Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

FILOZOFIA ANALITYCZNA WOBEC PLURALIZMU RELIGIJNEGO

19-01-2012, 15:25
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik SIWYDTP
numer aukcji: 2000252574
Miejscowość Ostrołęka
Wyświetleń: 12   
Koniec: 14-01-2012 18:44:16
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

[zasłonięte]91224/loose.dtd"> index

 

FAKTURY VAT

Wszystkie informacje
potrzebne do sfinalizowania
aukcji znajdą się w e-mailu
który otrzymasz
po wygraniu aukcji
od serwisu allegro.
Numery konta
także na stronie O MNIE
oraz poniżej

Proszę zapoznać się
z warunkami sprzedaży
dostępnymi na stronie
"O mnie".


BEZPIECZNE
PAKOWANIE

Kontakt:
[zasłonięte]@interia.pl

TEL. 510 956 553

Więcej informacji
kontaktowych
można znaleźć na stronie
"O mnie"

Formy płatności:
Przelew na konto w:

Bank PKO INTELIGO
501[zasłonięte]555811[zasłonięte]64012[zasłonięte]036

WBK BANK ZACHODNI
981[zasłonięte]101400[zasłonięte]00105[zasłonięte]243



oraz bez prowizji
z każdego konta za pośrednictwem

Płatności Allegro

lub

Ewentualnie
ODBIÓR OSOBISTY

 

Przesyłki staram się 
wysyłać jeszcze tego
samego dnia po
zaksięgowaniu
przelewu lub
dnia następnego.

Shipping total
World Tariff
posts Polish PAYPAL

Jeśli  po otrzymaniu
przesyłki
nie będziesz
do końca
zadowolony
z zakupionego
produktu,
skontaktuj się z nami!

 

 
Biografie Historia II     wojna  światowa Marynistyka Militaria
Mapy Turystyka Sportowe i turystyka Dom i ogród Techniczne
Tematyczne Architektura Popularnonaukowe Naukowe i akademickie Nauki ścisłe
Kryminały thrillery
Dla dzieci
Przygodowe Lit. piękna Reportaże
Religie Teologia Ezoteryka Zdrowie Zapraszamy!
 
 
KLIKNIJ !!! Pokaż wszystkie aukcje sprzedającego !!! KLIKNIJ 
 
OPIS

 

Autor

Kazimierz Kondrat

Tytuł

FILOZOFIA ANALITYCZNA WOBEC PLURALIZMU RELIGIJNEGO

Rok wydania

Wydawnictwo

ilustracje zdjęcia rysunki

Stron

Okładka, oprawa

Stan i inne informacje

2000

WuwB

-

228

miękka

NOWA

Opis

Kazimierz Kondrat
FILOZOFIA ANALITYCZNA WOBEC PLURALIZMU RELIGIJNEGO
2000, 228 stron



Celem rozprawy jest krytyczne rozpatrzenie poglądów czołowych współczesnych przedstawicieli analitycznej filozofii religii, dotyczących wybranych zagadnień filozoficznych i teologicznych, jakie stawia fakt wielości i różnorodności religii. Analityczna filozofia religii jako poddyscyplina filozofii analitycznej, uprawiana głównie w krajach anglosaskich (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone. Kanada, Australia, Szwecja), jest dziedziną nauki wewnętrznie zróżnicowaną. Różne jej oblicza są widoczne zarówno na płaszczyźnie metodologii stosowanej w badaniach, jak i w samej problematyce badawczej.

Uznając za zasadne twierdzenie, że filozofia religii, chcąc zachować neutralny charakter, nie powinna być ani krytyką, ani też apologią wiary religijnej, ale powinna być akonfesyjna, to znaczy wyraźnie odgraniczona od teologii, która zajmuje się wykładnią i obroną jednej tylko religii, przystępujemy w rozdziale I do krytycznego przedstawienia metodologii stosowanej przez analityków w dziedzinie jednej religii (bądź religii w ogóle) oraz dezyderatów i wstępnych koncepcji teoretycznych jako metodologicznych propozycji badań porównawczych.

Rozdział drugi jest poświęcony interpretacji wierzeń religijnych.

W rozdziale trzecim podejmujemy problem koncepcji Rzeczywistości Transcendentnej w kontekście pluralizmu religijnego. Referujemy kolejno trzy teorie: Boga ponad religijnego, Boga tajemniczego i niewyrażalnego i Boga objawiającego się. Na końcu rozpatrujemy zasadność twierdzenia, czy ludzie religijni czczą tego samego Boga. Badamy wartość dowodową argumentów wysuwanych „za" i „przeciw", które opierają się bądź na przesłankach teologicznych, bądź na przyjętych uprzednio założeniach filozoficznych, bądź wreszcie są zaczerpnięte ze studiów porównawczych religii. Na koniec proponujemy własny sposób rozstrzygnięcia tego problemu.

Rozdział czwarty- traktuje o kwestii prawomocności zbawienia w kontekście różnych teorii soteriologicznych. Omówione są trzy główne stanowiska lansowane w obrębie filozofii analitycznej wraz z icli podłożem teologicznym: egalitaryzrn soteriologiczny, ekskluzywizm oraz inkluzywizm. W punkcie końcowym tego rozdziału, dając analizę porównawczą idei soteriologicznych sześciu głównych religii świata, wykazujemy problematyczność egalitaryzmu sotcriologicznego.

W rozdziale ostatnim przedstawiamy kolejno pojęcie i typy dialogu między religiami świata, jego podstawy filozoficzne i ideologiczne oraz problem teologii globalnej. Omawiamy warunki jakie muszą być spełnione, by dialog stał się faktem oraz przesłanki teologiczne, etyczne i ideowe tłumaczące sens jego podjęcia.




SPIS TREŚCI:

WSTĘP

I. METODOLOGIA ANALITYCZNEJ FILOZOFII RELIGII
1. Pojęcie pluralizmu religijnego
2. Koncepcja porównawczej filozofii religii
3. Teorie języka religijnego
4. Zasada weryfikacji
5. Teorie uzasadnienia wierzeń religijnych

II. INTERPRETACJA WIERZEŃ RELIGIJNYCH .
1. Wiara w aspekcie podmiotowym
2. Wiara przedmiotowa
3. Racjonalność wierzeń religijnych
4. Prawdziwość wierzeń religijnych
5. Problem konfliktu wierzeń religijnych

III. POJĘCIE RZECZYWISTOŚCI TRANSCENDENTNEJ
1. Czy możliwy jest Bóg ponad religijny?
2. Idea Rzeczywistości tajemniczej i niewyrażalnej
3. Idea Boga objawiającego się
4. Czy ludzie religijni czczą tego samego Boga?

IV. INTERPRETACJA SOTERIOLOGII RELIGIJNEJ
1. Egalitaryzm soteriologiczny
2. Ekskluzywizm i inkluzywizm soteriologiczny
3. Problematyczność egalitaryzmu soteriologicznego

V. IDEA DIALOGU MIĘDZY RELIGIAMI
1. Pojęcie i typy dialogu
2. Filozoficzne podstawy dialogu
3. Ideologiczne podstawy dialogu
4. Perspektywy teologii globalnej

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA

 

Filozofia analityczna jest to nurt filozofii, który zrodził się na przełomie XIX i XX wieku niemal jednocześnie w dwóch krajach w Anglii i Polsce, jako protest przeciwko filozofii postheglowskiej.

 

Analizę, najogólniej rzecz biorąc, filozofowie analityczni pojmowali jako, dokonujący się w oparciu o intersubiektywnie rekonstruowalne reguły, przekład jednych wyrażeń na drugie.

 

Cztery źródła współczesnej filozofii analitycznej to:

 

filozofia Leibniza - zastosowanie analiz matematycznych do logiki, (amerykańska i skandynawska filozofia analityczna);

filozofia Moore’a - atak na nieodpowiedzialne używanie słów przez angielską filozofię postheglowską w połączeniu z realizmem i zdrowym rozsądkiem, (brytyjska filozofia analityczna);

filozofia Brentany, którego uczniem był Twardowski, twórca filozoficznej szkoły lwowsko-warszawskiej, ten ostatni występował przeciw nieodpowiedzialnemu używaniu słów przez tzw. mesjanizm - polską filozofię postheglowską, rozpropagował realizm, empiryzm, klasyczną teorię prawdy, ostrożność, minimalizm, szerokie zastosowania logiki do badań problemów filozoficznych, przekonanie, że filozofia jest nauką;

sytuacja w nauce i zmiany dokonujące się w języku nauki od XVIII do początków XX stulecia owocujące powstaniem specyficznego naukowego języka, przeznaczonego dla specjalistów.

Cztery cechy ruchu analitycznego to:

 

uznanie aktywnej roli języka w zdobywaniu wiedzy o świecie;

drobiazgowe podejście do problemów filozoficznych;

nastawienie kognitywne;

intersubiektywne traktowanie procesu analizy.

Każdą z tych cech, wziętą oddzielnie, odnaleźć można w innych filozofiach, lecz pojawiają się one jednocześnie tylko w ramach filozofii analitycznej.