OPIS PRZEDMIOTU
Ferrari
Samochody marzeń
Tytuł książki: | Ferrari Samochody marzeń |
Wydawca: | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ |
Seria: | Samochody marzeń |
Wydanie: | (2) drugie uaktualnione |
Autor: | Rüdiger Kaufmann |
Strony: | 140 |
Rysunki: | 129 |
Oprawa: | Twarda |
Format: | 195x245 |
Język: | Polski |
Opis:
Popularna, bogato ilustrowana (129 zdjęć) książka prezentująca legendarne samochody, o których marzą miłośnicy motoryzacji. Chronologiczny przegląd wszystkich modeli samochodów sportowych Ferrari produkowanych seryjnie w latach 1[zasłonięte]970-20, włącznie z limitowanymi seriami specjalnymi. Dla koneserów podano numery nadwozi każdego modelu, wykaz prototypów i modeli studyjnych, liczbę egzemplarzy wyprodukowanych w poszczególnych latach oraz rozszyfrowano oznaczenia samochodów Ferrari. Drugie wydanie wzbogacono o modele: Challange Stradale, 612 Scaglietti, F 430/430 Spider/430 Scudederia, Superamerica oraz 599 GTB Fiorano. W opisie każdego modelu, oprócz danych technicznych, zamieszczono ważniejsze fakty i ciekawostki a całość okraszono pięknymi zdjęciami. Idealny pomysł na prezent.
W serii Samochody marzeń ukazały się ponadto albumy o samochodach: JAGUAR, LAMBORGHINI, MASERATI, PORSCHE.
Spis treści:
Wprowadzenie /6
Opis modeli samochodów Ferrari
365 GT 2+2 (1967–1971) /8
Dino 246 GT (1969–1974) /10
365 GTB/4 (1969–1973) /12
365 GTS/4 (1969–1973) /14
365 GTC4 (1971–1972) /16
Dino 246 GTS (1972–1974) /18
365 GT4/2+2 (1972–1976) /19
365 GT/4 BB (1973–1976) /20
Dino 308 GT4 (1973–1980) /22
308 GTB „Vetroresina” (1975–1977) /24
Dino 208 GT4 (1975–1980) /26
400 GT / 400 Automatic (1976–1979) /28
512 BB (1976–1981) /29
308 GTB (1977–1980) /30
308 GTS (1977–1980) /32
400i / 400i Automatic (1979–1985) /34
308 GTBi (1980–1982) /36
308 GTSi (1980–1982) /37
208 GTS (1980–1982) /38
208 GTB (1980–1982) /39
Mondial 8 (1980–1983) /40
512 BBi (1981–1984) /42
Mondial Quattrovalvole (1982–1985) /44
208 GTB turbo (1982–1985) /46
208 GTS turbo (1983–1985) /47
308 GTB Quattrovalvole (1982–1985) /48
308 GTS Quattrovalvole (1982–1985) /50
Mondial QV Cabriolet (1983–1985) /52
288 GTO (1984–1986) /54
Testarossa (1984–1991) /56
Mondial 3.2 (1985–1988) /58
Mondial 3.2 Cabriolet (1985–1988) /60
412 / 412 Automatic (1985–1989) /62
328 GTB (1985–1989) /64
328 GTS (1985–1989) /66
GTB turbo (1986–1989) /68
GTS turbo (1986–1989) /69
F 40 (1988–1992) /70
Mondial t (1989–1994) /72
Mondial t Cabriolet (1989–1994) /74
348 tb (1989–1993) /76
348 ts (1989–1993) /78
348 tb / ts Serie Speciale (1992–1993) /80
512 TR (1992–1994) /82
512 TR Speciale (1993) /84
348 GT Competizione (1993–1994) /86
348 GTB (1993–1994) /88
348 GTS (1993–1994) /90
456 GT / GTA (1993–1998) /92
348 Spider (1993–1995) /94
F 512 M (1994–1996) /96
F 355 Berlinetta / 355 F1 Berlinetta (1994–1999) /98
F 355 GTS / 355 F1 GTS (1994–1999) /100
F 50 (1995–1998) /102
F 355 Spider / 355 F1 Spider (1995–1999) /104
550 Maranello (1996–2002) /106
456 MGT / MGTA (1[zasłonięte]998-20) /108
F 355 Spider / 355 F1 Spider „Fiorano” (1999) /110
360 Modena / 360 Modena F1 (1[zasłonięte]999-20) /112
360 Spider / 360 Spider F1 (2[zasłonięte]000-20) /114
550 Barchetta Pininfarina (2000–2001) /116
575 M Maranello / F1 (2[zasłonięte]002-20) /118
Enzo Ferrari (2[zasłonięte]002-20) /120
Challenge Stradale (2[zasłonięte]003-20) /122
612 Scaglietti (od 2003) /124
F 430 / 430 Spider / 430 Scuderia (od 2004) /126
Superamerica (2[zasłonięte]004-20) /130
599 GTB Fiorano (od 2006) /132
Załączniki
Wykaz prototypów i modeli studyjnych /134
Zasady numerowania nadwozi /136
Zestawienie produkcji w poszczególnych latach /137
Wykaz oznaczeń modeli samochodów Ferrari /138
Kolebką słynnej marki samochodów Ferrari jest włoskie miasteczko Maranello koło Modeny. Tu od wielu lat powstają rasowe sportowe i wyczynowe samochody, do których konstrukcji wprowadza się wiele innowacji technicznych oraz przenosi liczne rozwiązania sprawdzone w Formule 1 (najbardziej znane przykłady to przełączanie biegów za pomocą dźwigni umieszczonych pod kierownicą oraz ukształtowanie spodu nadwozia wywołującego efekt dociskania pojazdu do nawierzchni polepszający dynamikę jazdy z dużą prędkością). Stajnia Ferrari szczyci się sześcioma tytułami Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1 oraz licznymi zwycięstwami w wyścigach samochodowych i zajmuje wiodącą pozycję wśród producentów samochodów sportowych. Oprócz nowinek technicznych Ferrari zawsze oferuje oryginalne formy nadwozi. Nowe i używane samochody tej marki są stale poszukiwane na rynku przez kolekcjonerów, często w celu okazjonalnego użytkowania tylko przy dobrej pogodzie, dla prestiżu właściciela. Mimo tego, że na każdy zapowiadany nowy model natychmiast pojawia się lawina zamówień, produkcja pojazdów Ferrari nie zostaje znacząco zwiększona. Żadnym modelem firma nie nasyca rynku, a liczba potencjalnych klientów zawsze przewyższa liczbę nabywców.
Oprócz samochodów wyścigowych i wyczynowych o nadwoziach otwartych, buduje się także sportowe samochody osobowe Ferrari, przy czym są to prawie wyłącznie pojazdy dwudrzwiowe o nadwoziach typu coupé, Gran Turismo, berlinetta, spider, kabriolet lub barchetta. Jedynie projekt-studium z 1980 roku, opracowany przez stylistów Pininfariny, nazwany „Pinin”, miał formę czterodrzwiowej limuzyny, lecz nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.
W niniejszej książce opisano seryjne samochody Ferrari, bogato ilustrując ją zdjęciami omawianych pojazdów. Wszystkie wymienione modele seryjnych samochodów sportowych Ferrari, wyprodukowane w latach 1970-w Maranello, przedstawiono chronologicznie według lat produkcji. W opisach poszczególnych samochodów zawarto wiele szczegółów technicznych, po raz pierwszy podano numery nadwozia każdego wyprodukowanego modelu Ferrari. Na końcu książki zamieszczono załączniki zawierające wykaz prototypów I modeli studyjnych, zasady numerowania nadwozi, zestawienie liczby egzemplarzy wyprodukowanych w poszczególnych latach oraz wykaz oznaczeń modeli samochodów Ferrari.
kod06