UWAGA NA CHIŃSKIE PODRÓBY !!!
Problemy felg stalowych pochodzenia chińskiego:
W celu zdiagnozowania skali problemów chińskich felg stalowych, firma ALCAR POLSKA dokonała zakupu kilkunastu ich kompletów, rozprowadzanych na terenie naszego kraju przez niektórych polskich dystrybutorów opon i felg.
Felgi te przeszły bardzo szczegółowe badania w naszej fabryce felg stalowych AMBROSETTI w Szwajcarii. W trakcie tych badań w fabrycznym laboratorium analitycznym, o standardzie TUV, sprawdzano wszystkie możliwe parametry felg, a najważniejsze konkluzje zawarte są w poniższych punktach:
1. Większość badanych felg nosiła oznaczenia 4-cyfrowym numerem referencyjnym KFZ, naklejonym na obręczy, sugerując tym samym że są to albo felgi KFZ, albo przynajmniej że są to ich odpowiedniki (???).
2. Najpoważniejszy problem dotyczy testu obciążeniowego. Dla przykładu „odpowiednik” naszej referencji 8077 (Kia) osiągnął 70% wartości normatywnych, podczas gdy „odpowiednik” felgi 8795 (Ford) jedynie 62%. Oznacza to ryzyko pęknięcia felg w trakcie ich normalnego użytkowania.
3. Elementy pozycjonujące felgę, takie jak otwór środkowy, otwory pod śruby, czy otwór pod zawór nie spełniają standardów normatywnych, co może spowodować drgania felgi w trakcie jazdy, bądź wykluczyć możliwość jej montażu.
4. Wygarbienie zewnętrznego rantu felg nie gwarantuje pewnego osadzenia stopki opony, co w efekcie może doprowadzić do zsunięcia się opony do wnętrza felgi, w przypadku gwałtownej utraty ciśnienia w oponie. Takie niedopuszczalne zsunięcie opony do wnętrza obręczy powoduje natychmiastową utratę kierowalności pojazdem.
5. Ilość otworów wentylacyjnych nie zawsze odpowiada standardom pierwszego montażu, a więc i ilości tych otworów w felgach KFZ. Powoduje to nieodpowiednią wentylację tarcz hamulcowych. Efekt ten jeszcze mógłby się pogłębić po zamontowaniu oryginalnych kołpaków, gdyż w wyniku przesunięcia tych otworów, część z nich byłaby całkowicie, bądź częściowo zakryta.
6. W „odpowiedniku” felgi 9165 (VW) nie jest zachowany właściwy dystans pomiędzy wewnętrznym rantem obręczy i zaciskami hamulcowymi. W efekcie na niektórych modelach przewidzianych do jej montażu aut, zamontowanie takiej felgi będzie niemożliwe. W innych, pomimo możliwości zamontowania, może dojść do obcierania zacisków o obręcz w trakcie jazdy.
7. W „odpowiednikach” 8077, 7965 i 8795 otwór pod zawór został wykonany niechlujnie, posiada ubytki oraz ostre sterczące elementy. W wyniku niemożności właściwego zamontowania zaworu, może dojść do powolnego, bądź gwałtownego spadku ciśnienia w oponie.
8. Niektóre z badanych referencji posiadały tolerancje „bicia” poziomego i pionowego znacznie przekraczające dopuszczalne normy. Efektem będą nadmierne drgania całego koła w czasie jazdy.
9. Otwory wentylacyjne zostały wykonane nieprecyzyjnie, a ich krawędzie posiadają ostre sterczące elementy.
10. Żadna z badanych felg nie przeszła tzw. testu polimeryzacji. Oznacza to, że lakier nie został odpowiednio utwardzony i felgi zaczynają się już odbarwiać. Zaobserwowano początki korozji.
11. Wszystkie badane felgi są dużo cięższe od swoich niemieckich „odpowiedników”. Dla przykładu felga 7965 waży 7,4 kg (+/-5%), podczas gdy jej „chińska wersja” 9,81 kg.
Reasumując, zestawienie wypada zdecydowanie na niekorzyść felg chińskich. Jesteśmy przekonani, że nie wszyscy klienci finalni są informowani o tych problemach i „niedoskonałościach” w oferowanych im produktach. W efekcie płacąc niższą cenę otrzymują produkt zdecydowanie gorszy, a w niektórych przypadkach, wręcz nienadający się do użycia.