Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu A. Walicki

28-02-2012, 16:01
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 34.99 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 2072390143
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 6   
Koniec: 31-01-2012 20:17:37
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha






e-księgarnia antykwariat
PARALALA

tel.+48 [zasłonięte]692520
[zasłonięte]@poczta.onet.pl
















47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439


57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

tytułem: nick i nr aukcji







I. PRZEDPŁATA NA KONTO:

*1 książka - priorytet 8,50 zł
*2 książki - priorytet 9zł
*3 i więcej - priorytet GRATIS !

II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):

* 1 książka
- ekonomiczna - 12,50 zł
- priorytet - 15,50 zł
* 2 książki
- ekonomiczna - 14,00 zł
- priorytet - 17,00 zł
*3 książki i więcej
- ekonomiczna - 16,00 zł
- priorytet - 19,00 zł









FILOZOFIA PRAWA ROSYJSKIEGO LIBERALIZMU
Andrzej Walicki
1995 rok, stron 496


O P I S

  • Rosję rzadko kojarzy się z liberalizmem i prawem, stąd też może wydać się, że książka o filozofiach prawa w Rosji porusza temat raczej marginesowy. Jednakże wybór tego przedmiotu byt świadomie prowokujący; chciałem wykazać, że liberalna tradycja intelektualna w Rosji przedrewolucyjnej była w istocie znacznie silniejsza niż zwykło się sądzić, że główną troską rosyjskich myślicieli liberalnych był problem rządów prawa, oraz że najcenniejszym dziedzictwem rosyjskiego liberalizmu jest właśnie jego wkład do filozofii prawa oraz do tego, co można by nazwać sporem o prawo, debatą, w której samo istnienie prawa jawiło się jako kwestia sporna, coś wymagającego obrony i bynajmniej nie oczywistego. Dlatego też postanowiłem skoncentrować się na tych rosyjskich myślicielach - czy to zawodowych prawnikach, czy nie - którzy łączyli swe rozważania nad filozofią prawa z szerszą refleksją filozoficzną, religijną i społeczną.

  • Czy więc książka ta zmienia powszechnie przyjęty obraz rosyjskiej tradycji intelektualnej jako wrogiej tak liberalizmowi, jak prawu, ściśle związanej z rozmaitymi uprzedzeniami wobec prawa, zarówno na lewicy, jak na prawicy? Niezupełnie. W pewnym sensie nawet potwierdza ona zasadność tego rozpowszechnionego poglądu, jako że myśliciele liberalni, którymi się tutaj zajmuję, mieli gorzką świadomość istnienia w myśli rosyjskiej głęboko zakorzenionej tradycji antylegalistycznych uprzedzeń - tradycji, którą pragnęli przezwyciężyć i która stanowiła stały układ odniesienia w ich próbach obrony wartości prawa. Z drugiej strony, zasadność owego poglądu zostaje zrelatywizowana, ponieważ wykazanie siły i wysokiej jakości intelektualnej opozycji wobec dominujące; tradycji negatywnego stosunku do prawa wprowadza pewną korektę do ogólnego obrazu spuścizny przedrewolucyjnej myśli rosyjskiej. Bliższe zbadanie tradycyjnego rosyjskiego antylegalizmu - które podejmuję w pierwszym rozdziale - prowadzi do konkluzji, że nie należy wyolbrzymiać jego specyficznie rosyjskich rysów. Wrogość lub co najmniej głęboka nieufność wobec racjonalnego prawa występuje w mniejszym lub większym stopniu we wszystkich społeczeństwach zacofanych i peryferyjnych, szczególnie tych, które doświadczają modernizacji jako westernizacji i stąd skłaniają się do traktowania nowoczesnego prawa jako czegoś obcego ich rdzennej kulturze(...)


SPIS TREŚCI

I. Tradycja krytyki prawa

1. Uwagi wstępne: „dusza rosyjska" i „duch prawa"

2. „Światopogląd prawniczy"': jego narodziny i upadek w Rosji

3. Prawicowa krytyka prawa

4. Krytyka prawa z lewicy

5. Fiodor Dostojewski i Lew Tołstoj

6. Problem prawa w rosyjskim marksizmie: Ciechanów i Lenin


II. Borys Cziczerin: „staroliberalna" filozofia prawa

1. Uwagi wstępne

2. Nota biograficzna

3. Rosyjska historia i rosyjska przyszłość.

4.Prawo i wolność

5. Prawo i cel


6. Prawo i moralność

7. Miejsce Cziczerina w tradycji liberalnej


III. Włodzimierz Sołowjow: filozofia religijna i narodziny „nowego liberalizmu"

1. Uwagi wstępne

2. Nota biograficzna

3. Filozofia Wszechjedności

4. Liberalna filozofia prawa i teokratyczna utopia

5. Deutopizacja myśli Sołowjowa i jego nowa filozofia prawa

6. Miejsce Sołowjowa w tradycji liberalizmu


IV. Leon Petrażycki: teoria świadomości prawnej wobec pozytywizmu prawniczego

1. Uwagi wstępne 224

2. Nota biograficzna

3. Szkoły filozofii prawa i zadania jurysprudencji w Rosji 237

4. Psychologiczna teoria prawa i jej założenia socjologiczne 246

5. Prawo i moralność

6. Ideał społeczny i polityka prawa ^75

7. Recepcja myśli Petrażyckiego 289


V. Paweł Nowgorodcew: neoidealizm i odrodzenie prawa naturalnego

1. Uwagi wstępne i nota biograficzna

2. Idealizm i prawo naturalne

3. Prawo i państwo

4. Kryzys światopoglądu prawniczego

5. Prawo, socjalizm i religia


VI. Bogdan Kistiakowski i spór o inteligencję

1. Uwagi wstępne i nota biograficzna

2. Naukowy idealizm

3. Ku ogólnej teorii prawa

4. Teoria państwa prawa

5. Inteligencja rosyjska i duch prawa

6. Duch prawa i partia kadetów


VII. Sergiusz Hessen: synteza porewolucyjna

1. Uwagi wstępne 4T9

2. Nota biograficzna 42Z

3. Filozofia wartości i metoda dialektyczna 428

4. „Socjalistyczne państwo prawa" a marksizm 453

5. Rozwój państwa prawa i zmienna treść praw człowieka 453

6. Ogólna filozofia prawa 467

7. Zamiast konkluzji 479

Załączniki 483
Indeks nazwisk 487