IFA 10 to kolejna odsłona popularnej serii gier piłkarskich,
tworzonych przez studio EA Sports od 1993 r. Symulacja w blisko 70% bazuje na
elementach zaimplementowanych przez producentów w poprzedniej edycji cyklu,
pozostałe 30% stanowią innowacje.
Poza kilkoma poprawkami w oprawie graficznej uwaga autorów
skupiła się na ulepszaniu gameplaya. FIFA 10 odróżnia się od wcześniejszych
części serii bardziej realistycznym zachowaniem piłkarzy. Zawodnicy toczą
walki o piłkę ścierając się bark w bark, a także z większą precyzją
wykonują wślizgi. Napastnicy inteligentniej balansują na granicy spalonego i
spacerują między obrońcami, czekając na podanie w uliczkę. W grze pojawił
się również nowy rodzaj przechwytu: przez cofnięcie całej nogi obrońcy
przy jednoczesnym przykucnięciu. Prócz tego przemodelowaniu uległo zachowanie
golkiperów. W sytuacji sam na sam, gdy golkiper obroni pierwsze uderzenie
przeciwnika, w mgnieniu oka wstaje do obrony ewentualnej dobitki.
W opcjach treningowych możemy projektować własne taktyki, a
także od podstaw tworzyć nowe rozwiązania stałych fragmentów gry. Przed dośrodkowaniem
z rzutu wolnego albo rożnego mamy sposobność zdecydowania, w jakim kierunku
pobiegnie każdy z naszych zawodników. Wystarczy wcześniej zaznaczyć
odpowiedniego piłkarza, a następnie narysować kontrolerem ścieżkę, którą
ten będzie podążał. Można na przykład kazać napastnikom ściągnąć na
siebie uwagę defensorów przeciwnej drużyny, a samemu posłać w pole karne
rosłych obrońców i pomocników, którzy najpierw ominą slalomem oponentów,
a potem skierują piłkę wprost do siatki.
Zmiany dosięgły też opcji transferowych, gdzie uwzględniono
na przykład fakt, że gwiazdy światowego formatu niechętnie przechodzą do małych
klubów nawet przy ofercie lukratywnego kontraktu, zaś drużyny o podobnych
aspiracjach chętnie podbijają ceny wartościowych piłkarzy, jeśli dowiedziały
się, że zawodnicy ci są obiektem zainteresowania najgroźniejszych konkurentów.
Na prośbę graczy autorzy zmodyfikowali też tryb gry wieloosobowej. Większą
uwagę przyłożono do działania serwerów i wprowadzono narzędzia eliminujące
większość oszustw podczas meczów.