Dziś oferuję Państwu KSIĄŻKĘ
w bardzo atrakcyjnej cenie
EWOLUCJA SZKOŁY I JEJ WSPÓŁCZESNA WIZJA
AUTOR:
Jerzy Kujawiński
OPIS
Szkołą nazywa się zgrupowanie uczniów wokół osoby nauczyciela (mistrza) z zamiarem realizowania ważnych celów, zwłaszcza dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych1. Szkoła i Kościół (Świątynia) są najstarszymi i najważniejszymi instytucjami społecznymi kształtującymi osobowość człowieka; szkoła bardziej jego umysł, a Kościół - jego duszę. W dziejach ludzkości instytucja szkolna podlegała i nadal podlega ewoluq'i. Odpowiedniej ewolucji podlega także Kościół.
W czasach starożytnych, w okresie istnienia niewolnictwa, do szkoły uczęszczali tylko chłopcy pochodzący z rodzin właścicieli niewolników. Natomiast nauczycielami byli wyłącznie mężczyźni posiadający odpowiednią wiedzę (kwalifikacje). Nauka (nauczanie) w takiej szkole polegała na indywidualnych kontaktach nauczyciela z poszczególnym (pojedynczym) uczniem. Była to bowiem szkoła indywidualnego nauczania chłopca przez nauczyciela, którego do szkoły odprowadzał i przyprowadzał ze szkoły do domu niewolnik. Nie było wtedy klas szkolnych (uczniowskich). W starożytnej Grecji istotę szkoły stanowiły relacje nauczyciela z jednym uczniem, czyli edukacja indywidualna ucznia kierowana bezpośrednio przez nauczyciela2.
Także w starożytności pojawiła się nazwa pedagogika, która dotyczyła wychowania człowieka, w tym jego edukacji szkolnej. Nazwa pedagogika pochodzi z języka greckiego i oznacza czynność wychowywania dziecka (chłopca), ponieważ słowo greckie pais oznacza chłopca, a słowo greckie ago oznacza prowadzę, czyli kieruję wychowaniem chłopca (dziecka). Dalsze etapy ewolucji szkoły indywidualnego nauczania wiodły do wprowadzenia w niej również nauczania zbiorowego i grupowego oraz różnych złożonych form nauczania i uczenia się uczniów, np. pracy lekcyjno-domowej, szkol-no-pozaszkolnej itp.
Liczba stron: 163
POLECAM