Ewolucja usług private banking & wealth management Od bankierów prywatnych do konglomeratów finansowych
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Joanna Pietrzak
cena: 27,00 zł
Książka wprowadza czytelnika w świat bankierów prywatnych i ich zamożnej klienteli. Wyjaśnia, jak rozwijały się usługi dla najbogatszych klientów, jak doszło do ogromnego zróżnicowania podmiotów na rynku Private Banking & Wealth Management oraz jaki jest obecny stan tych usług, ich zagrożenia i perspektywy. Daje odpowiedź na pytanie: jak zmienił się rynek Private Banking & Wealth Management od czasów, gdy finansami najbogatszych klientów zarządzali prywatni bankierzy, do chwili obecnej, gdy bankierów prywatnych prawie już nie ma, a liderami rynku są wielkie konglomeraty finansowe.
Omawiane zjawiska poparte są przykładami, materiałami źródłowymi oraz studiami przypadków. Oryginalność tej książki polega na przekrojowym ujęciu tematu. Perspektywa historyczna łączy się z opisem najnowszych tendencji rynkowych, co pozwala zrozumieć kierunek, w jakim zmierza ewolucja usług bankowości prywatnej i zarządzania majątkiem. Osobną wartością jest opis mechanizmów kreacji bogactwa; jest to bowiem tematyka rzadko poruszana w polskiej literaturze ekonomicznej. Szczegółowa analiza stanu zamożności polskiego społeczeństwa pozwala m.in. zrozumieć dystans, jaki dzieli nasz kraj od Europy Zachodniej w kwestii zasobów prywatnego bogactwa.
Książka zawiera przykłady i studia przypadków. Szczególnie wymowne są skutki osłabienia zasad nadzoru i etyki zawodowej, opisane w studium przypadku jednego z liderów tej branży, szwajcarskiego banku UBS, jak również opis okoliczności, które doprowadziły do zniknięcia z rynku najstarszego prywatnego banku szwajcarskiego Wegelin & Co.
SPIS TREOECI WSTÊP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Rozdzia³ 1 HISTORYCZNE POD£O¯E PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.1. Prywatne domy bankowe – uwarunkowania ekonomiczne i prawne . . . 15 1.1.1. W³asnooeæ, zarz¹dzanie, odpowiedzialnooeæ, marka. . . . . . . . . . . . 17 1.1.2. Pozycja rynkowa i spo³eczna banków prywatnych . . . . . . . . . . . 21 1.1.3. Zagro¿enia wynikaj¹ce z formy prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 1.2. Banki prywatnewWielkiej Brytanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1.2.1. Znaczenie Londynuw¿yciu gospodarczym Wielkiej Brytanii . . . 26 1.2.2. House of Rothschild – archetyp banku prywatnego . . . . . . . . . . . 30 1.2.3 . Kupieckie domy bankowe (merchant banks) . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 1.2.4. Elitarne londyñskie domy bankowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 1.2.5. Schy³ek brytyjskich domów bankowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 1.3. Banki prywatnewinnych centrach finansowych Europy. . . . . . . . . . . . 49 1.3.1. Banki prywatnewSzwajcarii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 1.3.2. Walka szwajcarskich bankierów prywatnych o zachowanie odrêbnooeci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 1.3.3. Banki prywatne we Francji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 1.3.4. Banki prywatnewNiemczech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 1.4. Trwa³y wk³ad bankierów prywatnych w rozwój systemu bankowego Europy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 1.5. Ewolucja definicji us³ug private banking&wealth management . . . . . . . . . . 67 Rozdzia³ 2 ROZWÓJ OEWIATOWEGO BOGACTWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 2.1. Mechanizmy kreacji bogactwa u progu XX wieku. Powstanie klasy oeredniej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 2.2. Wspó³czesne warunki rozwoju bogactwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 2.2.1. Poszerzanie obszaru zamo¿nooeci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 2.2.2. Wzrost znaczenia sektora finansowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 2.2.3. Nierównooeci dochodowe i maj¹tkowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 2.3. Liczebnooeæ i struktura osób zamo¿nych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 2.4. OEwiatowe bogactwo a wielkooeæ rynku private banking &wealth management. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Rozdzia³ 3 MODELE BIZNESOWE NA RYNKU PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 3.1. Podmioty na rynku private banking&wealth management. . . . . . . . . . . . . 105 3.2. Zintegrowany model biznesowy (Integrated Business Model) . . . . . . . . . . 110 3.2.1. Po³¹czenie bankowooeci inwestycyjnej i prywatnej. . . . . . . . . . . . 110 3.2.2. Zagro¿enia wynikaj¹ce z modelu zintegrowanego . . . . . . . . . . . 113 3.2.3. Studium przypadku: wp³yw kryzysu finansowego na pozycjê rynkow¹ banku UBS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 3.3. Model „czystego” private banking (Pure Play Business Model) . . . . . . . . . . 129 3.3.1. Koncentracja na us³ugach bankowooeci prywatnej i zarz¹dzania maj¹tkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 3.3.2. Presja regulacyjna na centra off-shore . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 3.3.3. Studium przypadku: znikniêcie z rynku banku Wegelin&Co. . . 136 3.3.4. Studium przypadku: obszary doskona³ooeci banku Julius Baer&Co. Ltd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 3.4. Model detaliczny (Retail-Based Business Model). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 3.4.1. Zainteresowanie segmentem Mass Affluent . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 3.4.2. Studium przypadku: Barclays – synergia miêdzy bankowooeci¹ detaliczn¹ i prywatn¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 ROZDZIA£ 4 NOWE TRENDY NA RYNKU PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 4.1. Innowacyjne kryteria segmentacji klientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 4.1.1. Segmentacja wieloczynnikowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 4.1.2. Segment zamo¿nych kobiet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 4.1.3. UltraHNWI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 4.2. Nietypowe produkty private banking&wealth management . . . . . . . . . . . 163 4.2.1. Niefinansowe us³ugi doradcze / inwestycje emocjonalne. . . . . . . . 165 4.2.2. Inwestycje odpowiedzialne spo³ecznie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 4.3. Polityka markiwus³ugach private banking&wealth management . . . . . . . 173 4.3.1. Komunikacja marketingowa marki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 4.3.2. Studium przypadku: repozycjonowanie marki Coutts&Co. . . . . . 180 4.4. Media spo³ecznooeciowewprivate banking&wealth management. . . . . . . . 182 6 ROZDZIA£ 5 ROZWÓJ US£UG PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT WPOLSCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 5.1. Proces powstawania bogactwawPolsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 5.1.1. Obci¹¿enie historyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 5.1.2 . Powojenny zastójwtworzeniu bogactwa (1945–1980) . . . . . . . . . 188 5.1.3. Pierwsze formy akumulacji prywatnego kapita³u (1981–1989) . . . 189 5.1.4. ród³a bogactwa po transformacji ustrojowej . . . . . . . . . . . . . . . 191 5.2. Liczebnooeæ i charakterystyka osób zamo¿nychwPolsce. . . . . . . . . . . . . 196 5.2.1. Poziom prywatnych aktywów finansowych . . . . . . . . . . . . . . . . 196 5.2.2. Segmentacja i profil demograficzny osób zamo¿nychwPolsce. . . 198 5.3. Us³ugi bankowooeci prywatnejwPolsce – stan i perspektywy rozwoju . . 205 5.3.1. Detaliczny model polskiej bankowooeci prywatnej . . . . . . . . . . . . 205 5.3.2. Kierunki rozwoju polskiego rynku private banking &wealth management. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 ZAKOÑCZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2111 BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 SPIS RYSUNKÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 SPIS TABEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
ISBN:[zasłonięte]978-8365-095-9
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 224
Format: B5
Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.
Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko
Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł przy opcji wysyłki paczką i za pobraniem pocztowym.
|