F1 2009 to pierwsza produkcja brytyjskiego dewelopera Codemasters stworzona w pełni na licencji F1. Za jej produkcję odpowiada ekipa mająca w dorobku wiele uznanych gier wyścigowych, w tym doceniane na całym świecie serie Colin McRae: DiRT oraz Race Driver: GRID.
F1 2009 to produkcja aspirująca do miana symulacji. Przemawia za tym m.in. fakt, że autorzy zdecydowali się przenieść do niej wszystkie dziesięć zespołów biorących udział w sezonie 2009 (McLaren Mercedes, Ferrari, BMW Sauber, Renault, Toyota, Toro Rosso, Red Bull, Williams, Force India, Brawn GP). Twórcy odwzorowali także siedemnaście torów wyścigowych, na których rozgrywane są kolejne Grand Prix (Australia, Malezja, Chiny, Bahrajn, Hiszpania, Monako, Turcja, Wielka Brytania, Niemcy, Węgry, Grand Prix Europy, Belgia, Włochy, Singapur, Japonia, Brazylia i Abu Zabi), nie zapominając o najbardziej charakterystycznych fragmentach każdego z nich. Po raz pierwszy w historii gracze uzyskają dzięki temu możliwość wzięcia udziału w wyścigu nocnym, który rozgrywany jest na trasie w Singapurze.
Na potrzeby gry autorzy opracowali zaawansowany model jazdy, biorąc przy tym pod uwagę takie elementy, jak nierówności terenu wpływające na zachowanie bolidów, czy też zmiany ustawień spojlerów i skrzydeł. Okazuje się, że osiągnięcie zadowalającego wyniku zależy także od taktyki rozgrywania pit-stopów – zatankowanie samochodu do pełna ma istotny wpływ na jego wagę oraz sposób prowadzenia, podobnie jak dobór opon do warunków atmosferycznych. Autorzy uwzględnili także nowe reguły wprowadzone w sezonie 2009. Dotyczą one m.in. aerodynamiki samochodów, powrotu opon typu slick oraz wprowadzenia systemu KERS.
Posiadacze PSP uzyskali możliwość prowadzenia emocjonujących zmagań nie tylko w trybie dla pojedynczego gracza (m.in. w opcji pełnego sezonu), ale także w multiplayerze. Niestety nie wspiera on rozgrywki sieciowej, a jedynie ad hoc, przy wykorzystaniu połączenia radiowego z posiadaczami innych przenośnych konsol firmy Sony.