|
"UMIEJĘTNOŚCI POLSKICH GIMNAZJALISTÓW. POMIAR, WYNIKI , ZADANIA TESTOWE z KOMENTARZAMI" , M.FEDEROWICZ ; IFiS PAN 2008; stan : bdb; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Wstęp Michał Federowicz.................................................................................... 9
Część I. Pomiar i wyniki
Matematyka Zbigniew Marciniak, Agnieszka Sulowska.................................... 15
Koncepcja matematyki w badaniu PISA.......................................................... 15 Jak PISA mierzy wiedzę i umiejętności matematyczne? ................................ 16 Jak przygotowywano zadania matematyczne? .............................................. 18 Skale umiejętności matematycznych. Poziomy umiejętności uczniów .......... 20 Matematyka - mocne i słabe strony polskich uczniów .................................. 30
Rozwiązywanie problemów Barbara Ostrowska.............................................. 37
Charakterystyka dziedziny ............................................................................ 37 Jak PISA mierzy umiej ętność rozwiązywania problemów? ............................ 37 Wyniki umiejętności rozwiązywania problemów w badaniach PISA.............. 40 Umiejętność rozwiązywania problemów a inne dziedziny ............................ 43 Umiejętność rozwiązywania problemów a dom, szkoła i płeć ucznia ............ 45 Porównanie umiejętności rozwiązywania problemów na poziomie zadań. Jakie zadania sprawiały uczniom trudność, a jakie nie .................................. 47
Rozumowanie w naukach przyrodniczych Barbara Ostrowska ...................... 51
Jak PISA mierzy rozumowanie w naukach przyrodniczych? .......................... 51 Poziomy umiejętności uczniów...................................................................... 53 Wyniki umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych w badaniu PISA............54 Umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych a płeć ...................... 57 Porównanie wyników z lat 2000 i 2003 .......................................................... 58
Czytanie i rozumowanie w naukach humanistycznych Michał Federowicz .... 59
Koncepcja czytania w badaniu PISA. Znaczenie poziomów umiejętności ...... 61 Trzy typy szkół - polskie rezultaty w czytaniu w 2000 roku .......................... 67 Charakter zmiany - czytanie 2003 ................................................................ 69 O czym może świadczyć poprawa wyników? ................................................ 73
Wpływ statusu społeczno-ekonomicznego na wyniki w testach PISA 2000 i 2003 Jacek Haman............. 78
Status rodziny a poziom osiągnięć ................................................................ 80 Status rodziny a wybór szkoły ...................................................................... 81 Wewnątrzszkolne zróżnicowanie statusu...................................................... 84 Czy można mówić o ograniczeniu nierówności?............................................ 84
Część II. Zadania testowe z komentarzami
Charakterystyka zadań testowych Roman Dolata, Michał Federowicz.............. 89 Czytanie Grażyna Czetwertyńska, Agata Grabowska.......................................... 93 Matematyka Jacek Lech, Zbigniew Marciniak, Agnieszka Sułowska..................135 Nauki przyrodnicze Ewa Bartnik, Barbara Ostrowska......................................189 Rozwiązywanie problemów Barbara Ostrowska..............................................233 |
|
|