Opis książki:
Tom zbiorowy Fearful Symmetries ("Straszliwe symetrie" - w aluzji do zwrotu, jaki pojawia się w jednym z wierszy Williama Blake'a) jest pokłosiem przedsięwzięcia naukowego o nazwie "Civilization and Fear" ("Cywilizacja i lęk"), którego zwieńczeniem była międzynarodowa konferencja interdyscyplinarna zorganizowana w roku 2010 przez Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych. Celem konferencji było prześledzenie przejawów niepokojów i leków, jakie budzi cywilizacja, a które znajdują swój przejaw w rożnych zjawiskach należących do szeroko pojmowanej kultury. W Fearful Symmetries pole zawężone zostało przede wszystkim do obszaru tekstu. Nie chodzi tu zatem o lęk w sensie abstrakcyjnym - zamieszczone w tomie eseje skupione są na przejawach niepokojów i lęków wyrażonych w formie dyskursywnej, a zatem w określonym historycznie i kulturowo kontekście. Poszczególne artykuły nie przynoszą odpowiedzi na pytanie "Jaka jest natura lęku?" Dają jednakże wgląd w mechanizmy, dzięki którym obawy i lęki, szczególnie te związane z postępem cywilizacyjnym, znajdują wyraz w słowie i przez to zostają odziane w taką lub inną formę dyskursu. Chociaż bowiem lęk jest przeżyciem z natury osobistym a nawet intymnym a przez to - zdawać by się mogło - niekomunikowalnym, to jednak funkcjonuje on również w wymiarze dyskursywnym, żywi się językiem i znajduje swoje naturalne środowisko w kulturze. Publikacja nie jest jednolita pod względem metodologicznym, nie narzuca też jednego i wyłącznego punktu widzenia; za wyjątkiem naszkicowanego wyżej pola tematycznego poszczególne artykuły nie pozwalają się sprowadzić do wspólnego mianownika. Jako całość książka unaocznia zatem, jak zróżnicowane są dyskursywne przejawy lęku i jak różnorodne potrafią być konteksty owych przejawów. Taka otwartość metodologiczna i światopoglądowa pozwala zdaniem redaktorów tomu żywić nadzieję na opanowanie wielu niepokojów dręczących współczesną kulturę (np. lęku przed wszelkiego rodzaju totalitaryzmami, także w sferze intelektualnej), a w konsekwencji na "ucywilizowanie" strachu jako nierozerwalnie z nią związanego zjawiska. Leszek Drong, doktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Prowadzi zajęcia z literatury irlandzkiej, retoryki, komunikacji językowej oraz teorii literatury. Autor ponad 30 artykułów naukowych w języku angielskim i polskim, dwóch monografii wydanych przez Peter Lang Verlag: Masks and Icons: Subjectivity in Post-Nietzschean Autobiography (2001) oraz Disciplining the New Pragmatism: Theory, Rhetoric, and the Ends of Literary Studies (2007). Współredaktor czterech tomów zbiorowych. Pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego czasopisma naukowego "Er(r)go". Zainteresowania badawcze: retoryka dyskursu naukowego, historia oraz instytucjonalny wymiar literaturoznawstwa jako dyscypliny akademickiej, tradycja pragmatyzmu i neopragmatyzmu amerykańskiego (m.in. William James, John Dewey, Richard Rorty, Stanley Fish, Gerald Graff), kultura i literatura irlandzka XX i XXI w. (szczególnie powieść). [01.02.2013][R] Jacek Mydla - dr hab., adiunkt w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych (Wydział Filologiczny UŚ), gdzie prowadzi zajęcia z historii literatury brytyjskiej oraz teorii literatury. Jego zainteresowania i badania naukowe mają charakter zarówno historyczny, jak i teoretyczny i koncentrują się na wybranych zagadnieniach literaturoznawczych, np.: czas literacko przedstawiony; wpływy, zapożyczenia, intrtekstualność (szczególnie literackie "zawłaszczenia" twórczości Szekspira); groza literacka (wczesny i dzięwiętnastowieczny "gotyk" w Anglii); teoria narracji (w tym zjawiska tajemnicy i suspensu). Autor ponad 30 artykułów oraz dwóch książek o charakterze monografii, które ukazały sie nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego: The Dramatic Potential of Time in Shakespeare (Katowice 2002) oraz Spectres of Shakespeare. Appropriations of Shakespeare in the Early English Gothic(Katowice 2009). Współredagował wiele tomów zbiorowych opracowywanych w Instytucie, w tym: Mapping Literary Spaces: Memory, Place, Locality (Katowice 2009) i A Culture of Recycling / Recycling Culture (Peter Lang 2011). Obecnie przygotowuje monografię będącą próbą narratologicznej analizy opowieści niesamowitych M.R. Jamesa. [23.05.12]
|