Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

filozofia KRONOS 2008 Leo Strauss Platon

21-11-2014, 0:53
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 19 zł     
Użytkownik ksiazkaksiazka
numer aukcji: 4788204175
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 2   
Koniec: 21-11-2014 00:55:20

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2008
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

metafizyka kultura religia

 

KRONOS nr 2 / 2008

 

 

 

Prezentacje 

  • Platon, Parmenides
  • Platon, Fileb, dialog o rozkoszy
  • Seth Benardete, Tragedia i komedia życia
  • Piotr Nowak, O młodości, starości oraz ich pomieszaniu

Eseje 

  • Leo Strauss, Platon
  • Leo Strauss, O Polityce Arystotelesa
  • Roberto Calasso, Zatrważające baśnie
  • Wiesław Juszczak, Moce podziemnego świata
  • Krzysztof Bielawski, Papirus z Derveni
  • Monika Milewska, Boskie maskarady cesarza Kaliguli
  • Ireneusz Kania, Wokół interpretacji kilku pojęć buddyzmu (część III i IV)
  • Tomasz Rosiński, Przyszłość chrześcijaństwa
  • Dorota Wojda, „Zjadanie umarłych”
  • Dariusz Czaja, Anamneza i melancholia
     
  • DEBATA: Po co nam grecka filozofia polityki albo o cnocie doskonałości

Lekcja interpretacji: cztery zdania z Heraklita 

  • Zygmunt Bauman
  • Jacek Zychowicz
  • Svetozar Minkov
  • Glenn W. Most
  • Maria Dzielska
  • Tadeusz Sławek
  • Marek Bieńczyk
  • Michał Paweł Markowski
  • Jarosław Marek Rymkiewicz

Archiwum filozofii polskiej 

  • Anna Dziedzic, Heraklit Stefana Pawlickiego
  • Stefan Pawlicki, Heraklit z Efezu

Recenzje i polemiki 

  • Piotr Graczyk, Das Unbehagen
  • Piotr Nowak, Wiele dotknięć i koniec świata
  • Olga Kłosiewicz, Rzecz o poszukiwaniu uniwersalnego medium komunikacji
  • Marcin Rychter, Nabokov: jak i po co czytać uważnie?
  • Juliusz Domański, Filozofia gramatyki

Kronos poleca 

  • Carl Schmitt, Lewiatan w teorii państwa Thomasa Hobbesa
  • Robert Zimmer, Moraliści europejscy. Przewodnik
  • Nicolás Gómez Dávila, Nowe Scholia do tekstu implicite (I)
  • Giorgio Agamben, Homo Sacer. Suwerenna władza i nagie życie

Listy do redakcji 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tę tajemnicę trzeba zdradzać studentom na pierwszej lekcji filozofii: Grecy nie są wcale starożytni. Te myśli nie należą do przeszłości. Nie tylko się nie starzeją, lecz wydają się – za każdym razem, gdy po nie sięgamy – zapowiadać coś nowego, przepowiadać przyszłość, kreślić kształt jakichś nowych i nieznanych doświadczeń. Tajemnica Greków to sekret wiecznej młodości. Zagadka pierwszego początku, który wciąż może być i który wciąż jest powtarzany.

Tak było zawsze. Kiedy filozofowie chrześcijańscy czytali Platona i Arystotelesa, znajdowali u nich dowody istnienia Boga i nieśmiertelności duszy. Tak jakby Grecy przewidzieli Objawienie i już zawczasu przygotowywali narzędzia pojęciowe dla jego zrozumienia i interpretacji. Renesansowi humaniści i oświeceniowi reformatorzy odkryli z kolei u Greków pochwałę ludzkiego Rozumu i projekt idealnego Państwa, które na ich oczach – jak sądził Hegel – właśnie się urzeczywistniło.

Wszystkie te dzieła stopniowo odchodzą w przeszłość. Teologia XIII wieku jest zabytkiem tradycji, do którego dostęp wymaga dystansu do współczesności i wielkiego wysiłku samowyrzeczenia. Oświeceniowa krytyka obraca się w dziecinne moralizatorstwo (nic gorszego nie może przytrafić się krytyce), a niemiecki idealizm staje się idealizmem w najgorszym, potocznym sensie tego słowa. Dwa gigantyczne procesy duchowe, których kumulację właśnie obserwujemy – z jednej strony rozpad chrześcijaństwa, Śmierć Boga, z drugiej kompromitacja idei społeczeństwa obywatelskiego, kres idei postępu i koniec marzenia o podniesieniu Człowieka – powodują, że nasze więzi z niedawną skądinąd przeszłością rwą się i rozluźniają. I tylko Grecy wciąż są aktualni. I znowu wydają się nowocześniejsi od naszej nowoczesności.

Co można znaleźć dzisiaj w ich pismach? Czytelnik Państwa – prócz projektu równouprawnienia kobiet i krytyki demokracji – znajdzie w nim przede wszystkim problem relacji między naturą a konwencją. Państwo, uczy Platon, powinno być zgodne z naturą. Żeby jednak takie państwo stworzyć, trzeba zaprowadzić w społeczeństwie wysoce skonwencjonalizowany, a w gruncie rzeczy całkowicie sztuczny porządek. Wkraczamy właśnie w epokę biotechnologii, która w zupełnie nowy sposób układa stosunki między naturą a sztucznością. „Zdrowie” – dajmy ten jeden przykład – przestaje być czymś naturalnym w dawnym sensie tego słowa. Pytanie Platona, czym jest sztuczność zgodna z naturą, jest jednym z najbardziej niepokojących pytań przyszłości.

Pójdźmy jednak dalej: czytelnik Etyki Nikomachejskiej – a w mniejszym stopniu także Platońskiego Fileba – znajdzie u Greków moralność sytuacyjną i projekt dobrego życia bez zaświatowej, transcendentnej sankcji. Formuły te w pierwszej chwili brzmią staromodnie. Wydaje się, że chodzi tu o coś na kształt „etyki laickiej” w manierze dziewiętnastego stulecia. Jednak etyka Arystotelesa ma głęboki, religijny fundament: opiera się na poczuciu świętości życia, zagadkowości i nieprzewidywalności Natury. Dziś mówimy o „prawie naturalnym”, które jest – trudno uchwytną – wewnętrzną regułą naszych działań, trudną do rozpoznania zasadą harmonii, która wymyka się jakiemukolwiek planowaniu.

W tym numerze próbujemy zatem nakreślić możliwie szeroką panoramę greckiej metafizyki. Od problematyki etycznej i ontologicznej, którą prezentuje otwierający go Fileb, przez filozofię polityki (dwie ważne rozprawy Leo Straussa) i eseje poświęcone religii Greków, aż po zamykającego cały tom Heraklita, który, choć chronologicznie pierwszy, jest u nas ostatni. Mówiono o nim, że jest irracjonalistą, przy czym irracjonalizm – ważne założenie – miał być czymś wstecznym, a w najlepszym razie niższym od racjonalizmu. Dziś radykalny racjonalista rozpoznaje w świecie fundamentalny Chaos. I dlatego Heraklit brzmi dzisiaj inaczej. Ciemna zapowiedź świata, o którego jedności stanowi konflikt. Mroczna wizja boga-dziecka, który gra w kości. Niepokojący obraz pierwotnej Wielości i Rozproszenia, do których każdy z nas – zasypiając – powraca…

 

Wawrzyniec Rymkiewicz


redaktor naczelny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stron 436, format duży 23,5 x 16,5

Okładka miękka, stan b. dobry-

Normalne ślady użytkowania

Środek b. dobry, czysty, bez podkreśleń

Kronos, Warszawa 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zob. także inne książki poświęcone filozofii w naszej ofercie >>>>>>>

 

 

 

 


Roger Scruton SŁOWNIK MYŚLI POLITYCZNEJ przecena

 

FILOZOFIA STAROŻYTNA Wybrane teksty tw. okł.

 

 

 


 

 

 


filozofia SŁOWA I RZECZY Ernest Gellner


PRAWDA CZY FANTAZJA Księga Zjawisk Niezwykłych

 


KRÓTKA HISTORIA FILOZOFII ZACHODNIEJ A. Kenny

KRÓTKA HISTORIA FILOZOFII Solomon Higgins

 

GRAAL Jessie L. Weston / poważna praca naukowa