FILM W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM I BADANIACH NAUKOWYCH
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA OGÓLNA
NATURA FILMU NAUKOWEGO I JEGO ZASTOSOWANIE
John Maddison
Centralne Biuro Informacji Londyn
Niniejszy artykuł jest wycinkiem opracowania, które zostało wygłoszone na Konferencji Filmowej w Edynburgu w 1963 roku. Tematem tego opracowania był film telewizyjny, jego podstawowe cechy i charakter.
Nowy rodzaj filmu, jako filmu naukowego, który został stworzony specjalnie dla potrzeb nauczania, rozwinął się nieco później. Taka dziedzina wykorzystania filmu wynika z jego unikalnej właściwości, umożliwiającej posługiwanie się nim jako środkiem masowego przekazu informacji. Tego rodzaju film może uczyć. Innymi słowy, jakaś określona dziedzina wiedzy może byó przekazana studentom przy pomocy projekcji odpowiednich filmów. Siła oddziaływania takiego filmu może byó powiększona, jeżeli jest on wykorzystany z pomocą wykładowcy, który na żywo - w kontakcie ze słuchaczami, komentuje i interpretuje wykładany przedmiot. W taki właśnie sposób odbywa się proces nauczania przy pomocy filmu.
Filmy naukowe dzielą się na dwie kategorie:
filmy trwające zazwyczaj 15 do 20 minut, omawiające w
sposób wyczerpujący o jakimś przedmiocie,
filmy bardzo krótkie albo fragmenty filmów, których wy
kładowca używa do ilustracji omawianego konkretnego zjawiska.
Realizatorzy filmów naukowych pierwszego rodzaju muszą braó pod uwagę zasady stosowania warstwy dźwiękowej i przyswoić sobie trudną sztukę nadania jej struktury odpowiadającej językowi filmowemu. Zasady te, to przede wszystkim: jasność narracji, stopniowy rozwój akcji, powtórzenia, rekapitulacja, akcentowanie obrazu za pomocą komentarza, wywoływanie i utrzymanie aktywnego zainteresowania oraz eliminacja znużenia. Demonstrowane konkretne zjawisko, (a film może to uczynić doskonale, szczególnie jeżeli dane zjawisko jest bardzo odległe albo niedostępne dla ogółu) musi być specjalnie w tym celu sfilmowane i zmontowane. Film musi byó realizowany z myślą o wykorzystaniu go przed z góry określonym audytorium, którego poziom intelektualny jest znany. Jeżeli wszystkie te kryteria zostaną uwzględnione, to realizator dostarczy pedagogowi doskonałego narzędzia pracy o niesłychanej wszechstronności i samowystarczalności. Wykorzystanie filmów w nauczaniu nie o-granicza się jedynie do klas szkolnych i uniwersyteckich sal projekcyjnych.
Tytuł: Do użytku wewnętrznego na prawach rękopisu
FILM
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM I BADANIACH NAUKOWYCH
Sprawozdanie z konferencji Filmu Naukowego
odbytej w Wyższej Szkole Technologii
w Birmingham we wrześniu 1964 r.
Autor: wg opracowania
PETER D. GROYES
Wydawnictwo i rok wydania: MINISTERSTWO OŚWIATY I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
WARSZAWA 1967
250+30 egz.
Stan: -bdb przytarcia okladki
Oprawa: miekka
Ilość stron: 78 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: ----
Spis treści:
Str. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA OGÓLNA
Nauka filmu naukowego i jego zastosowanie 5
Klasyfikacja, wymagania i dostępność filmów chemicz
nych . 8
STOSOWANIE FILMU NAUKOWEGO
Film w budownictwie oraz inżynierii lądowej i wodnej . 19
Filmy w szkolnictwie ..... 24
TECHNIKI SPECJALNE W FILMIE NAUKOWYM
Kinematografia zdjęć szybkich w szkolnictwie wyższym
i badaniach naukowych 43
Technika zdjęć poklatkowych 48
Technika animacji 54
Amatorska realizacja filmów naukowych 66
ORGANIZACJA TECHNIK AUDIOWIZUALNYCH W SZKOŁACH WYŻSZYCH
ą Organizowanie uniwersyteckiej służby filmowej 69
Produkcja filmów 71
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.