Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

FILOZOFIA CZLOWIEKA ANTONIEGO KEPINSKIEGO - NOWA

27-01-2012, 23:59
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik SIWYDTP
numer aukcji: 2019295601
Miejscowość Ostrołęka
Wyświetleń: 10   
Koniec: 25-01-2012 07:28:36
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

 

FAKTURY VAT

Wszystkie informacje
potrzebne do sfinalizowania
aukcji znajdą się w e-mailu
który otrzymasz
po wygraniu aukcji
od serwisu allegro.
Numery konta
także na stronie O MNIE
oraz poniżej

Proszę zapoznać się
z warunkami sprzedaży
dostępnymi na stronie
"O mnie".


BEZPIECZNE
PAKOWANIE

Kontakt:
[zasłonięte]@interia.pl

TEL. 510 [zasłonięte] 553

Więcej informacji
kontaktowych
można znaleźć na stronie
"O mnie"

Formy płatności:
Przelew na konto w:

Bank PKO INTELIGO
501[zasłonięte]555811[zasłonięte]64012[zasłonięte]036

WBK BANK ZACHODNI
981[zasłonięte]101400[zasłonięte]00105[zasłonięte]243



oraz bez prowizji
z każdego konta za pośrednictwem

Płatności Allegro

lub

Ewentualnie
ODBIÓR OSOBISTY

 

Przesyłki staram się 
wysyłać jeszcze tego
samego dnia po
zaksięgowaniu
przelewu lub
dnia następnego.

Shipping total
World Tariff
posts Polish PAYPAL

Jeśli  po otrzymaniu
przesyłki
nie będziesz
do końca
zadowolony
z zakupionego
produktu,
skontaktuj się z nami!

 

 
Biografie Historia II     wojna  światowa Marynistyka Militaria
Mapy Turystyka Sportowe i turystyka Dom i ogród Techniczne
Tematyczne Architektura Popularnonaukowe Naukowe i akademickie Nauki ścisłe
Kryminały thrillery
Dla dzieci
Przygodowe Lit. piękna Reportaże
Religie Teologia Ezoteryka Zdrowie Zapraszamy!
 
 
KLIKNIJ !!! Pokaż wszystkie aukcje sprzedającego !!! KLIKNIJ 
 
OPIS

Autor

Elżbieta Stawnicka

Tytuł

Filozofia człowieka Antoniego Kępińskiego

Rok wydania

Wydawnictwo

ilustracje zdjęcia rysunki

Stron

Okładka, oprawa

Stan i inne informacje

1999

WSP

-

146

miękka

NOWA

Opis

Dzieło i postać polskiego psychiatry i myśliciela Antoniego Kępiń­skiego (1[zasłonięte]918-19) cieszy się rosnącą popularnością wśród zróżni­cowanej rzeszy odbiorców, o czym świadczą m.in. ciągle wznowienia dziewięciu jego głównych prac1. Stanowią one inspirację twórczą dla badaczy z różnych dyscyplin naukowych, a w szczególności zaś dla przedstawicieli nauk humanistycznych. Przyczyną tego zjawiska jest głęboko humanistyczna treść prac Kępińskiego. Przejawia się ona w świadomym podporządkowaniu rozległych i szczegółowych do­ciekań stricte psychiatrycznych, przybliżających fenomeny zarówno zwykłych zaburzeń psychicznych, takich jak lęki, itp. jak i skompli­kowanych oraz „mrocznych"psychoz (np. schizofrenii), jednemu nad­rzędnemu celowi, jakim jest próba zrozumienia człowieka. Pytanie sformułowane przez Kępińskiego można uznać za niewątpliwie wio­dący motyw poznawczy stanowiący swoiste motto teoretyczne przy­świecające wszystkim jego pracom:

Każdy sam dla siebie jest zagadką i takąż zagadką jest dla^lrugiego człowieka; prawdopodobnie- zawsze człowiek stawiał sobie pytanie: Kim jestem? Kim jest człowiek?2

Przedmiotem filozoficznych analiz i syntez, zawartych w tej książce, są węzłowe wątki treściowe dotyczące problematyki antro­pologii filozoficznej obecnej w głównych dziełach Kępińskiego. Jak sugeruje tytuł książki Filozofia człowieka Antoniego Kępińskiego osta­tecznym jej zamierzeniem staje się teoretyczna rekonstrukcja filozo­ficznej wizji człowieka, jaką posiadał i przekazał w swoich książkach autor Rytmu życia. Zawiła i trudna problematyka typowo psychia­tryczna dotycząca lęku, depresji, nerwic, czy psychopatii, w mi­strzowski sposób udostępniona czytelnikom, staje się dla Kępiń­skiego pretekstem dla filozoficznych wypowiedzi na tematy dotyczącc kwestii sensu i wartości życia, istoty i natury człowieczeństwa a w końcu przedstawienia swojej aksjologii, w której człowiek i jego życie są absolutnie najistotniejsze.

Odtworzenie całościowego obrazu człowieka łącznie z wydoby­ciem i ukazaniem w jego obrębie wielowymiarowości poziomów wymaga odpowiedzi na zasadnicze pytanie: czy w ogóle Kępiński stworzył w swoich głównych dziełach całościową, filozoficzną wizje człowieka?

Poddanie analizie filozoficznej problematyki z zakresu nauki szczegółowej, jaką jest bez wątpienia psychiatria, rodzi specyficzne problemy. Z jednej strony pojawia się troska o zachowanie autono­mii samej filozofii, by nie rozpłynęła się ona w detalach nauk szcze­gółowych, z drugiej zaś strony nasuwają się obiekcje odwrotnej na­tury, a mianowicie, czy filozofia ze swoją uzurpacją do uogólnień nie zniesie ich naukowej wymierności i weryfikalności.

Koncentracja na filozoficznej warstwie rozważań Kępińskiego, dotyczących struktury i istoty człowieka, uzasadnia moją rezygnację z wnikania w szczegółową problematykę z zakresu psychopatologii, neurofizjologii, biochemii, itp. Zejście bowiem na tak niski poziom konkretności, na którym funkcjonuje psychiatria biologiczna, uważam za mało przydatne z punktu widzenia zasadniczego tematu książki.

Konstrukcja treściowa książki eksponuje pięć płaszczyzn teore­tycznych odpowiadających kolejnym jej rozdziałom. Obrazują one hierarchiczny układ poziomów, na których przebiega refleksja doty­cząca struktury i istoty człowieka. Poziomy te stopniowo „odsłaniają"nam spójną wizję człowieka, jaką zawarł Kępiński w ramach swojej teorii metabolizmu energetyczno-informacyjnego. Teorię tę bowiem należy uznać za kluczową dla realizowanej rekonstrukcji i logicznej wykładni poglądów autora Lęku na temat filozofii człowieka. Opisuje ona go na trzech uzupełniających się płasz­czyznach: cielesnej, psychicznej oraz duchowej. Przyporządkować je można kategoriom będącym częściami składowymi teorii metaboli­zmu energetyczno-informacyjnego, a mianowicie: metabolizmu ener­getycznego (wymiar cielesności), metabolizmu informacyjnego (psy­chika podświadoma i świadoma) oraz sumienia i zagadnień aksjolo­gicznych (wymiar duchowy).

Struktura książki rekonstruuje tę teorię, uwzględniając te trzy aspekty istoty człowieka.

W stosunkowo obszernej ilościowo literaturze polskiej poświę­conej osobie i twórczości Kępińskiego dominują artykuły o charak-

publicystycznym. Część z nich przybliża postać i znaczące watki biograficzne polskiego psychiatry, afirmując jego heroiczność wielkość moralną, która ujawniła się w stosunku do chorych psy­chicznie, a także w obliczu śmierci.

Pokaźna liczba publikacji o Kępińskim poświęcona jest recen­zjom kolejno wydawanych jego dzieł, które stawały się swoistymi wydarzeniami"na polskim rynku wydawniczym, wywołując żywe ^cnerkusje nie tylko w kręgach profesjonalnych, czy w środowiskach uczonych humanistów, ale także wśród szerokich mas zwykłych czytelników. Brak jednak w tej obszernej literaturze pracy poświę­conej wyłącznie wątkom filozoficznym obecnym w twórczości Kę-nińskiego. Trzeba stwierdzić, że zagadnienia z zakresu filozofii człowieka, przewijające się w warstwie jawnej i ukrytej dzieł polskie­go, filozofującego psychiatry, nie zostały jeszcze ani gruntownie zba­dane ani nie doczekały się systematycznych opracowań. Problema­tyka antropologii filozoficznej Kępińskiego pozostaje nadal obszarem mało znanym.

Wśród dwustu pięćdziesięciu publikacji o Kępińskim, jakie uka­zały się do 1989 r.3, tylko nieliczne stanowią propozycję filozo­ficznej interpretacji jego poglądów. Jedyną, jak dotąd, pracą monograficzną napisaną w latach 1978-1979, a wydaną w roku 1981 jest książka uczniów i najbliższych współpracowników Kępińskiego, Andrzeja Jakubika i Jana Masłowskiego Antoni Kępiński - cowiek i dzieło. Cennym osiągnięciem tej pracy jest próba zbadania „przy­należności Kępińskiego do określonego nurtu teoretycznego"4, a w szczególności „prześledzenie wpływów psychoanalizy freudowskiej i kulturowej (K. Horney, E. Fromm, itp.) na jego twórczość". Kon­trowersyjna pozostaje teza Jakubika o „eklektycznych właściwo­ściach"5 poglądów Kępińskiego. Pisząc o jego filozofii, wspomniany autor, eksponuje w niej epistemologię, twierdząc, że zagadnienia „granic poznawalności świata i możliwości poznawczych człowieka"6 należą do kluczowych w jego twórczości.

Z innych typowo filozoficznych refleksji powstałych na bazie bezpośredniej inspiracji dziełami Kępińskiego są dwie pozycje Krzysz-

 

 

Wst(?p

Rozdział I - Metabolizm energetyczny a ludzka ficlcsnosi.'-

 

Rozdział II - I Faza metabolizmu informacyjnego

a podświadomość .

 

Rozdział III - II Faza metabolizmu informacyjncso

a świadomość

 

Rozdział IV - Metabolizm eucrgetyczno-informacyjny

a sumienie.

 

Rozdział V - Sumienie a rozwój duchowy człowieka.

Rola psychoterapii w tym procesie.

 

Zakończenie

1-iiblio^Tafia