F1 2001 to kolejna odsłona wydawanej przez koncern Electronic Arts serii ścigałek, koncentrujących uwagę grających na tytułowej „królowej” sportów motorowych. Omawiana produkcja posiada oczywiście pełną licencję organizacji FIA na wykorzystanie nazwisk kierowców, modeli bolidów, czy projektów tras, na których organizowane sa poszczególne wyścigi. Tytuł ten stanowi zarazem konkurencję dla wydawanej przez Sony serii Formula One. F1 2001 trafiło także na Xboxa. Różnice pomiędzy poszczególnymi edycjami są minimalne i ograniczają się do pewnych usprawnień wizualnych.
Jednym z głównych atutów omawianej produkcji jest wyjątkowo szeroki wachlarz dostępnych trybów rozgrywki. F1 2001 umożliwia oczywiście rozegranie pojedynczego wyścigu, czy też sesji treningowej, podczas której można bliżej zapoznać się z każdym z obiektów. Aby móc przystąpić do głównych trybów gry należy ukończyć kilka podstawowych wyzwań (Challenges), obejmujących między innymi sprawowanie prawidłowej kontroli nad bolidem. Należy jednak dodać, iż F1 2001 nie jest pełnoprawną symulacją. Model jazdy stanowi wyraźny ukłon w stronę arcade, tym bardziej, iż gracz może skorzystać z wielu ciekawych ułatwień – lepszych hamulców, niezniszczalności, czy automatycznej skrzyni biegów. W grze nie zabrakło jednak widowiskowego modelu uszkodzeń. Kolejne kraksy mogą doprowadzić do sytuacji, w której bolid nie będzie zdatny do dalszej jazdy.
Podstawowy punkt programu stanowią oczywiście rozbudowane mistrostwa, odbywające się w zgodzie z obowiązującym w sezonie 2001 harmonogramem. Należy jednak zaznaczyć, iż gracz może własnoręcznie zaplanować przebieg tego trybu, korzystając z odpowiedniej opcji z menu gry. F1 2001 posiada także pełnoprawny multiplayer. Obie wersje umożliwiają toczenie wirtualnych potyczek nawet czterem zawodnikom. Co więcej, zadbano w tym przypadku o wiele ciekawych trybów zabawy, jak chociażby Last Man Standing, czy Tag Team Challenge. Oprawa wizualna gry stoi na wysokim poziomie. Tyczy się to zarówno modeli bolidów, jak i realistycznie oddanego otoczenia. Na oprawę dźwiękową składają się w głównej mierze odgłosy silników poszczególnych maszyn, przy czym zadbano także o odpowiedni komentarz.