W procesie wychowania dzieci w rodzinie i przedszkolu zjawisko przemocy symbolicznej stanowi jeden z nieświadomych elementów socjalizacji. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytania: jakie przejawy przemocy symbolicznej zróżnicowane ze względu na treść występują w edukacji przedszkolnej, jak dochodzi do inicjowania przemocy symbolicznej wobec dzieci?
Praca składa się z dwóch części. W pierwszej – teoretycznej – dokonano przeglądu literatury przedmiotu. W drugiej części książki skoncentrowano uwagę na prezentacji rzeczywistości przedszkolnej, w której zachodzą różne interakcje między podmiotami edukacji, uruchamiane przemocą symboliczną. Każdy z rozdziałów tej części zawiera opis zachowań nauczycielek i dzieci oraz rezultaty sprawowania władzy i autorytetu.
Jednym z powodów napisania tej książki była chęć zainspirowania nauczycieli, studentów pedagogiki oraz rodziców do poznania i zrozumienia zjawisk przemocy symbolicznej.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Część I
Teoretyczne spojrzenie na przemoc symboliczną i przedmiot profesjonalnych działań nauczyciela
Rozdział 1.
Przemoc symboliczna w edukacji. Zarys problematyki
Pojęcie przemocy symbolicznej
Przedszkole jako instrument i miejsce przemocy symbolicznej
Władza – nośnik p[przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Rozdział 2.
Przemoc symboliczna w perspektywie rozwoju dziecka i profesjonalnych działań nauczyciela
Obecność przemocy symbolicznej w procesie socjalizacji dziecka
Rozwój dziecka jako cel profesjonalnej działalności nauczyciela
Profesjonalizm nauczyciela a przemoc symboliczna
Podsumowanie
Część II
Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu – klasyfikacja
Wprowadzenie
Rozdział 1.
Komunikacja werbalna – akty językowe
Komunikacyjny wymiar przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna za pośrednictwem aktów językowych
Pozytywne doświadczenia komunikacyjne dzieci w świetle przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Rozdział 2.
Komunikacja niewerbalna – akty kinetyczne
Komunikacja niewerbalna jako przejaw przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna w sferze aktów kinetycznych
Możliwość łagodzenia przemocy symbolicznej na płaszczyźnie niewerbalnej
Podsumowanie
Rozdział 3.
Reguły i system oceniania – akty ewaluacyjne
Istota przemocy symbolicznej w procesie oceniania
Przemoc symboliczna w zakresie aktów ewaluacyjnych
Strategie wzmacniania prorozwojowej przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Rozdział 4.
Przestrzeń dydaktyczna: użytkownicy i dystrybucja
Zagospodarowanie przestrzeni a przemoc symboliczna
Użytkowanie i dystrybucja przestrzeni dydaktycznej w wymiarze symbolicznym
Pozytywny wymiar przemocy symbolicznej w sferze zagospodarowania przestrzeni
Podsumowanie
Rozdział 5.
Organizacja pracy edukacyjnej: presja czy oferty pedagogiczne?
Organizacja pracy edukacyjnej w perspektywie przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna poprzez organizację pracy edukacyjnej
Organizacja pracy edukacyjnej jako podmiotowy wymiar przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia