Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64102liczba stron: 272Okładka: miękkaWydawnictwo: DifinWymiary: 158 x 230 mmRok wydania: 2009 Opis
Rozważania autorów koncentrują się wokół wzajemnych implikacji federalizmu fiskalnego i procesów decentralizacji finansów publicznych. Uwypuklili oni najistotniejsze aspekty badawcze w problematyce fiskalizmu federalnego, zaliczając do nich zagadnienia: decentralizacji kompetencji i zadań publicznych (warunki polityczno-formalne istnienia federalizmu fiskalnego), zasilania finansowego poszczególnych szczebli systemu finansów publicznych oraz zarządzanie deficytem budżetowym i długiem publicznym w systemie federalizmu fiskalnego. Silną stroną książki jest także wyczerpujący opis federalizmu fiskalnego w USA, Francji, Hiszpanii. Przedstawiono bowiem światowe mocarstwo o strukturze federalnej z jego najnowszymi rozwiązaniami w zakresie federalizmu, a doświadczenia kolejnych państw, Hiszpanii i Francji, z pewnością mogą być wykorzystane w pracach nad rozwojem systemu finansów publicznych w Polsce.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Podstawy teoretyczne i koncepcje federalizmu fiskalnego
1.1. Federalizm fiskalny - ewolucja pojęcia
1.2. Pojęcie federalizmu fiskalnego w literaturze
1.3. Różne drogi do federalizmu fiskalnego
1.4. Redystrybucja dochodów publicznych i jej skutki dla wykorzystania koncepcji federalizmu fiskalnego w praktyce
1.5. Federalizm fiskalny jako droga do ograniczania i kontroli zadłużania sektora publicznego
Rozdział 2. Dyskusyjne problemy wykorzystania narzędzi finansowych
w koncepcjach federalizmu fiskalnego
2.1. Kontrowersje wokół kategorii dochodów własnych lokalnych podmiotów publicznoprawnych
2.2. Skutki przekazania władztwa podatkowego podmiotom lokalnym
2.3. Subwencje i dotacje w teorii federalizmu fiskalnego
Rozdział 3. Federalizm fiskalny - przegląd międzynarodowy
3.1. Federalizm fiskalny w USA
3.1.1. Charakterystyka i struktura samorządu terytorialnego
3.1.2. Gospodarka finansowa samorządu terytorialnego
3.1.3. Specyfika amerykańskiego federalizmu fiskalnego
3.2. Samorząd terytorialny we Francji
3.2.1. Charakterystyka i struktura samorządu terytorialnego we Francji
3.2.2. Gospodarka finansowa samorządu terytorialnego we Francji
3.2.3. Specyfika francuskiego federalizmu fiskalnego
3.3.Charakterystyka samorządu terytorialnego w Hiszpanii
3.3.1. Struktura samorządu terytorialnego
3.3.2. Gospodarka finansowa
3.3.3. Specyfika hiszpańskiego federalizmu
Rozdział 4. Federalizm fiskalny w Polsce
4.1. Etapy reformy samorządu terytorialnego w Polsce
4.1.1. Reforma a samodzielność jednostek samorządu terytorialnego
4.1.2. Podstawy prawne procesu reformowania finansów publicznych w Polsce
4.1.3. Zmiany zakresu zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz źródeł ich finansowania jako wyraz decentralizacji finansów publicznych
4.1.4. Zmiany zadań i kompetencji poszczególnych szczebli administracji lokalnej
4.1.5. Metody i formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego
4.1.6. Zmiany źródeł zasilania jednostek samorządu terytorialnego
4.2. Wybrane problemy klasyfikacji źródeł finansowania samorządu terytorialnego w Polsce
4.3. Władztwo podatkowe w Polsce
4.3.1. Władztwo podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu centralnego
4.3.2. Władztwo podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetów lokalnych
4.3.3. Władztwo podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu centralnego
i lokalnego
4.4. Udziały w podatkach państwowych jako instrument podziału środków publicznych w Polsce
4.5. Subwencje i dotacje jako źródło dochodów jednostek samorządowych w Polsce
4.5.1. System dotacji i subwencji w Polsce w latach 1[zasłonięte]999-20
4.5.2. System zasilania jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa w Polsce
od 2004 roku
4.6. Zadłużanie się władz samorządowych w Polsce
4.7. Decentralizacja jako forma przejawiania się federalizmu fiskalnego w Polsce
4.7.1. Kierunki zmian samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jako przejaw federalizmu fiskalnego w Polsce
4.7.2. Zakres samodzielności samorządu terytorialnego od 1999 roku
Bibliografia