|
FILMY SENSACYJNE
A. Helman
WAIF, 1974, str. 220, stan db (zwykłe slady używania)
ISBN
W książce tej prezentuję czytelnikowi filmy dwóch gatunków: a) sensacyjne (w węższym znaczeniu tego pojęcia); b) szpiegowskie (nazywane najczęściej przez dystrybutorów sensacyjno-szpiegow-skimi). Filmy szpiegowskie określa — mniej lub bardziej ściśle — ich temat. Do grupy filmów sensacyjnych należą filmy związane typem struktury, tematycznie wprawdzie niejednolite, lecz o podobnych założeniach fabularnych. Ich podstawowym motywem jest ukazywanie działania ludzi zagrożonych śmiercią, prób ucieczki z pułapki, podjęcia szalonego ryzyka w sytuacji, w której nie ma już nic do stracenia. Transport nitrogliceryny w Cenie strachu (1953) Henriego-Georges'a Clouzota czy wędrówka osaczonego agenta w Człowieku bez paszportu Anatola Bobrowskiego, próba wymknięcia się policji w filmie Bądź w porcie nocą (1969) Roberta Alana Aurthura — przedstawione są w podobnym ujęciu. W niniejszej książce najliczniej reprezentowane są fikny szpiegowskie. Znalazły się w niej też te utwory, które powstały na marginesie uprzednio wymienionych gatunków. W większości są to produkcje z pogranicza filmu kryminalnego i gangsterskiego. Towarzyszyły one filmowi sensacyjnemu stanowiąc jego boczną linię, uzupełnienie bądź kontynuację pod względem historycznym i genetycznym; nie omawiam ich zatem oddzielnie we wstępie.
Filmy sensacyjne: Charakterystyka gatunku i rys historyczny Mały leksykon filmów sensacyjnych i szpiegowskich 1945 DOM PRZY 92 ULICY (The House on 92nd Street}, reż. Henry Hathaway 1946 GILDA (Gilda), reż. Charles Vidor OSŁAWIONA (Notorious), reż. Alfred Hitchcock . 1947 BRUTALNA SIŁA (Brute Force), reż. Jules Dassin 1948 NAGIE MIASTO (Naked City), reż. Jules Dassin PRZEPRASZAM, POMYŁKA (Sorry, Wrong Number), reż. Anatol Litvak 1949 ZŁODZIEJSKI TRAKT (Thieves' Highway), reż. Jules Dassin 1950 NOC I MIASTO (Night and City), reż. Jules Dassin ODETTE S-23 (Odette), reż. Herbert Wilcox 1952 KRYPTONIM CICERO (Five Fingers), reż. Joseph Leo Mankiewicz OSTATNI TERMIN (Deadline — U.S.A.), reż. Richard Brooks 1953 CENA STRACHU (Le salaire de la peur), reż. Henri--Georges Clouzot 1954 NOCNE SPOTKANIA (Dnes većer vśehno skonći), reż. Vojtech Jasny, Kareł Kachyńa 1955 WIELKI NÓŻ (The Big Knife), reż. Robert Aldrich I 1956 CIEŃ, reż. Jerzy Kawalerowicz I 1957 KAŻDY MOŻE MNIE ZABIĆ (Tous peuvent me tuer),reż. Henri Decoin NOCĄ, KIEDY PRZYCHODZI DIABEŁ (Nacht, wenn der Teufel kam), reż. Robert Siodmak SZPIEDZY (Les espions), reż. Henri-Georges Clouzot 1958 BYŁEM MONTGOMERYM (I Was Monty's Double),reż. John Guillermin KOTKA (La Chatte), reż. Henri Decoin 1959 NIELETNI ŚWIADEK (Tiger Bay), reż. Jack Lee Thompson NOC SZPIEGÓW (La nuit des espions), reż. Robert Hossein PÓŁNOC, PÓŁNOCNY ZACHÓD (North by Northwest), reż. Alfred Hitchcock 1960 DWIE TWARZE AGENTA K (Smyk), reż. Zbynek Brynych KIM PAN JEST, DOKTORZE SORGE? (Qui śtes-vous, M. Sorge?), reż. Ives Ciampi KOTKA WYSUWA PAZURY (La Chatte sort ses grif- fes), reż. Hemri Decoin NASZ CZŁOWIEK W HAWANIE (Our Man in Havana), reż. Carol Reed ZŁY SPI SPOKOJNIE (Warni yatsu hodo yoku nemuru), reż. Akira Kurosawa 1961 FAŁSZYWY ZDRAJCA (The Counterfeit Traitor), reż. George Seaton 1962 DENUNCJACJA (La denonciation), reż. Jacques Do,niol-Valeroze DWAJ PANOWIE N, reż. Tadeusz Chmielewski POJEDYNEK NA WYSPIE (Le combat dans l'lle), reż.Alain Cavalier POWODZENIA, CHARLIE (Bonne Chance, Charlie), reż.Jean-Louis Richard 1963 CZŁOWIEK UCIEKA (The Running Man), reż. Carol Reed PTAKI (The Birds), reż. Alfred Hitchcock ŚCIGANI PRZEZ SMIERC (Le jour et 1'heure), reż. Renę Clemerut 1964 FANTOM AS (Fantómas), reż. Andre Hunebelle GOLDFINGER (Goldjinger), reż. Guy Hamilton MATA HARI, AGENT H21 (Mata-Hari, agent UZI),reż. Jean-Louis Richard PRAWO I PIĘSC, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski TYGRYS LUBI ŚWIEŻE MIĘSO (La tigre aime la chair fraiche), reż. Claude Chabrol ZEMSTA OAS (LHnsoumis), reż. Alain Cavalier 1965 ANIOŁ BŁOGOSŁAWIONEJ ŚMIERCI (AndSl blaźene smrti), reż. Stepan Skalsky FANTÓMAS WRACA (Fantómas se dechaine), reż.Andrś Hunebelle MIRAŻ (Mirage), reż. Edward Dmytryk NASZ CZŁOWIEK FLINT (Our Man Flint), reż. Daniel Mann OPERACJA „KULISTY PIORUN" (Thunderball), reż. Terence Young 1966 AGENT O DWÓCH TWARZACH (Triple Cross), reż. Terence Young CZŁOWIEK BEZ PASZPORTU (Czełowiek bież pasporta), reż. Anatol Bobrowski KIEROWY ATUT OSS 117 W TOKIO (Atout coeur a Tokyo pour OSS 117), reż. Michel Boisron** MODESTY BLAISE (Modesty Blaise), reż. Joseph Losey NA TROPACH SZPIEGA, PO KRUCHYM LODZIE (Po tonkomu l'du), reż. Damitr Wiatycz-Biereżny eh OBŁAWA (The Chase), reż. Arthur Penn 967 FANTÓMAS CONTRA SCOTLAND YARD (Fantómas contrę Scotland Yard), reż. Andrś Hunebelle MARIANNA 0555 (Marianna), reż. Vasile Pascaru 1968 FRAULEIN DOKTOR (Frdulein Doktor), reż. Alberto Lattuada MARTWY SEZON (Miortwyj siezon), reż. Sawwa Kulisz 1969 BĄDŹ W PORCIE NOCĄ (The Lost Man), reż. Robert Alan Aurthur NARKOTYK (La horse), reż. Pierre Granier-Deferre 1970 PORT LOTNICZY (Airport), reż. George Seaton RZEŻNIK (Le boucher), reż. Claude Chabrol ŚLEDZTWO W SPRAWIE OBYWATELA POZA WSZELKIM PODEJRZENIEM (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto), reż. Elio Petri ZERWANIE (La rupture), reż. Claude Chabrol 1971 AGENT NR 1, reż. Zbigniew Kuźmiński DIAMENTY SĄ WIECZNE (Diamonds are Forever), reż. Guy Hamilton FRANCUSKI ŁĄCZNIK (French Connection), reż. William Friedkin MAX I FERAJNA (Max et les ferrailleurs), reż. Claude Sautet NĘDZNE PSY (Straw Dogs), reż. Sam Peckinpah ZNIKAJĄCY PUNKT (Vanishing Point), reż. Richard Sarafian 1972 PORWANIE (Uattentat), reż. Yves Boisset 1973 SERPICO (Serpico), reż. Sidney Lumet Skorowidz nazwisk Skorowidz filmów
|
|