| | | e-mail: [zasłonięte]@hirudina.pl tel. stacjonarny: (32) [zasłonięte]352-04 tel. komórkowy: 513-[zasłonięte]-833 komunikator: [zasłonięte]40558
Adres sklepu: ul. Księdza Bednorza 14 (pod apteką) Katowice-Szopienice Godziny pracy: Pon - Pt: 8.30 – 16.30
Lokalizacja sklepu: | | | Przelew na konto mBank: 16 1140 2004 [zasłonięte] 0[zasłonięte]000[zasłonięte] 7976
| | | Wszystkie zamówienia realizowane są przez Pocztę Polską. Książki wysyłamy zgodnie z wyborem opcji: - po wpłacie na konto - za pobraniem Wysyłamy również za granicę! Koszty przesyłki są u nas zawsze zgodne z aktualnym cennikiem Poczty Polskiej. Odbiór osobisty: Po odbiór książek serdecznie zapraszamy do naszej księgarni w Katowicach-Szopienicach (adres powyżej) | | | | WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wysłać do nas:
1) deklarację odbioru przesyłki "za pobraniem" lub 2) skan przelewu albo 3) wpłacić za pośrednictwem "Płacę z Allegro"
EUGENIUSZ PANKIEWICZ w ramach cyklu: Studia i materiały do dziejów muzyki polskiej
+ DODATEK NUTOWY
Włodzimierz Poźniak 23.05.2012 Stan książki/ek: DOBRY, książka czysta, spójna i kompletna, przybrudzona okładka, pokreślony podpis byłego właściciela Wydawnictwo: PWM Nakład: 1180 egz.
Od autora:
Dużą część materiałów będących podstawą niniejszej pracy zebrałem jeszcze w latach 1929/30 w związku z przygotowaniem dysertacji doktorskiej poświęconej twórczości i życiu Pankiewicza. Gdy obecnie przystąpiłem do nowego opracowania tego tematu, stanąłem wobec dużych trudności, gdyż podczas powstania warszawskiego w r. 1944 uległo zniszczeniu wiele autografów Pankiewicza oraz znaczna część materiałów rękopiśmiennych dotyczących jego twórczości, a zwłaszcza jego życia. Przede wszystkim zaginęła teka autografów muzycznych przechowywana w zbiorach Państwowych w Warszawie oraz znaczna część przechowywanego przez rodzinę kompozytora zbioru, który zawierał autografy muzyczne, drukowane kompozycje Pankiewicza, wycinki z prasy, programy koncertowe itd. zaginęły też materiały będące w posiadaniu Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia", jak też wiele autografów znajdujących się w posiadaniu osób prywatnych. Dotkliwe te straty zostały częściowo powetowane dzięki sporządzeniu przeze mnie w r. 1929 odpisów wszystkich autografów nie drukowanych pieśni solowych Pankiewicza, jak również niektórych utworów chóralnych, fortepianowych i kwartetu smyczkowego. Skopiowałem też wówczas spis kompozycji sporządzony przez kompozytora własnoręcznie oraz dokonałem odpisów różnego rodzaju materiałów archiwalnych. W ten sposób uratowała się w całości twórczość pieśniarska solowa i chóralna Pankiewicza, a częściowo i fortepianowa. i materiałów biograficznych pozostały do dyspozycji artykuły i wzmianki ogłoszone drukiem oraz kilka listów o kompozytorze i sporządzone przeze mnie swego czasu wypisy z archiwum „Lutni" dotyczące wykonań utworów Pankiewicza w ramach koncertów urządzanych przez tę instytucję. Zaginęła większa część szkiców, zadań szkolnych, różnego rodzaju notatek kompozytorskich itp. Poza tym dotkliwą stratą jest zniszczenie tych egzemplarzy hirudina drukowanych, będących w posiadaniu rodziny kompozytora, na których Pankiewicz dokonywał sporo poprawek i uzupełnień. Retusze te mogły być dla nas wskazówką, w jakim kierunku szła ewolucja talentu i smaku artystycznego kompozytora. Zmiany te odnotowałem niestety na kilku tylko posiadanych przeze mnie egzemplarzach pieśni, jest to jednak materiał zbyt szczupły, aby móc z niego wyprowadzić jakieś konkretne wnioski. Opracowując kronikę życia Pankiewicza, posługiwałem się nie tylko materiałami rękopiśmiennymi i drukowanymi, ale opierałem się także na relacjach osób współczesnych mu; sięgnąłem też do rodzinnych tradycji kompozytora, które zresztą niedługo po jego śmierci wygasły. Gdy w r. 1929 starałem się o uzyskanie informacji u członków jego rodziny, osiągnąłem stosunkowo skromne rezultaty. Z rodzeństwa kompozytora żył wtedy już tylko Józef przebywający przeważnie zagranicą. Podał on listownie szereg cennych, lecz nielicznych szczegółów (jego listy z datą Paryż 10 XII 1929 i 27 IV 1930 znajdują się w posiadaniu autora tej pracy), gdyż będąc młodszym od swego brata o 9 lat, niewiele mógł udzielić wskazówek dotyczących jego lat dziecięcych, później zaś życie rozdzieliło obu braci. Oto co Józef Pankiewicz pisze na ten temat w liście z 10 XII 1929:„Chętnie służę wiadomościami biograficznymi, lecz obawiam się, że nie będą one wyczerpujące. * Różnica wieku między nami była znaczna: brat mój był starszy o dziewięć lat, byłem więc prawie dzieckiem, gdy on już kształcił się i samodzielnie pracował. Do r. 1888, z przerwami jego wyjazdu na studia, mieszkaliśmy wprawdzie u rodziców naszych, lecz byłem zbyt młody, by wówczas życie jego i dążenia zrozumieć. Gdy wróciłem w końcu 1889 r. z Paryża, zastałem go żonatym i odtąd mniej miałem sposobności częstego komunikowania się z nim.uWdowa po kompozytorze wyszła niedługo po jego śmierci powtórnie za mąż (za lekarza, dr Tokarskiego), nic też dziwnego, że wiele szczegółów stosunkowo krótkiego współżycia z pierwszym mężem ułeciało z jej pamięci, poza tym w owym czasie, gdy Z nią rozmawiałem, osiągnęła już poważny wiek, tak że pamięć jej nieraz zawodziła. Jedyny syn kompozytora, Henryk, stracił ojca mając zaledwie cztery lata i zupełnie go nie pamiętał. Jest więc rzeczą zrozumiałą, że wszelkie informacje, których chętnie udzielał, pochodziły raczej z drugiej ręki.Oddając niniejszą pracę do rąk Czytelnika sądzę, że mimo nieuniknionych braków daje ona obfity materiał dotyczący twórczości i życia Pankiewicza. Nie wykluczając pojawienia się na widowni nowych jeszcze szczegółów, jestem przekonany, że nie wniosą one zasadniczych zmian do obrazu, który można sobie przedstawić na podstawie materiału tutaj podanego. Jeżeli chodzi o kompozycje Pankiewicza, to uwzględniając dawniejsze i nowsze publikacje (wliczywszy w nie utwory i fragmenty zamieszczone w niniejszej pracy) oraz znajdującą się w rękopisie Balladę na chór, głosy solowe i fortepian, jak i Kwartet smyczkowy, twórczość Pankiewicza stoi niemal w całości do dyspozycji odbiorcy.
Spis treści:
Od autora........................ 7
RYS ŻYCIA I TWÓRCZOŚCI Środowisko ....................... 9 Kronika życia..................... 14 Charakterystyka osobowości Pankiewicza i jego twórczości. . 35
KATALOG TEMATYCZNY Pieśni solowe Pieśni ujęte w opusy.................. 76 Pieśni nie ujęte w opusy................ 86 Pieśni nie dokończone.................. 97 Pieśni przypisywane Pankiewiczowi............ 100 Pieśni chóralne Pieśni na dwugłosowy chór żeński............ 100 Pieśni na czterogłosowy chór mieszany........... 106 Pieśni na czterogłosowy chór męski............ 108 Utwory fortepianowe Utwory młodzieńcze.................. 112 Utwory ujęte w opusy................. 113 Utwory nie ujęte w opusy................ 124 Utwory kameralne................. 127 Varia.......................... 130
MATERIAŁY Genealogia rodziny Pankiewicza.............. 131 Spis utworów własnych sporządzony przez kompozytora ... 131 Zeszyt z tłumaczeniami hirudina pieśni Pankiewicza......... 135 Wypisy z archiwum „Lutni" dotyczące wykonań utworów Pankiewicza na koncertach tej instytucji........... 135 Dokumenty archiwum w Tworkach............. 136 Ważniejsze artykuły, recenzje i notatki „Echo Muzyczne"................... 137 „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne"........ 137 „Kłosy" . ....................... 140 „Gazeta Lwowska"................... 141 „Tygodnik Ilustrowany"................. 142 „Kwartalnik Muzyczny"................. 143 „Głos Stolicy"..................... 144 „Kurier Warszawski".................. 147 „Przegląd Poranny"................... 148 „Muzyka"....................... 148 „Głos Prawdy"..................... 148 „Gazeta Warszawska".................. 149 „Kwartalnik Muzyczny"................. 149 Ikonografia....................... 150
ANEKSY Spis utworów w porządku chronologicznym......... 151 Spis wydań pośmiertnych w porządku chronologicznym .... 152 Spis utworów w kolejności opusów............. 153 Spis utworów w kolejności alfabetycznej Pieśni solowe...................... 153 Pieśni chóralne..................... 155 Utwory fortepianowe.................. 155 Utwory kameralne................... 156 Varia......................... 156 Autorzy i tłumacze tekstów pieśni solowych i chóralnych ... 156 Spis nagrań....................... 157 Bibliografia....................... 158 Spis ilustracji....................... 160 Indeks nazwisk i utworów................. 161
DODATEK NUTOWY (luźna okładka)
CHCESZ PRZED ZAKUPEM ZAPOZNAĆ SIĘ Z OFEROWANĄ KSIĄŻKĄ NAPISZ DO NAS MAILA, A OTRZYMASZ DARMOWY FRAGMENT!!!
Zobacz nasze pozostałe oferty: |
| |