FILM I NAUKA jak filmować dośw. nauk przyrodę itp
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
WSTĘP
Rozwój kinematografii naukowo-oświatowej przebiegał nurtem odrębnym., niezależnym od kinematografii artystycznej.
Ponieważ w ugruntowanej od lat opinii sprawy sztuki filmowej stanowią pierwszy — jakoby główny — nurt historii filmu, rozwój kinematografii naukowej określamy jako nurt drugi. Drugi — nie w znaczeniu ,,mniej ważny11, ale w znaczeniu „inny11. Praktyczne zastosowanie filmu naukowego wyprzedziło o 20 lat pierwsze publiczne rozrywkowe pokazy ruchomych obrazów fotograficznych. Gdy w roku 1874 francuski astronom Piotr Janssen wykonał pierwsze badawcze zdjęcie typu filmowego, nie mógł oczywiście przypuszczać, że zapoczątkuje tym samym nieprzerwany rozwój kinematografii naukowej. Tak się jednak stało.
Pierwsze dziesięciolecie XX-go wieku —- fantazje kinematograficzne Mśli^^a i próby francuskiego film drart — to w rozwoju sztuki filmowej zaledwie przedświt. Natomiast osiągnięcia kinematografii naukowej, zwłaszcza przodujące filmy, stworzone przez pracowników nauki: J. Comandona, W, Leblediewa i P. Smitha, świadczyły o uzyskaniu przez film pełnego prawa obywatelstwa w rozwoju naukowych metod badawczych i sposobów popularyzacji wiedzy. Sztuka filmowa rodziła się dopiero, gdy filmy naukowe, dzieła pracowni uniwersyteckich i instytutów badawczych, przedostały się do sal szkolnych Francji, Rosji, Anglii i Niemiec, zapowiadając radykalne zmiany w ówczesnych metodach nauczania.
Przypomnienie historycznego starszeństwa kinematografii naukowo-oświatowej jest konieczne dla zrozumienia odrębności jej dróg rozwojowych, dla uświadomienia sobie jej obecnego znaczenia. Nie jest ona bowiem marginesem kultury filmowej, jak się często sądzi, ani ubogim krewnym kinematografii fabularnej, jakby wynikało z poglądów wielu historyków filmu.
Kinematografia naukowa weszła organicznie w skład kultury naukowej i pedagogicznej zasilając wydatnie ich postępowy nurt rozwojowy.
Jakie są funkcje społeczne kinematografii naukowo-oświatowej? Wymieńmy je kolejno zaczynając od najważniejszych i najbardziej podstawowych:
Tytuł:
FILM I NAUKA
Autor: M. TICHONOW
Wydawnictwo i rok wydania: WARSZAWA 1956
FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA
Wyd. I
2176 egz.
Stan: db przytarcia i zagiecia okladki, pieczatki DKF na okladce i stronie tytulowej, zagiecia dolnego rogu niektorych stron
Oprawa: miekka
Ilość stron i format: 174str.
14,5x20,5cm
Ilustracje: posiada
Spis treści:
str.
. 3
Wstęp ^ i0
Przedmowa .....---
W jaki sposób filmuje się doświadczenia naukowe ... 1
26
Filmowanie dzikich zwierząt
Nauki płynące z pewnego niepowodzenia
. 66
Film na usługach wyprawy naukowej
W gabinecie lekarza ł
Wśród maszyn f - t
Reportaż filmowy z frontu nauki
128
Filmy o gospodarce rolnej
149
Najcenniejsze dokumenty filmowe
1 fi1? O naukowych podstawach filmu . . . . . - .-
Zobacz inne moje aukcje - SZUKAJ W PRZEDMIOTACH UŻYTKOWNIKA - szybkie wyszukiwanie podobnych tytułów
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynik kompresji jpg. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy literowe - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam i liczę na wyrozumiałość.