Evolve to pierwszoosobowa strzelanka sieciowa, w której połączono kooperację i rywalizację między graczami. Pomysłodawcami i twórcami gry są producenci ze studia Turtle Rock, znanego przede wszystkim z popularnej gryLeft 4 Dead (przygotowanej do spółki z firmą Valve).
Evolve rozgrywa się w przyszłości i opowiada o polowaniach na potwory. Gra ma kilka trybów zabawy, ale w podstawowej postaci polega na walce czteroosobowej grupy najemników z bestią, w którą wciela się piąty gracz. Istotne jest to, że łowcy zostali opisani ściśle wyspecjalizowanymi klasami – w polowaniu biorą udział traper (lub myśliwy), szturmowiec, medyk i jednostka wsparcia. W grze znajduje się też kilku przedstawiciel danej klasy oraz istot, jakimi można zagrać – każda z nich ma unikatowy wygląd i umiejętności. Jednym z łatwiejszych do opanowania potworów jest Goliath, coś na wzór King Konga z ognistym oddechem.
Same mecze w Evolve odbiegają od tego, co znamy z typowych strzelanek – rozgrywka jest asynchroniczna i unikatowa dla każdej ze stron. Drużyna łowców zaczyna na przykład od tropienia potwora, w czym specjalizuje się traper. Ten najemnik może rozkładać sondy dźwiękowe, ograniczać ruchy przeciwnika przy pomocy harpuna, czy czasowo więzić go wewnątrz pola siłowego. Po namierzeniu ofiary drużyna musi wykazać się zgraniem – medyk powinien leczyć, wsparcie odnawiać osłony kompanom, a szturmowiec ściągać na siebie uwagę groźnej bestii. W tym aspekcie zabawy zawarto wątek kooperacji między graczami.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej po stronie potwora. Ten na początku meczu musi uciekać przed szukającymi go ludźmi, by polować na zwierzynę i zjadać jej mięso. Tylko w ten sposób bestia zwiększa swoje szanse na wygraną – po spożyciu odpowiedniej porcji padliny może ewoluować do mocniejszej postaci. Gracz otrzymuje wtedy więcej punktów życia i opcję dobrania kolejnych ataków specjalnych. Zwierzęta wałęsające się po mapach są zresztą użyteczne na inne sposoby – gwarantują bonusy i angażują się w walkę.
Evolve jest nastawiony na zabawę sieciową, więc ma wszelkie typowe elementy podobnych gier, w tym chociażby możliwość odblokowywania nowych najemników, potworów i przedmiotów. Od strony technicznej gra działa na silniku CryEngine i prezentuje się nieźle. Na uwagę zasługuje przede wszystkim ciekawy design postaci oraz potworów.
język w grze