nie wydaje się nieprzyzwoitą.- Igrzyska olimpijskie.-Orehestryka.-Bóg doskonały jest ciałem do skonałem.
Powstanie rzeźby.-Posągi atletów.-Posągi bogów.-Jak artyści wynajdują i przedstawiają ciało doskonałe. — Dlaczego rzeźba im wystarcza. — Ciało nie jest"podporządkowane głowie. — Olbrzymia ilość posągów. 41
VI.
Cywilizacya wieków średnich i architektura gotycka.
Upadek świata starożytnego, zmiażdżenie rzeczypospolitych, cesarstwo rzymskie.—Wielokrotne najścia barbarzyńców.—Łupiestwo feudalne, głody i zarazy.—Nieszczęście powszechne.
Wpływ na umysły. — Smutek i zniechęcenie do życia. - Wrażliwość przesadzona i miłość rycerska,-Potęga religii chrześcijańskiej.
Powstanie architektury gotyckiej. — Ogrom budynku.—Pół-ciem-ność wewnętrzna i światło przekształcone przez szyby.—Symboliczność form. — Ostrołuk. — Ubieganie się o olbrzymiość i fantastyczność.—Powszechność tej architektury. . 47
VII.
Cywilizacya francuska XVlI-go wieku i tragiedya klasyczna, j Tworzenie się monarchij prawidłowych.—Baronowie feudalni stają się dworzanami. — Dworzanin jest domownikiem mającym poważanie. - Ognisko życia dworskiego znajduje się we Francyi za Ludwika XlV-go
Osobistością wzorową jest możnowładca dworak. - Jego charak-
ter. — Duma, odwaga, wierność. — Grzeczność, obycie światowe, sprawność.
Zgodność charakteru i smaku pamyącego. — Ubieganie się powszechne o poprawność i szlachetność. — Sztuka rysowania.—Styl pisa-rzów.—Tragiedya.-Złagodzenie prawdy nagiej.-Prawidłowość kompo-zycyi. — Łatwość wysłowienia — Wszystkie postaci są osobistościami dworskiemi.—Uczucia arystokratyczne i poszanowanie konwenansów. -
Wprowadzenie tragiedyi francuskiej w całej Europie. 52
VIII.
Cywilizacya współczesna i muzyka.
Rewolucja francuska. — Plebejusz nabywa praw równości cywilnej. — Maszyny, dobra policya, łagodność obyczajów powiększają dobrobyt,—Przyrost potrzeb i wymagań ludzkich.—Osłabienie tradycyi.—Wyswobodzenie aję i błąkanie moralne umysłów.
Wpływ tego stanu rzeczy na umysły.—Osobistością panującą jest zuchwalec marzycielski i smutny.—Choroba wieku.
Działanie tego stanu umysłu na dzieła sztuki.—Nowe formy literackie. — Poezya liryczna i filozoficzna. — Zepsucie i nowe pomysły w sztuce rysowniczej.—Rozwój muzyki.
Powstanie muzyki w Niemczech i we Włoszech.—Je"j rozkwit zgadza się z wielkiem odnowieniem pojęć nowoczesnych. — Dlatego teź celuje ona W wyrażaniu uczucia nowoczesnego — Wnioski wyprowadzone z jej zdolności do naśladowania krzyku. — Wnioski wyprowadzone z tej właściwości, ze nie przedstawia ona kształtów. — Rozlanie sie powszechne muzyki. 57
IX.
Prawo tworzenia dzieł sztuki. — Druga formuła. - Cztery człony seryi. - Położenie ogólne; zdolności i potrzeby, jakie ono rozwija; osobistość panująca; sztuka, która ją wyra!.a lub do nie"j się zwraca. — Połączenie członów. — Zastosowanie praktyczne prawa przy badaniach historycznych . 61
X.
Zastosowanie do czasu obecnego.-Z odnowieniem otoczenia sztuka sie odnawia. — Odnowienie otoczenia współczesnego. — Wnioski i nadzieje na przyszłość. 63
CZĘŚĆ DRUGA.
Malarstwo z czasów Odrodzenia we Włoszech. Rozdział I. dechy malarstwa włoskiego.
Przedmiot tego studyum.—Prawo ogólne, które rządzi tworzeniem dzieła sztuki.—Zastosowanie do sztuki włoskiej z czasów Odrodzenia.
Zakres i granice epoki klasyczne^.-Cecha wieku poprzedniego. -Cecha wieku następnego.—Wyjątki pozorne.-Jak się je tlómaczy.
Cechy malarstwa klasycznego. — W czem ono się różni od malarstwa flamandzkiege. - W cze"m ono się róini od malarstwa pierwotne-
W czem się różni od malarstwa współczesnego.-Jego przedmiotem właściwym jest idealne ciało ludzkie. 69
Rozdział II. Warunek pierwszorzędny.
Okoliczności, w jakich to malarstwo powstało. — Rasa. — Cecha właściwa wyobraźni włoskiej. — Róinica pomiędzy wyobraźnią łacińską a giermańską.- Róinica pomiędzy wyobraźnią włoską a francuską.
Zgodność te"j zdolności przyrodzonej i środowiska historycznego.— Dowody. — Wielcy artyści z czasów Odrodzenia nie są odosubnieni. — Stan sztuki odpowiada pewnemu stanowi ducha . . .". 73
Rozdział III- Warunki drugorzędne.
Warunki niezbędne pojawiania się wielkiego malarstwa,—Kultura umysłu.
Wczesne ukazanie me kultury nowoczesnej we Włoszech. — Powód tej wezesności.—Bystra inteligencya rasy.—Włochy mnie"j zgier-manizowane nii reszta Europy.
Porównanie Włoch z XV-go wieku z Anglią, Niemcami i Fran-cyą.—Powaianie^dla talentów i rozrywki umysłowe.—Humaniści zXV-go wieku.—Ich odkrycia.—Ich pisma.—Ich wziętość.—Nowi poeci włoscy.— Ich doskonałość.—Wielka ich liczebność.—Ich powodzenie.
II Cortegiano Baltazara de Castiglione. — Osobistości. — Pałac. — Salon.—Rozrywki.—Rozmowy.—Styl.—Wizerunki skończonego dworzanina i skończonej damy . . . . ,. 76
Rozdział VI. Warunki drugorzędne (ciąg dalszy).
Inny warunek niezbędny do pojawiania się wielkiego malarstwa.— Obrazy samorzutne.
Porównanie Włoch XV-go wieku z narodami nowoczesnemi. — Niemcy.—Upodobanie do filozofii abstrakcyjnej.—Wpływ przyzwyczajenia do rozmyślań na malarstwo niemieckie.—Anglia.—Panowanie interesów.— Wpływ zajęć praktycznych na malarstwo angielskie.— Fran-cya.—Malarstwo literackie w przeciwstawieniu do malarstwa malowniczego. — W czem umysł XIX-go wieku róini się od umysłu z XV-go. — Praca, współzawodnictwo, podniecenie w demokracyach scentralizowanych i przemysłowych.
Włochy w XV-ym wieku. — Mierna wielkość miast. — Mierna potrzeba wygód.—Pole dla ambicyi jest mniej otwarte.—Równowaga obrazów i pojęć.
Równowagę obrazów i pojęć rozrywa cywilizacya.— Wyobraźnia nowoczesna jest niedostateczną lub chorobliwą. — Wyobraźnia we Włoszech w XV-ym wieku jest bogatą i zdrową.
Dowody wyprowadzone ze stroju i obyczajów.—Maskarady, zjazdy, orszaki konne i wystawność.—Tryumfy Florencyi.
Ubieganie się o rozkosz dla oczu, a wogólności o rozkosz dotykalną.-Epikureizm i niedowiarstwo.—Sąd Lutra i Savonaroli.—Domowe życie i obyczaje Medyceuszów.—Poganizm dworu rzymskiego.—Polowania i festyny Leona X-go.-Stan pośredni umysłów pomiędzy cywilizacya niedostateczną a cywilizacya zanadto wielką. 87
Rozdział V. Warunki drugorzędne (ciąg dalszy).
Trzeci warunek malarstwa. — Okoliczności, które doprowadziły sztukę do przedstawiania ciajta ludzkiego.
Charaktery we Włoszech za czasów Odrodzenia.—Obyczaje, które je urobiły.—Brak sprawiedliwości i policji.-Uciekanie się do siły i odwoływanie się do siebie samego. — Zabójstwa i gwałty. — Oliveretto da Fermo i Cezar Borgia.—Teorya mordu i zdrady —Władca Machiawela.— Wpływ tych obyczajów na charaktery.-Rozwój energii, przyzwyczajenie do namiętności tragicznych.
Benvenuto Cellini.—Siła temperamentu.—Bogactwo zdolności.— Zapał i wesołość wylewająca się. — Żywość wyobraźni. — Gwałtowność i popędliwość w działaniu.
Jak te obyczaje i te charaktery przygotowują ludzi do tego, aby rozumieli przedstawione ciało ludzkie.—Znajomość osobista i powszednia ciała. — Zdolność rozumienia form energicznych a prostych. — Wrażliwość na piękno.—Życie i upodobania Włocha z czasów Odrodzenia . . 100
Rozdział VI. Warunki drugorzędne (dokończenie).
Streszczenie okoliczności wskazanych. — Powstanie samorzutne i powszechne sztuki rysunkowej.—-Jest ona tylko odłamem dekoracyi ogólnej.—Obrazy żywe ulic.—Tryumf Złotego Wieku.—Pieśni karnawałowe.—Tryumf Bachusa, i Aryadny.
Warunki ogólne niezbędne do wytworzenia wszystkich wielkich dzieł. — Oryginalność osobista. — Stowarzyszenia sympatyczne. -— Przykłady. — Purytańscy założyciele Stanów Zjednoczonych. — Wojska francuskie w czasie Rewolucyi.
Pracownia we Włoszech za czasów Odrodzenia. — Artysta, jako terminator i towarzysz.—Towarzystwo mistrzów.—Wieczerze Grapy.— Maskarada Kielni.—Przywiązanie patryotyczne do miasta.—Uroczystość we Florencyi na przyjazd Leona X-go.—Festyny, zamówienia i współzawodnictwo dzielnic i stowarzyszeń.
Sprawdzenie prawa wskazanego. — Zmiany odpowiednie do otoczenia i do sztuki.—Szkoła mistyczna.—Szkoła naturalistyczna i naśladownictwo ścisłe.—Szkoła naturalistyczna i wynalezienie formy idealnej.— Szkoła wenecka. — Szkoła Carraccfów.— Grecya starożytna.— Wprowadzenie sztuki do krajów zagranicznych.—Związek wskazany nie jest przypadkowym, ale koniecznym.121
CZĘŚĆ TRZECIA. Malarstwo w Niderlandach.
UozdziaZ T. Przyczyny stałe.
Dwie grupy ludów w cywilizacyi europejskiej. -— Włosi wśród ludów łacińskich.—Flamandzi i Holendrzy wśród ludów giermańskich.— Charakter narodowy sztuki flamandzkiej i holenderskiej.135
I.
Basa. — Przeeiwioństwo ras giermańskich i ras łacińskich. — -Ciało.-Instynkty i skłonności zwierzęce.—Niższość ras giermańskich.— Wyższość ras g-iermańskich.—Zdolność do pracy i do stowarzyszania się swobodnego.-Potrzeba prawdy.". 136
II.
Naród. — Wpływ klimatu i gruntu. - Cechy fizyczne Niderlandów.—Urabianie umysłu pozytywnego i charakteru spokojnego.—Granice umysłu filozoficznego i literackiego. — Wczesne wydoskonalenie sztuk pożytecznych.—Wynalazki praktyczne.—Zewnętrzne strony, obyczaje i upodobania.145
III.
Sztuka. — Niższość malarstwa u innych ludów giermańskich. — Przyczyna jego mierności w Niemczech i w Anglii.—Wyśmienitość malarstwa w Niderlandach. — Przyczyny jego wyższości. — Jego cechy.— W czem ono jest narodowe. — Przewaga kolorytu. — Powód tej przewagi.—Podobieństwo klimatu w Wenecyi i klimatu w Niderlandach.— Różnica klimatu w Wenecyi i Niderlandach.-Podobieństwo i różnice odpowiednie u malarzy.—Rubens i Rembrandt .155
Rozdział II. Epoki historyozne. i.1
Pierwsza epoka. — Flandrya w XIV-tym wieku. — Energia charakterów.—Pomyślny stan miast.—Upadek ducha ascetycznego i kościelnego. — Przepych i zmysłowość. — Dwór burg-uudzki i uroczystości w Lilie. — Potrzeba malowniczości. — Podobieństwo i różnice pomiędzy Flandrya a Włochami. — Zachowanie we Flandryi uczucia religijnego i mistycznego— Zgodność cech sztuki z cechami otoczenia. — Cześć dla życia doczesnego i wiary chrześcijańskiej.—Typy, wypukłość, krajobraz, strój, przedmioty, wyraz, uczucie, od Huberta van Eyck"a aż do Kwin-tyna Messys"a.164
II.
Druga epoka.-XVI-ty wiek.—Wyswobodzenie umysłów i polemika przeciwko duchowieństwu. — Obyczaje malownicze i zmysłowe.— Uroczystości i wjazdy szkół retorycznych.-Przetworzenie się stopniowe malarstwa.—Przewaga przedmiotów świeckich i ludzkich. - Zapowiedź nowej sztuki.—Wpływ wzorów włoskich.—Nieproporcyonalność sztuki włoskiej i umysłu flamandzkiego.—Styl dwoisty i niedostateczny nowe"j . szkoły.—Wzrastający wpływ mistrzów włoskich, począwszy od Jana z Mabuzy aż do Ottona ^aemu^a.-Prjetrwanie stylu i ducha norodo-wego w malarstwie rodzajowem, krajobrazowem i portretowem.—Rewo-lucya w 1572 roku.—Rozdwojenie się narodu i sztuki.176
III.
Trzecia epoka.—Tworzenie się Belgii.—Jak ona staje się katolicką i podwładną.— Panowanie arcyksiążąt i poprawa kraju. — Wznowienie wyobraźni i pojęcie zmysłowe życia."-Szkoła XVII-go wieku.—Rubens.—
Podobieństwa i róinice pomiędzy tą sztuką a sztuką włoską. — Dzieło jest katolickiem z nazwy, a pogańskiem z gruntu. — W czem jest ono narodowem. - Pojęcie ciała żywego. — Crayer, Jordaens i van Dyck.— Zmiana stanu politycznego i otoczenia moralnego. —. Upadek malarstwa. — Koniec wieku malowniczego.187
IV.
Czwarta epoka.—Tworzenie się Holandyi.—Jak ona staje się republikańską i protestancką.-Rozwój instynktów pierwotnych. - Bohaterstwo, tryumfy i pomyślność narodu.—Wznowienie i swoboda pomysłowości oryginalnej.-Cechy sztuki włoskiej i klasycznej.—Obrazy portretów.—Przedstawienie iycia rzeczywistego.—Rembrandt.—Jego pojmowanie świata, człowieka i boskości.—Początek upadku około 1667 r.— Wojna z 1672 r0ku.-7Szt.uka ciągnie się aż po pierwsze lata XVIII-go wieku.-Osłabienie i obniżenie się Holandyi.—Zmniejszenie się energii czynnej.—Upadek sztuki narodowej.—Czasowe przetrwanie drobne"j ro-dzajowości.—Łączność ogólna pomiędzy otoczeniem a sztuką . 198
CZĘŚĆ CZWARTA. Rzeźba w Grecy i.
Rozdział I. Rasa.
Rzeźba w Grecyi.- Co nam z niej pozostało.— Nied ostateczność dokumentów.—Konieczność badania otoczenia.217
I,
Wpływ otoczenia fizycznego na ludy niemowlęce. — Pokrewień-stwo_ pomiędzy Grekiem a Latynem — Okoliczności, wskutek których dwie cechy się rozbiegają. -— Klimat. — Skutki jego łagodności. — Grunt górzysty i biedny,—Powściągliwość mieszkańców:—Obecność morza ze wszystkich stron.—Podnieta do spławiania.—Greccy żeglarze i podróżnicy.—Ich spryt wi"odzony i ich wykształcenie wczesne.21&
II.
Wskazówki tej cechy w ich historyi.—Odyseusz.—Graeculus.—Zamiłowanie do czystej nauki i do dowodu oderwanego. — Pomysłowość w naukach. — Poglądy na całość w filozofii. - Gaduły i sofiści. — Smak attycki.,.223
ni.
Nie olbrzymiego w naturze otaczającej. — Góry, rzeki, morze.— Dokładność wypukłości, przejrzystość powietrza. — Skutek podobny układu politycznego.—Małe rozmiary państwa w Orecyi.—Nabyta zdolność umysłu greckiego do pojęć określonych i wyraźnych.—Wskazówki tej cechy w ich historyi.— Religia. — Słabe poczucie wszechświata.— Pojęcie kosmosu.—Bogowie ludzcy i określeni.—Grek kończy na bawieniu się nimi.—Polityka.—Niezależność kolony.—Miasta nie umieją się jednoczyć. —Granice i kruchość państwa greckiego. — Całość i rozwój natury ludzkiej. — Pojęcie doskonałe i ograniczone naszej natury i naszego przeznaczenia.227
IV.
Piękność kraju i nieba. — Naturalna wesołość rasy. — Potrzeba -szczęścia żywego i wzruszającego. — Wskazówki tej cechy w ich historyi. - Arystofanes.— Pojęcie szczęścia bogów. — Religia jest ucztą.— Przeciwne cele państwa greckiego i państwa rzymskiego.—Wyprawy, demokracja i zabawy publiczne w Atenach. — Państwo staje się przedsiębiorstwem widowisk.—W nauce i filozofii powaga nie jest zupełną.— Ryzykowne upodobanie do poglądów na całość.—Subtelność dyaloktyki. 234
V.
Skutki tych braków i tych zalet.—Są oni doskonałymi artystami.— ^Zmysł stosunków wytwornych, miara i jasność pomysłów, zamiłowanie do piękna, — Wskazówki tych zdolności i tych upodobań w ich sztukach. — Świątynia. — Jej umieszczenie. — Je"j proporcye.—Je"j budowa-Jej wytworność.—Jej ozdoby.—Jej malowidła.—Jej rzeźby.—Całkowite i ostateczne wrażenie, jakie się po niej zostaje w umyśle.240
Rozdział II. Doba.
Różnica pomiędzy człowiekiem starożytnym a nowoczesnym. — Życie i umysł są prostsze u starożytnych niż u nas.244
I.
Wpływ klimatu na cywilizacye nowoczesne.—Człowiek ma więcej potrzeb.—Strój, dom prywatny, gmach publiczny w Grecyi i za naszych czasów.—Ginach społeczny, urzędy publiczne, sztuka wojskowa, żeglarstwo niegdyś i dzisiaj.245
II.
Gimnastyka. — Cze"m była za czasów Homera. — Wznowienie jej i przekształcenie przez Doryjczyków. — Zasada państwa, wykształcenia i gimnastyki w Sparcie. -— Naśladowanie lub wprowadzenie obyczajów doryjskich przez ionych Greków. — Wskrzeszenie i rozwój igrzysk.1— Gimnazya. — Atleci. — Ważność wykształcenia gimnastycznego ^Grecyi.—Jego oddziaływanie na ciało.-Doskonałość form i postaw.—Upodobanie do piękności fizycznej. — Modele dostarczone rzeźbie przez gimnastykę.—Posąg następuje po modelu. 249
III.
Oddziaływanie tych różnic na duszę i na sztukę.—Uczucia, postaci i cechy w wiekach średnich, za czasów Odrodzenia i dzisiaj.—Smak starożytny w przeciwstawieniu do smaku nowoczesnego.-W literaturze.—W rzeźbie.—Wartość ciała rozważanego jako takie.—Sympatya dla doskonałości gimnastycznej. — Cechy głowy—Mierna ważność fizyo-nomii.—Zainteresowanie się ruchem fizycznym i spokojem bez wyrazu.-Wzajemrfa zgodność pomiędzy stanem moralnym a tą formą sztuki . . 255
Rozdział III. Instytucye.
1.
Orchestryka.—Jednoczesny rozwój instytucyj urabiających ciało doskonałe i sztuk urabiających posąg.—Grecya z Vll-go wieku w poro-
znaniu do Grecji z czasów Homera. - Poezja liryczna Greków w stosunku 2 liryczną poezją nowoczesną.—Fantomina i deklamacja mu-zjczna. — Ich powszechne zastosowanie. — Ich użytek w wychowaniu i w życiu prywatnem. - Ich użytek w iyciu publicznem i w polityce. — Ich użytek w obrządkach. — Kantaty Pindara. — Modele dostarczone rzeźbie przez orchestrykę.262
II.
Gimnastjka.— Czem była za czasów Homera. — Wznowienie jej i przekształcenie przez Doryjczyków.—Zasada państwa, wjkształcenia i gimnastyki w Sparcie.— Naśladowanie lub wprowadzenie obyczajów doryjskich przez innych Greków. — Wskrzeszenie i rozwój igrzysk.— Gimnazya.— Atleci. — Ważność wykształcenia gimnastycznego w Gre-cyi. — Jego oddziaływanie na ciało.-Doskonałości form i postaw.1— Upodobanie do piękności fizycznej. — Modele dostarczono rzeźbie przez gimnastykę.-Posąg następuje po modelu". 271
III.
Religia.—Uczucierelig-ijne w V-wieku.—Analogia pomiędzy tą epoką a epoką Wawrzyńca Medjceusza.-Wpływ pierwszych filozofów i fizyków.—Człowiek czuje jeszcze życie boskie rzeczy naturalnych.-Człowiek spostrzega jeszcze grunt naturalny, z którego wyszły osoby boskie -Uczucia Ateńczyka na-wielkich Panatenejach.-Chóry i igrzyska. -Pro-cesya. — Akropol. — Erechtejon i podania o Erechteuszu, Cekropsie i Trjptolemie. - Partenon i podanie o Palladzie i Pozejdonie. - Pallada Fidyasza. — Charakter posągu, wrażenie na widzu, pojęcie rzeźbiarza . 281
CZĘŚĆ PIĄTA. O ideale w sztuce.
Rozdział I. Gatunki i stopnie ideału. i.
Zdaje się, ii wszystkie cechy mają równą wartość. - Dowody logiczne.-Dowody historyczne. — Rozmaite sposoby traktowania tego samego przedmiotu.—W literaturze: skąpiec, ojciec, kochankowie.—W malarstwie: Wieczerza Chrystusa u Re"mbrandt"a i u Weroneza, Mitologie Rafaela i Rubensa, Ledy VincTego, Michała-Anioła i Correggi"a.-Wartości absolutna wszystkich cech ważnych.299
II.
Większa lub mniejsza wartość rozmaitych dzieł.—Zgodność; smaku i sąd stanowczy co do wielu punktów. — Powaga opinii jest potwierdzoną przez sposób, w jaki opinia się ugruntowuje. — Ostatnie potwierdzenie dane przez nowoczesne środki krytyki. — Są prawa określające wartość dzieła sztuki.". 304
III.
Określenie dzieła sztuki. — Dwa warunki, które powinno ono wypełnić.—Większa lub mniejsza wartości sztuki, stosownie do tego, czy te
dwa warunki są więcej lub mniej wypełnione. — Zastosowanie do sztuk naśladowczych.-Jak i z jakiem zastrzeżeniem to samo prawidło stosuje się do sztuk, które nie naśladują.305
Rozdział II. Stopień ważności cechy.
Na czem polega ważności cechy.—Zasada podporządkowania cech w naukach przyrodniczych.—Cecha najważniejsza jest najmniej zmienną.— Przykłady z botaniki i z zoologii. — Sprowadza i wprowadza ona z sobą cechy ważniejsze i mniej zmienne. — Przykłady z zoologii. — Jest ona mniej zmienną, ponieważ jest bardziej pierwiastkową, — Przykłady z zoologii i botaniki.307
II.
Zastosowanie tej zasady do człowieka moralnego.—W jaki sposób określić układ podporządkowania cech w człowieku moralnym.—Stopień ich zmienności mierzony przez historyę.—Porządek ich stałości.—Cechy chwili i mody.—Przykłady.—Cechy trwające pół okresu historycznego.— Przykłady.—Cechy trwające cały okres historyczny.-Przykłady.—Cechy wspólne narodom tego samego szczepu.—Cechy wspólne całej ludzkości- . wyiszej. — Cechy najbardziej stałe są najbardziej pierwiastkowemi. — Przykłady. . . . .310
III.
Drabina wartości literackich odpowiada drabinie wartości moralnych. — Literatura mody i chwili. — Literatura chwilowego rozgłosu.— Astrea, Klelia,Eupkues, Adonis, Hudiliras, Atala.—Próba i przeciw-próba prawa.— Odosobnione dzieła wyisze pomie4dzy dziełami niiszemi jednego i tego samego autora: Gil Blas, Manon Lescaut, Don Kiszot, Robinson Kruzoe.— Strony niższe w dziele pisarza wyższego; markizowie Kacine"a, clowny i rycerze Shakespeare"a.—Trwałość i głębokość cech ujawnionych przez wielkie dzieła literackie. — Dowód poczerpnięty z nowoczesnego użytku literatur w historyi. — Poematy indyjskie, powieści i dramaty hiszpańskie, teatr Kacine"a, epopeje Dante"go i Goethełgo. — Cechy powszechne, wyrażone przez pewne dzieła. —psalmy, Naśladowanie, Homer, Platon, Shakespeare. — Robinson Kruzoe, Kandyd, Bon Kiszot.316
IV.
Zastosowanie tej samej zasady do człowieka fizycznego. — Cechy bardzo zmienne w człowieku fizycznym. — Odzienie modne. — Odzienie wogólności. —Właściwości zawodu i stanu.—Ślad epoki historycznej.— Historya niedostatecznie mierzy zmianę cech fizycznych.—Podstawienie cechy pierwiastkowej na miejsce cechy trwałej. - Cechy wewnętrzne i głębokie człowieka fizycznego.—Preparat anatomiczny.-Skóra żywa.— Urozmaicenia rasy i temperamentu.322
V.
Drabina wartości plastycznych odpowiada drabinie wartości fizycznych.—Dzieła przedstawiająco odzienie mody czy odzienie wogólności. — Dzieła ujawniające właściwości zawodu, stanu, charakteru i wieku historycznego.—Hogarth i malarze angielscy.-Epoki malarstwa włoskiego.— Wiek niemowlęctwa.—Wiek rozkwitu.—Wiek chylenia się do upadku.— Dzieła tu są więcej lub mniej doskonałemi, w miarę jak poczucie życia fizycznego jest więcej lub mniej przeważającem. —To samo prawo w innych szkołach.—Rozmaite rasy i temperamenty wyrażone przez rozmaite szkoły.—Typ florencki, typ wenecki, typ flamandzki, typ hiszpański. . - 324
VI.
Wniosek. — Cecha nadaje dziełu swój stopień ważności . . . , 329
Rozdział III. Stopień dodatniości cechy, i.
Połączenie i wyróżnienie dwóch punktów widzenia.330
II.
Na cze"m polega dodatniość cechy moralnej. — W osobniku. ]— Inteligencya i wola. — W społeczeństwie.-Potęga kochania.—Porządek wartości dodatnich w stosunku do cechy moralnej .". 331
III.
Odpowiedni porządek wartości literackich.-Typy literatury realistycznej lub komicznej.-Przykłady. — Henryk Monnier.—Nicponioskie powieści hiszpańskie. — Balzac. — Fielding. — Walter Seott.—Moliere.— Sposoby, jakich używają wielcy pisarze w celu zaradzenia brakom osobistości niższych.—Typy literatury dramatycznej i filozoficznej.-Shakes-peare i Balzac.—Typy literatury epicznej i ludowej. — Bohaterowie i bogowie . , . . 333
IV.
Porządek wartości dodatnich w stosunku do cechy fizycznej, — Zdrowie. — Nieskazitelność typu naturalnego. — Uzdolnienia zapaśnicze i przygotowanie gimnastyczne.—Wskazówki szlachetności moralnej.— Granice, w jakich sztuki plastyczne mogą wyrazić życie duszy . 338
V.
Porządek odpowiedni wartości plastycznych. — Typy niezdrowe, skoszlawione lub wycieńczone. —Rzeźba starożytna z czasów upadku.— Sztuka bizantyjska—Sztuka średniowieczna.—Typy zdrowe, ale jeszcze niedoskonałe, pospolite lub grubijańskie. — Malarze włoscy z XV-go wieku. — Rembrandt. — Mali Plamandzi. — Rubens. - Typy wyższe. — Mistrze weneccy. - Mistrze florenccy. — Mistrze ateńscy.340
VI.
Wniosek.—Ważność i dodatniość rozważanych cech w naturze, — "Wyższe harmonie natury i sztuki.346
Rozdział IV. Stopień zbieżności efektów, i. - n.
Różne pierwiastki dzieła literackiego.—Cecha.—Jej pierwiastki.— Akcya.-Jej pierwiastki. — Styl. — Jego pierwiastki.-Zbieżność ogólna cechy, akcyi i stylu.347
III.
Różne doby okresu literackiego, ustalono według poprzedniego prawa. — Początek wieków literackich.—Zbieżność niezupełna z powodu niewiadomości. — Pieśni rycerskie (chansons de gęste). — pierwsi dramaturgowie angielscy. - Koniec wieków literackich. - Zbieżność niezupełna z powodu niezgodności. — Eurypides i Voltaire.—Środek wieków it erackich. — Zbieżność zupełna. — Eschilos.-Racine. — Shakespeare. 352
IV.
Różne pierwiastki dzieła plastycznego.—Ciało i jego pierwiastki.— Architektura linij i jej pierwiastki. - Koloryt i jego pierwiastki. - Jak wszystkie te pierwiastki mogą działać zbieinie?.355
V.
Różne doby historyi sztuki są ustalone według poprzedniego prawa. — Epoki pierwotne. — Zbieżność zupełna z powodu niewiadomo-ści.-Szkoły symboliczne i mistyczne we Włoszech.—Giotto.—Malarze realistyczni i anatomiczni we Włoszech. — Z-wiastuny da Vinci1 ego. — Epoki upadku.—Zbieżność niezupełna z powodu niezgodności.—Carrac-cio"wie i ich następcy we Włoszech. — Naśladowcy stylu włoskiego we Flandryi. — Epoki rozkwitu. — Zbieżność zupełna. — Vinci. — Wenecya-nie.—Rafael.—Correggio.—Powszechność prawa.359
VI.
Streszczenie. — Zasada doskonałości i podporządkowania w dziełach sztuki.362





SKOrOWIDZ

nazwisk i tytułów dzieł.
About 219, 220, 221.
Accolti (TArezzo (Bernardo) 80,
81, 82. Acbilles 45,56, 62, 230,251, 259,
277, 280, 285, 338. Addison 254. Adonis 316, 317. Afrodyta 231,238,239. Agamemnon 62, 282, 288. Agieladas 281. Agiezylaus 277, 278. Agorakryt 281. Ajakos 252. Ajaks 258. Ajsa 230. Akomat 56. Akragos 226.
Alba (książę) 157, 188, 190, 192. Albano 327. Albert (arcyksiążę) 190. Alberti (Leo Battista) 112. Albertinelli 75. Alcesta 264. Alceusz 266, 269. Alcybiades 282, Alcynous 231.
Aldobrandi (Bertino) 116. Aleksander (Wielki) 45, 232, 277. Aleksander VI (papież) 94. 95,
107, 114.
Aleksandrya 166. Alfieri 59. Alkmaar 188. Alkman 268. Amadis (poemat) 171. Amalfi 34, 234. Amalfi (Constanza df) 86, Amsterdam 147, 152, 353, 159,
160, 177, 187, 205. Anakreont 265, 279. Anaksagoras 255, 282, 283, 293. Andre le chapelain 49. Andromacba 5Q. Andryane Aleksander 39. Anneessens 197. Angelico (Beato) 8, 71, 72, 130,
175, 326, 341, 342. Anioła (Zamek S-go) 111, 116. Antar 338. Antwerpia 6, 151, 153, 155, 159,
165, 177, 179, 182, 187, 188,
189, 191, 192 197, 204.
Antyopa 357. Apelles 226. Apollon 231, 363. Aragona (Tulia d;) 86. Aratus 277. Arausia 247. Archidamos 280. Archiloch 263. ArchimedeiS 225. Ares 231.
Ąretino Leonard 80, 95. Ariosto 80, 94, 128. Armada 8. Armidy ogród 70. Arminiusz 203. Arnolf 334. Artemida 363. Artevelde 165, 197. Artevelde (Filip) 165. Aryadna (Bachus i) 124. Arystofanes 41,43, 231,234, 235, 237, 238, 259, 260, 265, 274,
275, 286. Arystogiton 265. Arystokles 281.
Arystoteles 83, 225, 226, 232,
239, 255, 275, 339. Arystydes 277. Ascanio 116. Aspazya 282. Astrea 316, 317. Asyż 73. Atala 316, 317. Atalia 56. Atena 231. Ateny 41, 232, 241, 245, 251,
276, 333, 345. Atlas 243. Atylla 14. August (Cezar) 123. Awinion 247. Azon 127.
Bacelli (Domenico) 127.
Bach (Jan Sebastyan) 60, 268.
Bachus ii Aryadna) 121, 124, 265.
Bachus 231.
Backhuysen 206.
Badia 129.
Bajazet 168.
Bani baja 75.
Bandello 80, 142.
Bandinelli (Baccio) 75, 123, 126,
129, 357. Bandini 105. Balzac 59, 92, 207, 209, 257, 300,
333, 334, 335. Baraballo 95, 96. Barbaro (Ermolao) 79. Barletta 82. Barneyelta 203. Baroccio 327. Bartolomeo (Fra) 69, 75, 327,
344, 345, 357. Batylus 265. Bayeus (biskup z) 98. Bazyli 334.
Baiant (uroczystość) 169. Beaumarchais 319. Beaumont 6. Beatine 168. Beccadelli (Antonio) 80. Becker (Wilhelm Adolf) 246. Beethoven 60, 62, 257, 304. Bellim (Jan) 69, 71. Bembo 80, 81, 82, 8Qt 95, 98. Benneaeeaduto 102, 103. Ben-Jonson 302. Bentley 226. Beranger 314. Berenika 56. Bergen 154. Berghem 209. Berlin 180. Berlioz 60. Berni 80. Bernini 259.
Beule 289.
Beveland 146.
Bibbiena 80, 95, 128.
Biccio 130.
Biacheri 129.
Biesiada (Ksenofonta) 265.
Bloemaert 204.
Blondeel (Lancelot) 183.
Boccaccio 172.
Boeckh 41.
Boerhaare 150.
Boeyermans 193, 198.
Boiardo 80.
Boileau 55.
Bois-le-Duc (twierdza) 200.
Boitte 241.
Boi (Ferdynand) 205.
Bolswert 193.
Bondelraoate 97.
Bonifazio 75.
Bor 203.
Bordone (Parys) 75.
Borgia (Cezar) 100,104,105,107,
108, 109, 118, 120. Borgia (Lukrecya) 93, 105, Borgo 104. Bossuet 55, 355. Bosch (Hieronim) 179. Both (Jan) 209. Botticelli 360. Boucicaut 172. Bourbon 56.
Bourbon (konetabl de) 112. Bourdaloue 55. Boutmy 243. Bramante 75, 96. Brantome 142, 314. Bratek (szkoła) 179. Braun (von) 216. Brederode (hrabia) 178. Brenghel 186, 190, 191, 206. Bril (Paweł) 186. Bridau (Filip) 336, 349.
Broncone 122. Bronzino 86, 323. Brou 51, 173, 180. Brouwer (Adryan) 206, 343. Browning (Elżbieta) 92. Bruga 6, 146, 151, 152, 153,159, 165, 166, 168, 173, 180, 188, 190, 191, 192, 197, 204, 341. Brunellesehi 75. Brnksela 6, 152; 155, 173, 178. Brusthem 165. Bruto 95. Brytanik 56. Buicksloot 152. Burckhardt 95, 104, 181. Barns 150,324. Butades (z Sycyonu) 262. Butler 317. Btirger (W) 159, 160. Byron 59, 3 L7, 335. Calandra 128. Calderon 7, 8. Calvaert (Dyonizy) 185. Camoena 150. Campori (Józef) 96. Canaletto 162. Cano (Alonzo) 7. Caravaggio (Polidor da) 75, 3574 Carleton (Sir Dudley) 191. Garracci 69, 70; 120, 131, 185,
327, 360. Carpaccio 69. Cassel 165.
Castagno (Andrea di) 71, 106, 359. Castiglione (Baltazar de) 76, 78,
.81, 82, 118. Castro (Guilhem) 7, Castruccio-Castraeani 109. Catari 82.
Cats (Jakób) 150, 203. Caralcanti (Gwidon) 10. Celadon 317.
Cellini (Benyenuto) 10, 72, 75, 80, 100, 102, 103, 110, 111, 112, 114,115,116,117,127,181,327.
Cellini (Giovanni) 111.
Cellini (Liperata) 113.
Cervantes 7, 319, 334.
Cezar (Juliusz) 123, 146.
Champi Franciszek 337.
Chalcondylas 79, 80.
Chansons de gęste 314, 338.
Chanson de Roland 352.
Chant du dipart 267.
Charmides 279.
Charolais 172.
Chateaubriand 59.
Chatelain 150.
Chaucer 167.
Cherefont 279.
Chevreul 358.
Chopin 39.
Chrystus uzdrawiający chorych 301.
Chryzyp 277.
Cibo 96.
Cigoli 328.
Cimabue 326.
Civita-Vecchia 96.
Claes (Małgorzata) 336.
Colonna (Vittoria) 86.
Colonna 102.
Compagni (Dino) 10.
Conscience 150.
Constable 156.
Corneille (Piotr) 11, 12, 13, 55, 56, 337, 350, 354.
Cornelius 156.
Cornelius (ran Harlem) 204.
Corner 97.
Correggio 69, 75, 130, 299, 302, 303, 327, 355, 357, 358, 359, 360,361.
Cortona (Piotr da) 328.
Courier (Paweł Ludwik) 254.
Courtray 165.
Cowper 59.
Coxcyen (Michał van) 184, 361.
Crayer 6,187,193, 197, 343.
Cranach (Łukasz) 156.
Croce (Jacopo de Santa) 108.
Cromwell 201,349.
Croy (Jakób de) 168.
Curtius 218.
Cnyp 206.
Cyd 13, 314, 337, 338.
Cyceron 78,216,333.
Cymon 283.
Czyczyzbej 59.
Dam 146:
Damaszek 166.
Dammesz (Łukasz z Leydy) 157.
Dandin (Jerzy) 334.
Dante (Alighieri) 10,172,250,256,
304, 321, 353, 355. Darwin 148. Darynsz 45, 232. Decamps 71, 72. Delacroix Eugieniusz 71, 72, 92,,
209, 362. Delaroche 326.
Delavigne (Kazimierz) 318, 352. Delfy 46. Delille 16,312. Delio 95. Delsart 264. Demetryusz 80. Demostenes 237, 254. Denner 16, 17. De oficiis 333. Desdemona 336. Dćveria 311. Deyster 198. Diamante 122. Dickens 325,335,336. Diepenbeeck 193. Dollart 147. Domenichino 317. Donatello 75, 120, 326, 327, 344
Don Juan 355.
Don Kiszot 171, 316. 319, 322,
334, 335. Douai 151, 153. Dow (Gerard) 206, 343. Drezno 346. Dryden 352. Ducia 352. Duguesclin 167. Dujardin (Karol) 209. Dumas (Aleksander) 311. Dumouriez 267. Diirer (Albert) 72, 156, 157,
158, 176, 177, 182, 304,341,
342.
Dumy Wiktor 48. Duz 203. Dyagoras 44. Dyalogi 321. Dyana-hwczyni 363. Dyck (Antoni van) 6, 16, 17, 162,
187, 197, 198, 211, 323. Dyoklecyan (cesarz) 341. Dyomedes 239. Dyooizye 237. Dyskobol 260. Eckart 176. Edda 144.
Edward III (angielski) 325. Edyta 325. Egina 41. Elzewir 203.
Elżbieta (angielska królowa) 178. Emilia 14. Encyldopedya 354. Eneasz (stymfalijski) 268. Enezydem 226. Ennius 287. Eagelbrecht 204. Epaminondas 277. Epikur 225.
Erazm (z Roterdamu) 150. Jlrechtejon 292.
Escbilos 8, 230; 282, 283. 288,
352, 354. Eskuryal 180. Eamenard 317, Espars [markiz dr). Esquiros (Alfons) 147. Este (d1) 105. Este (Alfons dJ) 120. Este (Herkules d() 114. Estera 358.
Etempes (hrabia d?) 169. Eugienia Grandet 334, 336. Euklides 225. Euklion 300. Euphues 316, 317. Eurotas 43. Eurypides 8, 56, 219, 277, 282,
313, 352, 354. Eyck (Hubert van) 157,164,174,
175,179, 180,206. Eyck (Jan van) 157, 174, 180,
184,206.
Fajlos (z Krotony). 276, 277. Falarys 226.
Farnese (Aleksander) 144. Farnese (paląc) 360. Farnezyna 25. Faun tańczący 260. Faust 58, 61,240,321. Fawencyi (książę) 105, Fedon 239. Fedra 56. Fermo 106. Fermo (Oliveretto da) 100, 106,
107, 108, 110, 120. Ferrara 105.
Ferrary (książę) 95, 96, 114. Ferrary (księżniczka) 86. Fiamingo (Dionisio) 185. Ficino (Marsilio) 79, 80. Fidyasz 7,194, 215,281,282, 283. Fielding 325, 333, 334. Figaro 319.
Filelfo 79.
Filip fOobry) 168, 169.
Filip II 177, 178, 188, 189, 190,
192, 200, 314. Filip (de Champagne) 198. Fillippo(Fra)281,359. Filoktet 258, 283. Fiołek (szkoła) 179. Flaubert 334. Fletcher (Jan) 6. Florencya 20, 79, 81, 87, 92, 95,
1G5, 107, 109, 124, 125, 128,
167, 168, 172, 178, 194, 195,
344, 345, 359.
Floris (Franciszek) 184, 185, 361. Foe (de) 319.
Fogliani (Giovanni) 106, 107. Fontainebleau 246. Fontanes 312. Ford 6. Fornarina 25. Francesca (Piero delia) 81. Francia 86. Franciszek (święty) 10. Francken 184. Franco 80. Frauenhofer 336. Fregoso (Ottaviano) 81. Fregoso (Małgorzata i Konstancya)
82.
Froissart 165, 167, 314. Fryderyk Rudobrody 77. Fryderyk Wielki 210. Fustel (de Coulanges) 288. Fyt(Jan) 193. Gaddi (Tadeusz) 175, 326. Gainsborough 156. Gal umierający 278. Galaor 171. Oalatea 24. Galeazzo 105. Ganiasz 168. Oambara 336.
Gambara (Veronica) 86. Gandawa 146, 152,153,159,165,
166,177,178,187,188,190,197. Gandyi (książę) 104. Gargamela 168. Gargantua 168. Garnier 241. Gavre 165. Gayant 155. Gessner 317. Ghiberti 75, 326, 344. Ghirlandajo (Domenico) 69, 71,
281, 326.
Gil Blm 316, 318, 319. Giordano (Łukasz) 328. Giorgione 69, 75, 182, 358. Giotto 9, 59, 71, 130, 359. Giovanni 116. GlaberRauI 48. Gluck 28, 60, 264. Gobsech 336. Goethe 16, 18, 59, 64, 92, 255,
257, 304, 309, 316, 337. Godwin z Kentu 325. Golgota 173. Goltzius 184, 204. Gomar 203. Gorgias 226. Gorgona 97. Goriot 336. Gossaert (Jan) 181. Govaert (Flinck) 205. Graeculus 223, 313. Granaccio 129. Grandet 336, 334, 349. Grandyson 337. Grapa 121, 127. Gravina 110. Grosso (Nani) 327. Grotius (Hugon) 150, 203. Guardi 162.
Guasconti (Gerardo) 114. Guercino 317.
Guicciardini (Ludovico) 103, 137,
142, 149, 151, 153, 154, 179
190.
Haga 159,205. Hals(Franz) 205. Hamlet 335. H&ndl 59. Hauibal 333. Haraldll 325. Harlem 147, 188. Earmodyos 255,265. Hastings 325. Haydn 60, 268. Heemskerk 184, 204, 361. Heerengracht 209. Heine 39, 59, dź 257, 302. Heinsius (Antoni) 201, 203. Hejmarmene 230. Hektor 56,
Helmont (Jan Chrzciciel van) 191. Hemessen (van) 186. Hemling 174, 180. Henryk IV 203. Heraugiere 200. Herkulanum 215. Herkules 44, 170, 231, 258, 269,
277, 363.
Herman i Dorota 337. Hermes 231. Hermiona 56. Herodot 45, 220, 225, 254, 278,
280, 282. Herodyada 179. Herp (van) 198. Herrera (Francisco de) 7. Hestya 217. Heyde (van der) 206. Hezyod 252,255,286. Hiparch 225. Hipiasz 251. Hipokleides 265. Hipolit 56. Hiszpania 151.
Hobemma 162, 206,
Hoecke (van der) 193.
Hoggarth 72, 156, 157, 324.
Holbein 157.
Homer 45, 56, 222,223,228,229, 231, 237, 239, 249, 250, 252, 255, 260, 262, 263, 269, 271. 280, 284, 289, 313, 321, 338„ 348, 351, 352, 353, 363.
Hooft 203.
Hooghe (Piotr) 343.
Horacyusze 13.
Roracyusze 337.
Hotspur 335.
Hudibras 316, 317.
Hngo Wiktor 92, 193, 263, 311, 319, 335.
Bulot 336, 349.
Huygens 150.
Huysum (van) 211.
Hyeres 234.
Jagon 336.
JakóbI(angielski)ri302.
Jan de la Roćhe 337.
Jan(zKliwii) 186.
Jan (z Mabuzy) 176,181, 183.
Jansen (Korneliusz) 191.
Jansens (Abraham) 6, 193, 343.
Jazon 269.
Ibikus 265.
Jemmapes 267.
Jerozolima 175.
Ijigienia 16, 18. 264, 337.
Iksynos 7.
Infessura (Stefano d'5 102.
Inkwizycya 8, 173.
Innocenty III, papież 102.
Joioville 314.
Jonson (Ben) 6, 302.
Jordaens 6, 160, 168, 187, 190,
193, 197, 205, 343. Jowisz Olimpijski 7, 333, 363.
Julia 336.
Juliusz II, papież 81, 91.
Junona 363.
Jupiter mansuetus 363.
Justynian, cesarz, 15, 225.
Izabela (arcyksiężna) 190.
Kabylia 43.
Kalamis 281.
Kallinos 263,266.
Kambrya (arcybiskup) 168.
Kamil 288.
Kanachos 281.
Kandyd 316, 322.
Kantakuzen (Jan) 313.
Karneades 226.
Karol II 201, 314,
Karol V 177, 179,192.
Karol VI 166, 167.
Karol VII 78.
Karol (Orleański) 314.
Karol (Śmiały) 180.
Kartezyusz 1.49.
Keats 92.
Kefalos 360.
Keizersgracht 209
Kepler 225.
Keyser (Teodor) 205.
Kielnia (kompania) 121,128,131.
Kiermasz Rubensa 19, 21, 24.
Klarysa 337.
Klelia 316,317.
Kleobul 265.
Kleopatra 336.
Klistenes 265, 278.
Kliwii (hrabia) 168, 169.
Klopstock 60.
Knauss 156.
Kobiety uczone 334.
Koetzel (Marcin) 173.
Kolonia 173.
Koloseum 113.
Komedya Boska 240, 250,321,353.
Komedya ludzka 334.
Komodus (cesarz) 341.
Kondeusz 5Q.
Koninck (Filip) 206.
Kornelia 13.
Korneliusz (z Harlemu) 204.
Korynt 41, 237, 248.
Koryolan 335.
Kraft(Adam) 173.
Krezus 251.
Ksenofont 43, 109, 225, 238, 258,
265, 274, 275.
Kserkses (król perski) 232, 282. Księga Królów 338. Księżniczka 337. Ksyfares 56. Kulmbach 182.
KwiatH S-go Franciszka 10, 338-Kwintylian 216. La Bruyere 55. Laetus (Pomponius) 80. Lafayette (pani de) 300. La Fontaine 55, 314, 350. Lairesse (Gerard de) 198, 210. Lamartine 39, 263. Lambert Ludwik 336. Landino 80. Lanfranco 131. Lanzi (dei, hala we Florencyii)
129.
Larcher 254. Lauzun 53. Lear 335. Leclerc (Jan) 210. Leelerc (Sebastyan) 54. Leda 302, 303.
Legenda Złota (Legenda aurea) 10. Leicester (hrabia) 199. LeNStre 55. Leodyum 165, 173. Leon (don Luiz de) 7. Leon X, papież 80, 87, 91, 95. 96,
97, 105, 121, 123, 128. Leonard 343, 345, 460.
Leone Leoni 319.
Leontes 336.
Leopardi 59.
Lesage 318.
Lesaeur 54.
Leuyenhoeck 150.
Leyda 150, 182, 188, 203.
Lilie 151, 164, 169, 172.
Lily 317.
Limborch (Henryk van) 211.
Lindor 59.
Lindshoten 203,
Lippi (Fra Filippo) 69, 71, 95,
326, 360.
Lipsiusz (Justus) 191, 203. Lizypp 215. Lizyatrata 237. Loggia 129. Lollard (Walter) 173. Lombard (Lambert) 18% 184. Londyn 166, 188. Lope z 142. Loavre 17, 86,156, 162,300,301,
358,360.
Loveira (Vasco) 171. Lowanium 173, 177, 191. Lucas (Prosper) 148. Lucyan 41, 216, 231, 258. Ludovici Wenecyanin 94. Ludovisi (willa) 215, 345, 363. Ludwik XIII 53. Ludwik XIV 9, 12, 15, 16, 52,
53, 54, 143, 197, 199, 201, 323,
337.
Ludwik XV 12. Ludwik XVI 54,350. Luigi 116. Luini 75. Luka 109. Łukasz (z Leydy) 157, 179, 186,
204,206.
Luter 78,87,94, 176, 177. Luxembourg 53.
Łuynes (książę de) 124-Lynch 103.
Mabuzyusz (Jan z Mabuzy) 186. Machiawel 79, 80, 100, 106, 107,
108, 109, 110, 128. Maistre (Józef de) 312. Makbeth 336, 348. Maksymilian 78. Malborough 201. Malatesta 105. Malherbe 312
Małgorzata (austryacka) 173. Małgorzata (parmeńaka) 179. Mander (Karol van) 182, 184,
192.
Mandragora 128. Mannekenpis 170. Manfred 58. Manno 103.
Manon Lescaut 316,318. Mansart 54. Mantegna 69, 360. -Marche (Olivier de la) 169. Marcin Chuzzlewit 335. Marcello 59. Mardoniusz 280. Marek Aureliusz (cesarz rzymski)
333.
Marę au diable 337. Maria (del Fiore) 129. Mariano Fetti 95, 96. Marion Delorme 319. Marlowe 6, 353. Marneffe 336. Marsay (du) 336. Marsylianka 264. Marya (Węgierska) 179. Masaccio 59, 69. 70,71. Mascarillo 224. Massinger 6. Maubeuge (Mabuza) 181. Maupmt 337. Maur (Ludwik) 94.
Mechlin 152,166, 178, 197. f
Męczeństwo świętego Sebastyana 357.
Medyolan 73, 51, 80, 95, 105.
Medyceusze 19,20,79,95,172,178.
Medyceusz (Julian) 81, 118.
Mędyceusz (Koźnia) 80, 95.
Medyceusz (Wawrzyniec) 80, 93, 94,105,112,120,122,123,124, 126, 129, 130, 169, 172, 281, 282, 293.
Meer (van der, z Delftu) 206.
Megara 248.
Melas (z Chios) 262.
Meleagr 62.
Melnzyna 170.
Memmi (Simone) 71, 175.
Memliug 174, 179, 341, 342.
Menander 258.
Mmeksenos 279.
Mendelsohn 60.
Merkator (Gerard) 150, 191, 203.
Merda 80.
Messenianki 318.
Messina (Antonello da) 326, 360.
Messys (Kwintyn) 164, 174. 179, 180, 186, 206.
Messys (Jan) 186.
Metsu 72,206,209,343.
Meteren (van) 178, 203.
Meursius 203.
Meyerbeer 60.
Michał Auioł-Buonarotti 10,11,12, 13, 14, 19, 20, 21, 69, 70, 75, 120, 130, 158, 182, 184, 281, 293, 299, 302, 303, 304, 327, 344, 345, 346, 355, 356, 357. '
Miehele 116.
Michelet 46.
Michiels (Alfred) 146, 148.
Mierewelt 186.
Mieris (Franz) 206,210, 211.
Mikołaj z Pizy.
Mikołaj V (papież) 80.
Milcyades 277.
Milet 41.
Millevoye (Karol Hubert) 318.
Milon z Krotony 44, 276, 277.
Mimnermos 266.
Minos 252.
Mirabeau 254,349.
Mirandola (Pico de la) 79, 80,
112.
Miron 215, 281. Mitrydates 56. Mojra 230. Moke 149.
Moliere 55, 300, 314, 333, 334. Molina (Tirso di) 7. Molza 80, 95. Mommsen 217. Monachium 88, 156. Monconys (de) 190. Monnier (Henryk) 333, 334. Mons 154. Mons-en Puelle 165. Montelupo (Rafaello de) 126. Moor (Antoni) 186. Morales 7. Moreelse 186. Moreska 97, 98. Morini 317.
Mostaert (Jan) 183, 186. Motley 199. Mozart 60,304. Muiden 209. Mulready 325. Muratori 10. Murillo 7. Nanno 266. Nanteuil 54. Nardi 122. Naśladowanie Jezusa Chrystusa 10,
316, 321, 338. Natehezowie 317. Nawrócenie Ś-go Pawia 13. Neapol 18,234,245.
Neefs (Piotr) 186.
Neer (vaa der) 145, 206.
Neerwinden 53.
Nereuaz 280.
Nestor 313.
Netscher (Konstanty) 211.
Nibelungi 338, 351, 353.
Nicole 254.
Nicopolis 168, 172.
Niobidy 62.
Noort (Adam van) 193.
Koort (Jan van) 6.
Norymberga 51, 173.
Nucingen 336.
Oertel (Abraham) 191.
Ofelia 336.
Ogier U DanoU 352.
Olimp 45, 72, 269, 263, 287, 301,
Oliwka (szkoła) 179.
Onatas 281.
Oost (Jakób van) 343.
Oo8t (Jan van) 6, 198.
Oranii (książę) 178.
Orange 247.
Orcagna 326.
Orco (Remiro dJ) 109,110.
Orest 56.
Orfeusz 252.
Orfeusz 264.
Orgon 334.
Orley (Bernard van) 183, 184,
186, 361.
Orley (Jan van) 198. Orsini 102.
Orsini (Gravina) 108, 110. Orteliusz 150, 191. Ostade(van) 162,206,343. Oitatni z Abenceragów 317. Ostenda 160. Otello 336,348. Othee 165. Otricoli 215. Otway 352.
Oudenarde 173.
Overbeck 156, 216.
Paccard 241.
Padwa 161.
Paean 45.
Pagolo 108.
Palestrina 59.
Palestyna 173.
Palladio 75.
Pallada 228, 281, 289,291,292,
293, 363.
Palma (młodszy) 69. Palma (starszy) 75. Pamela 337. Pani Bovary 334, 335. Parival 201, 202, 205, 209. Parki 363.
Parma (książę) 188, 190, 192. Parmigiani 69. Parnas 301. Partenon 7, 242, 243, 281, 289.
292, 345, 363. Paryż 78, 89, 90, 91, 150, 166,
241,246,311,346. Pascal 55, 252. Passye (Bacha) 268. Paulnzo (Alfons) 98. Pauzaniasz 216, 280. Pawła (Ś-go kaplica) 13. Pazzi 105, 106, 118. Pellegrino (Prancesco di) 127. Pellico Silvio 39. Pelopidas 277. Pentesilea 116. Perelle 54. Pergolese 59. Perilaos 226. Perotto 104. Perrault 54. Perseusz 80, 116. Pertaryt 14. Perngino 69,281,359. Petrarca 79, 80, 172, 256.
Perykles 246, 261, 277,282, 283,
293.
Pia (Emilia) 81. Pierrino 113. Pieve (zamek) 108. Piłat 173. Pindar 44, 262, 268, 269, 270,
276,282.
Piombo (Sebastyan del) 69, 75, 96. Pirrus 56, 277. Pitagoras 225.
Pitagoras (z Regium) 277, 281. Pitt 254. Pius II (papież, Eneasz Sylwiusz
Piccolomini) 166, 200. Piza 105, 109, 289. Platon 44, 83, 224,225, 251, 254,
259,261,273,277,286,316,355, Plaut 300.
Pliniusz 149, 216. 245. Plutarch 105,282. Poe (Edgar) 92. Poestum 243. Poggio 79,80,109,110. Polibiusz 225. Polifem 226. Polikrates 265. Poliklet 215,281. Poliziano 79, 80. Pollajuolo (Antonio) 69, 71, 95,
184, 281, 326, 342, 359. Polyeukt 13, 337. Polus 226. Pompeje 12, 14, 15, 215, 242,
243, 260, 269. Pons 336. Pontormo 75,123. Pontius 193. Porbus (stary) 184, 186. Potter (Paweł) 72, 157, 162, 206. Poussin 55, 362. Praksyteles 215. Prócieuses 334.
Prevost (ksiądz) 318.
Primatice 69, 75, 327.
Proklus 239.
Prometeusz 283.
Propileje 242.
Protagoras 226.
Protogenes 226.
Prudhon 360,362.
Pryam 288.
Psalmy 316, 321.
Ptolomeusz 225.
Pulci 80, 94.
Puligo (Domenico) 127, 128.
Quellinus (Jan Erazm) 198.
Quercia (Jacopo delia) 75.
Querno 95, 96.
Rabelais 39, 78, 168, 260, 314.
Rachel 264.
Racine 16, 55, 56t 62, 143,316, 320,321,351,352,354.
Radamantys 252.
Rafael 10, 20, 24, 69, 75, 81, 87, 91, 97, 103, 120, 127, 173, 184, 185, 194, 281, 299, 301, 304, 327, 344, 345, 357, 359, 361.
Rambouillet (Pałac) 83, 317.
Rangoni 96.
Rastignac 336.
Ravaisson 261.
Raveateyn (Jan van) 205.
Rawenna 12, 14, 15.
Rembrandt 39, 72, 155, 1&7, 162, 198, 205, 207, 209, 299, 300, 304, 340, 342, 358, 362.
Ren 126.
Renao (Ernest) 236.
Renaud de Montauban 352.
Renś 58.
Reoi (Gwidon) 131, 185, 327, 357, 360.
Rennes 197.
Reparata (Santa) 105.
Retz (Gilles de) 78.
Reynolds 156.
friario (Pietroj 93.
ftibera 358.
Richardson 337.
Richelieu 312
Rigand 54.
Rimiai 105.
Robbia (Luca delia) 75.
Robetta 127.
Robinson Kruzoe 316, 319, 322.
la Rochefoucauld 55.
Roikos 262.
Roksana 56.
Rolaud 338.
Romancero^ 338.
Romano (Giulio) 69, 75, 182. 327.
Romans o róiy 314.
Rombouts 6,193, 343.
Romeo 336.
Roose (van) 6, 193, 343.
Rosbecąne 165.
Rossini 28.
Rosso 69, 75, 103, 129, 182, 327.
Rostan 338.
Roterdam 342.
Rotszyld 124.
Rouget (de Flsle) 264.
Rousseau 255.
Rorere (Francesco-Maria delia) 81, 130.
Rubens 5, 6, 19, 20,21,24, 39, 144, 155, 157, 160, 162, 168, 180, 187, 189, 191, 193, 196, 194, 198, 299, 301, 304, 340, 343, 344, 355, 361.
Russel (lady) 325.
Rustici (Grian Francesco). 127.
Ruysbroeck 176.
Ruysch (Rachela) 211
Ruysdael 146, 162, 206, 207, 362.
Ruyter 204, 210.
Ryszard III 336.
Rzym 10,46,47,48,80,81, 93, 95, 98,102,103,104,105,112,333.
Sabaudzki (Eugieniusz książę) 201.
Sąd ostateczni/ 13.
Safo 266.
Sainte-Aldegonde (Marnix de) 150, 203.
Saint-Denis 167.
Saint-Germain 246.
Saint-Hilaire (Geoffroy) 309.
Saint-Omer 146.
Saint-Simon 54.
Salamina 45, 267.
Salniasms (Saumaise) 203.
Salomea 179.
Salrador 102, 103.
Sand Jerzy 193,254,300,319,357.
Sander 191.
San Galio (Antonio de) 75, 129.
San Galio (Aristote de) 127, 129.
Sansovino 75, 129.
Sanszo 334.
Santa Maria del Fiore 80,
Santi (Jan) 81.
Sarrazin 336. ,
Sarto (Andrea del) 69, 75, 126 127, 129, 327, 344, 345.
Sassoferrato 328.
Savonarola 87, 95.
Scaliger (Józef, Justus) 203.
Scapin 224.
Scarlatti 59.
Sceny z żyda mieszczańskiego 334.
Schalcken 206, 210.
Schayes 146.
Scheffer (Ary) 71.
Schoen (Marcin) 182, 184.
Schoengauer (Marcin) 157.
Schooreel (Jan) 183, 204.
Schouven 146.
Schut (Kornel) 193.
Scbweinichen (Hans von) 78.
Sciarra 25.
Scott (Walter) 274, 333, 334. Scudery (panna) 317. Seghers (Daniel) 193. Segbers (Gerard) 6, 193, 343. Serapico 97. Sertoryusz 14. Sevigne (pani de) 55. Sforza (Galeazzo) 93. Sforza (ks. Ludwik) 79. Sbakespeare 5, 6, 144, 197, 208,
209, 258, 300, 304, 316, 320,
321, 333, 335, 336, 348, 349,
350, 351, 352, 353. Sbelley 92. Siedm słów 268. Sielanki króla 337. Signorelli (Luca) 327, 342, 360. Signoria (piazza delia) 129. Simalos 265. Simonetta (Cicco) 80. Simonides (z Ceos) 266. Sinigalia 108. Skalda 160. Skopas 215. Sluys 146. Smerdys 266. Snellius 203. Snyders 193. Sodoma 75. Sofokles 8, 45, 219, 267, 277,
286, 300, 354.
Sokrates 235, 245, 255, 279, 282. Solm (Amelia de) 205. Solon 239, 251, 266, 276, 279. Sorrento 34. Soutman 193. Spadające liście 318. Sparta 43, 44, 232, 248, 249,
268, 280. SpiUo 128. SpineUi (Paro) 130. Spinola 199. Spinoza 149.
Spranger 184. Stackelberg 220. Stael (pani de) 317. Stara panna 335. Steen (Jan) 157, 206, 343. Stendhal 317. Sterne 335. Stezychor 268. Strabon 146, 314. Strasburg 51. Stricker (Herman) 187. Stuart 56-Suppositi 97, 128. Suzo (Henryk de) 176. Swammerdam 150. Suńęta rodzina 358. Święty Sebastyan 360. Swift 335. Swinburne 92. Sycyon 265.
Sylwiusz Eneasz 166, 200. Sykstus IV (papież) 105. Sykstyńska kaplica 13. Syrakuzy 241. Szkoła ateńska 357. Szkota kobiet 334. Tacyt 137.
Tales 224, 225, 239, 287, Taletas 263. Taltybios 282. Tankred 288. Tama 146. Tartuffe 334. Tasso 264. Tanler 176. Taurena 146. Tebaldeo 80. Teby 232. Telemak 231. Tellos 251. Temistokles 333. Teniers 21, 162, 185, 191, 193, 20o, 343.
Tennyson 337.
Teodektes 277.
Teodoros (z Samos) 262.
Teofrast 280.
Teognis 266.
Teokryt 258.
Terburg 206, 209, 345,
Terencyusz 258.
Terpander 26 5.
Tersyt 226.
Tesmoforye (święto) 237.
Tetaz 241.
Texel 146.
Tezeusz 259.
Tholen 146.
Thoulden 6.
Thulden (van) 193, 205, 343.
Tilłet (du). 336.
Tintoret 75,120.
Tomasz a Kempis 10,
Tom Jones 334.
Torąnatug (T. Manlius) 123.
Tournay 187.
Tournier 230.
Tours 203.
Trajan (cesarz) 123.
Trivulzio 103.
Troja 250.
Tromp 204, 210.
Tryptolemos 252.
Tryumf Złotego Wieku, 121.
Tucydydes 42,221,225,230,
Tulon 234.
Turkaret 334.
Turner 156.
Tycyan 10, 69,75,91, 120, 162,
182, 194, 304, 357. Tyfon 287. Tymokreon 277. Tymon 335. Tyrteusz 266, Ubaldo (Gwidon d1) 81. Ucello (Paolo) 69, 326.
Ukrzyżowanie S-go Fiołra 13.
Ulisses 56, 127.
Urfe(df) 317.
Utrecht 159.
Vaemus (Otto) 176,185, 191, 361.
Yalenciennes 166.
Valkenborcb 186.
Valla (Wawrzyniec) 79.
Yasari 70f 103, 127, 128, 131.
Yaucluse 247.
Yangelas 83.
Yaułtin 336.
Vega (Lopez de) 7, 8,
Velasquez 7.
Velde (Adryan van de) 162.
Verdi 60.
Verkolic (Mikołaj) 211.
Verocchio (Aadrea) 69, 71, 326,
327, 342, 359, 281. Viardot 264 . Villani 172. Villon 314. Vinci (Leonard da) 10, 69, 72, 75
80, 112, 120, 130, 184, 281
299, 302, 304, 342, 345, 356
358, 359, 361. Vinckebooms 186. Vischer 193. Yitelli (Vitellozzo) 108. Vlieland 146.
Voltaire 288, 314, 352, 353, 354, Voragine (Jakób de) 10. Vorn 146. Vorsteman 193. Vos (Marcin) 184, 185, 361. Vriendt (Franciszek de) 184. Waagen 157. Waas 146. Walcheren 146. Walezyusz 167. Wallenstein 198. Wallon 41. Weber 60.
Webster 6.
Welde (vac den) 206.
Wenecya 130, -151, 159, 162,
172, 194, 195, 301, 344. Wenera 82.
Wenus milońska (melijska) 261, 363. Werff (Adryan van der) 210. Werff (Piotr van der) 211. Werona 161.
Weronez 75, 162, 299, 301, 358. Wersal 53, 54. Werther 58, 61, 335. Westa 217.
Weyden (Rogiervander) 174,175. Wieczerza w Emaus 300. Wiedeń 180. Wielki Cyrm 317. Wijnockberghe (Saint) 177. Wilhelm (Milczący, książę Oranii)
199, 204, 210.
Wilhelm III 204.
Wilhelm (Zdobywca) 325.
Wilkie 156, 325.
Wirgiliasz 79.
Witt (Jakób de) 211.
Witt(Jande) 199.
Władca (Machiavellego) 100.
Wolgemath 156-
Wouwerman 206, 209.
Współzawodnicy 279.
Wynants 206.
Xymena 14.
Zapaśnik 260.
Zeghers (Daniel) zob. Seghers,
Zeghers (Gerard) zob. Seghers,
Zenon (Eleata) 255.
Zeus 230, 287.
Zurbaran 7.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.