Fenomen nierówności społecznych Nierówności społeczne w refleksji humanistycznej
autor: Jarosław Klebaniuk wydawca: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury rok wydania: 2007 numer wydania: 1 ilość stron: 621 Isbn:[zasłonięte]978-83713-84-5 format: 167x235 mm oprawa: twarda cena katalogowa: 55,00 zł nasza cena: 41,25 zł
|
|
Książka prezentuje humanistyczne podejście w opisie i wyjaśnianiu fenomenu nierówności społecznych. Ukazuje ich złożoność, różnorodność i wieloaspektowość, zwraca uwagę na ich powszechność oraz irracjonalny charakter. Wobec opresji i cierpienia znacznych grup ludzi, nierówności są ceną, jaką płacimy za zastany i kreowany przez człowieka porządek świata. Wśród tematów omawianych w tomie są różne dziedziny i wymiary życia społecznego oraz doświadczenia jednostek i grup: edukacja i szkolnictwo, sfera polityczna i stereotypy związane z płcią, postawy wobec nierówności, marginalizacja i wykluczenie w dostępie do informacji, subiektywne doświadczania nierówności, a także analizy filozoficzne i makrospołeczne zjawiska nierówności.
Polskie społeczeństwo, kiedy popierało demokratyczną transformację, miało pewne wyobrażenia o celach i wartościach, które dzięki niej zostaną zrealizowane. Jedna z tych wartości – idea wolności – stała się rzeczywistością okresu transformacji. Dość szybko jednak okazało się, że wolność ma swoją cenę. Jej konsekwencją jest szybkie narastanie nierówności między ludźmi. Problematyka nierówności zasługuje na poważny namysł i głęboką analizę. Dlatego dobrze się stało, że do rąk polskiego czytelnika trafiają dwie książki (Fenomen nierówności społecznych oraz Oblicza nierówności społecznych), które z różnych stron naświetlają tę problematykę. Należy mieć nadzieję, że publikacje te zainicjuje poważną, choć bardzo spóźnioną, dyskusję nad zagadnieniem nierówności i nad sposobem ich ograniczania. W gruncie rzeczy wolność i równość nie muszą być sobie przeciwstawiane, a lekceważenie problematyki równości może być groźne dla wolności. Prof. dr hab. Janusz Reykowski
Spis treści:
Część pierwsza. NIERÓWNOŚCI W EDUKACJI Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności – Tomasz Szkudlarek Pozytywne i negatywne aspekty selekcji i segregacji uczniów w szkołach – Karolina Reinhard Selekcja i segmentacja społeczna jako immanentna funkcja systemu edukacji – Piotr Mikiewicz „Wkład” ukrytego programu szkoły w utrwalanie poczucia nierówności społecznych – Jadwiga Kruszelnicka Rodziny dysfunkcyjne a szanse edukacyjne dzieci i młodzieży – Joanna Borowik Część druga. NIERÓWNOŚĆ PŁCI Nierówność płci we współczesnym dyskursie emancypacyjnym – Joanna Stryjczyk Prawne i instytucjonalne formy przeciwdziałania dyskryminacji kobiet w Polsce (2001–2005) – Ewa Waszkiewicz Stereotypizacja ze względu na płeć a szanse kobiet i mężczyzn na rynku pracy – Aleksandra Hulewska Możliwości godzenia życia rodzinnego i zawodowego przez kobiety przebywające na urlopach wychowawczych – Krystyna Węgłowska-Rzepa, Anna Grudzińska, Monika Kozłowska Szowinizm płci na stanowiskach kierowniczych. Propagowanie kobiecego stylu zarządzania – Agata Wiśniewska-Szałek, Dorota Wiśniewska Empiryczna weryfikacja stereotypowego wizerunku kobiet i mężczyzn pełniących role menedżerskie – Edyta Łoboda-Świątczak Medykalizacja ciała i zdrowia kobiet jako odmiana nierówności – Alina Łysak, Edyta Zierkiewicz Feministyczne inspiracje dla rozwoju pedagogiki społecznej – Elżbieta Górnikowska-Zwolak Część trzecia. MARGINALIZACJA I WYKLUCZENIE Prawo do informacji a dostęp do mediów – Jerzy Jastrzębski Nierówności cyfrowe – nowy wymiar zróżnicowania społecznego – Tomasz Drabowicz Elitarny charakter Internetu. Bariery i wykluczenia – Dorota Chmielewska-Łuczak, Marta Nowak Ubóstwo a procesy marginalizacji społecznej – Janina Marta Zabielska Nierówności społeczne jako istotne źródło problemów społecznych – Tadeusz Michalczyk, Joanna Wyleżałek Rola instytucji oświatowych w procesie wdrażania kultury prawomocnej i marginalizacji – Lucjan Miś, Izabela Pieklus Część czwarta. DOŚWIADCZANIE NIERÓWNOŚCI Sfera prywatna jako obszar nierówności. Komunikacyjne praktyki wykluczania – Mirosława Nowak-Dziemianowicz Poradnictwo wobec przerwanej ciągłości narracji biograficznej – Grażyna Teusz Potrzeby środowisk wiejskich w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych – Justyna Miko-Giedyk Część piąta. POSTAWY WOBEC NIERÓWNOŚCI O postawach Polaków wobec (nie)równości – Janusz Grzelak Czy bogaci są mniej uczciwi od biednych? Treść mitów legitymizujących status quo – Szymon Czapliński Alienacja polityczna i poczucie zagrożenia a dynamika akceptacji rządów silnej ręki w okresie transformacji systemowej – Anna Bronowicka Akceptacja nierówności społecznych jako predyktor wrogiego seksizmu. Rola kontekstu – Jarosław Klebaniuk Psychologiczne uwarunkowania przekonań socjopolitycznych – Zbigniew Łoś Równość ludzi jako wartość na dziś? Systemy wartości studentów ekonomii – Barbara Mróz Prawdy i mity na temat nierówności społecznych – Agnieszka Zubik, Anna Cieślik Część szósta. FILOZOFICZNE I MAKROSPOŁECZNE ASPEKTY NIERÓWNOŚCI O konstytuowaniu się obywatelstwa. Przyczynek do kwestii nierówności w sferze politycznej – Jacek Raciborski Niespójności, racjonalizacje, hipokryzja. Egalitaryści a filozofie równości i nierówności – Mariusz Turowski Demokratyzacja czy egalitarny nieład? Juliena Freunda interpretacja zasady równości – Małgorzata Borkowska-Nowak Państwo opiekuńcze wobec zjawiska ubóstwa. Analiza historyczna – Grażyna Bukowska Teoria mitu dziejotwórczego – rozwiązanie powszechnej patologii – Mieczysław Cenin Streszczenia Indeks nazwisk
|