Fight Night Champion to piąta odsłona popularnego cyklu bokserskiego, zapoczątkowanego jeszcze na PlayStation 2 i pierwszym Xboksie. Za jej wyprodukowanie odpowiedzialne jest kanadyjskie studio EA z siedzibą w Vancouver, mające w dorobku także czwartą edycję serii.
Najistotniejszym elementem Fight Night Champion jest zupełnie nowy, stworzony od podstaw tryb rozgrywki dla pojedynczego gracza, o nazwie Champion Mode. Jego punktem przewodnim są emocje, wynikające z dramatyzmu, tragizmu i ekscytacji, za pomocą których odpowiednia atmosfera budowana jest nie tylko w ringu, ale również poza nim. Szeroko zakrojony wątek fabularny przybliża postać początkującego boksera wagi średniej – Andre Bishopa urodzonego w Filadelfii.
Stworzona na potrzeby gry historia przybliża zarówno dobre, jak i złe strony zmagań bokserów. Brudne akcje, wyczerpujące treningi, trudne negocjacje i konieczność toczenia nieustannej walki z mediami to tylko niektóre elementy ujęte w grze. Autorem scenariusza jest Will Rokos, hollywoodzki autor mający na koncie skrypt do wielokrotnie nagradzanego filmu Monster’s Ball (Czekając na wyrok) z Halle Berry i Billym Bobem Thorntonem w rolach głównych, a także historię opowiedzianą w grze akcji Dante’s Inferno.
Champion Mode towarzyszą inne, standardowe dla serii tryby rozgrywki. Najważniejszym z nim jest powracający Legacy Mode, czyli standardowa kariera, w trakcie której wcielamy się w jednego z 54 autentycznych bokserów z różnych kategorii wagowych lub też postać wykreowaną w edytorze. Wśród tych pierwszych nie znalazł się niestety żaden polski zawodnik, w tym Tomasz Adamek (obecny w poprzedniej odsłonie serii). W grze znalazły się jednak największe gwiazdy tego sportu (Muhammad Ali, Lennox Lewis, Roy Jones Jr, Mike Tyson, czy bracia Kliczko), a także debiutanci w Fight Night (m.in. Eric "Butterbean" Esch, Chad Dawson, Cristobal Arreola). Wszyscy bokserzy zostali przygotowani z dbałością o detale – zarówno pod kątem budowy ciała, jak i statystyk oraz charakterystycznych stylów walki, warunkujących sposób rozgrywania pojedynków.
Dodatkowo w produkcji zastosowanie znalazł system Full Spectrum Punch Control, nie tylko ułatwiający wyprowadzanie zabójczych kombinacji ciosów, ale również wpływający pozytywnie na realizm starć. Produkcja, wzorem poprzednich odsłon, posiada również świetny system fizyki, realistycznie odwzorowujący uderzenia, bloki, uniki, poruszanie się w ringu, nokauty czy nawet wejścia w klincz. Na przebieg samej walki mają wpływ także takie czynniki, jak adrenalina oraz zmęczenie. Jeśli więc na przykład nasz bokser znajdzie się blisko rywala i nie będzie mógł wykorzystać pełnego zasięgu ramion, jego ciosy staną się znacznie słabsze.