Fallout: New Vegas to kolejna, po Fallout
3, odsłona popularnego postapokaliptycznego cyklu zapoczątkowanego w
1997 roku. Dzieło zostało opracowane przez studio Obsidian Entertainment,
za którego założenie odpowiadają byli członkowie firmy Black Isle
Studios, producenta dwóch pierwszych odsłon marki Fallout.
Produkcja skupia się na ukazaniu konfliktu
trzech frakcji: New California Republic, Caesar’s Legion oraz mieszkańców
New Vegas. Gracz wciela się w kuriera/podróżnika (jego statystyki
kreujemy w teście psychoanalitycznym), którego przed śmiercią ratuje
zaprzyjaźniony robot. W grze powraca oczywiście Pip-Boy, którego
otrzymujemy od właściciela maszyny.
Rozgrywka w Fallout: New Vegas jest
dokładnym odzwierciedleniem mechaniki ukazanej w Fallout 3.
Kontrolujemy tu zatem nieustannie rozwijającego się bohatera, a akcję
obserwujemy z widoku TPP lub FPP (w zależności od osobistych upodobań).
Powraca także system walki o nazwie V.A.T.S., umożliwiający m.in.
zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych części ciała
przeciwnika (w zależności od liczby posiadanych punktów akcji).
Do dyspozycji gracza oddano wiele nowych perków
i możliwości (część z nich dotyczy chociażby walki na bliski dystans).
Wśród nowości znalazły się również niedostępne wcześniej bronie,
jak np. karabin przypominający M4, czy też minigun. Broń można
modyfikować, by polepszyć jej właściwości (np. zwiększyć pojemność
magazynka lub dodać do karabinu myśliwskiego celownik optyczny). Nasze
działania w czasie rozgrywki wpływają nie tylko na karmę, ale i
popularność w oczach poszczególnych stron konfliktu.
Twórcy z Obsidian Entertainment zdecydowali
się również na powiązanie systemu dialogów z umiejętnościami. W
rozmowach opartych na pobocznych zdolnościach otrzymujemy dla przykładu
dwa teksty: dla postaci z wysokim poziomem umiejętności (sukces) i niskim
poziomem umiejętności (porażka). Umieszczenie obu opcji pozwala pokazać
graczom, że mogli zdziałać coś w danej materii. Nic nie stanie ponadto
na przeszkodzie, by w podróżach po świecie gry towarzyszyło nam 2 lub 3
pomocników.
W grze nie mogło zabraknąć kilku nowości.
Pierwszą z nich jest system tworzenia i modyfikowania przedmiotów. W
specjalnych miejscach gracze mogą więc produkować naboje, gotować posiłki
i tworzyć mikstury chemiczne. Kolejną ciekawostką jest tryb „hardcore”,
który znacznie utrudnia zabawę. Twórcy produkcji podrasowali też między
innymi system wydawania rozkazów kompanom.
Oprawa graficzna powstała w oparciu o
zmodyfikowany silnik graficzny pochodzący z The Elder Scrolls IV:
Oblivion, wykorzystany także w Fallout 3. Dzięki niemu autorzy
byli w stanie opracować szczegółowy świat, cechujący się dobrze
wymodelowanymi obszarami otwartymi oraz zachęcającymi do odwiedzin wnętrzami
rozmaitych budowli.