|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
|
|
|
|
KATEGORIE - kliknij i wybierz: |
|
|
|
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
![](http://republika.pl/paralala/mBank%20logo.gif)
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
![](file:///D:/DOCUME~1/WinXP/USTAWI~1/Temp/moz-screenshot.png)
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
|
|
|
I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł
|
|
|
|
| |
|
SUPEREROGACJA - ZAGUBIONY WYMIAR ETYKI A. M. Kaniowski Warszawa 1999, stron 466 __________________________________________________________________________________ OPIS - Książka ta powstała z zaintrygowania pewnym problemem, który w pierwotnym zamyśle miał zostać zasygnalizowany w przypisie bądź w marginalnej uwadze we wstępie do filozoficznie bardziej „ambitnego" projektu, jakim miała być porównawcza analiza etyki dyskursu i Kaniowskiej filozofii moralnej. Celem tej analizy miało być sprawdzenie prawomocności zgłaszanego przez Karla-Otto Apla i Jurgena Habermasa (oraz zwolenników i kontynuatorów ich wizji etyki) roszczenia do Kantowskiego dziedzictwa w zakresie filozofii moralnej. W centrum uwagi miała stanąć kwestia powinowactw i różnic pomiędzy podejściem trąnscendentalno--pragmatycznym Apla i Habermasa a transcendentali-zmem Kantowskim; przy tej okazji nie można byłoby pominąć zasadniczego pytania: Czy Kaniowski projekt etylu rzeczywiście zbudowany jest na transcendentali-stycznych podstawach, czy też może transcendentalizm Kantowski ogranicza się do obszaru rozumu teoretycznego. Kulminacyjnym momentem miała być analiza porównawcza dwu postaci zasady uniwersalizacji: Kantowskiego imperatywu kategorycznego i zasady dyskursu. Zagadnieniem dominującym całego tego przedsięwzięcia, nadającym mu określony charakter, byłaby wówczas — przewodzącą wielu współczesnym dyskusjom teorio-etycznym, zwłaszcza w myśli niemieckiej
- kwestia uzasadnienia (Begrilndung czy też Letzt-begrilndung), a wiec pytanie o podstawy powinności. (...) - „Podstawową właściwością uczynku supererogacyjne-go, co do której istnieje daleko idąca zgoda pomiędzy współczesnymi obrońcami pojęcia supererogacji — choć nie zawsze cecha ta wymieniana jest explicite — polega na tym, iż jest to uczynek przysparzający drugiej osobie pewnego dobra lub też chroniący (jedną bądź wiele osób) przed doznaniem zla lub pomniejszający zlo już doznane; krótko mówiąc, uczynek supererogacyjny to uczynek pociągający za sobą pozytywne skutki dla innych, związane zaś z danym uczynkiem ewentualne negatywne skutki (krzywdy bądź ryzyko) mogą spadać na sam podmiot podejmujący się tego czynu, nie zaś na osoby trzecie. Dla uczynku supereroga-cyjnego charakterystyczna jest zatem asymetria pomiędzy podmiotem moralnego działania a drugim, jako że postępowanie czy uczynek podmiotu nic jesL dyktowany przez zasadę, która z zewnątrz nakładałaby na drugiego zobowiązanie do takiego samego uczynku czy postępowania względem pierwszego podmiotu. Drugą właściwością uczynku supererogacyjnego kolejna asymetria; pomiędzy spełnieniem uczynku i jego zaniechaniem: spełnienie godne jest pochwał i stanowi zasługę, niespełnienie nie uzasadnia zaś i nie pociąga za sobą konieczności napiętnowania czy udzielenia nagany." (s. 386-387)
SPIS TREŚCI Supererogacja. Zagubiony wymiar etyki Tropem zapomnianych czynów chwalebnych — 3 I. Teologiczno-moralne źródła supererogacji 19 1. Geneza pojęcia 19 2. Św. Tomasz z Akwinu 38 3. Reakcja protestancka: Luter, Kalwin 55 4. Supererogacja w dzisiejszej teologii moralnej 67 II. Kontrowersje wokół supererogacji w etyce świeckiej: przebieg dyskusji i wstępne wnioski 86 1. Od klasyfikacji działań do refleksji nad pojęciem moralności 86 2. Przeciwnicy i obrońcy supererogacji 95 Typowe sposoby kwestionowania 95; Strategia obrońców 110 3. Chwalebność jako kategoria oceniania działali moralnych 143 Osobliwości typowego sposobu obrony supererogacji 147; Dualistyczne wyobrażenie świata i podmiotu 151; Problem supererogacji w systematycznym układzie odniesień 154; Wstępne wnioski 174 III. Utylitaryzm a supererogacja 177 1. Utylitaryzm i etyka Kantowska. Ich obiegowe rozumienie 177 2. Wielość utylitaryzmów 185 3. Utylilaryzin negujący supererogację 188 Utylitaryzm otwarty na supercrogację: John Stuart Mill i Henry Sidgwick 200 5. Próba wpisania koncepcji supererogacji w utylitaryzm reguł 214 6. Richard M. Hare o supererogacji 228 IV. Kantowska filozofia moralna a problem supererogacji 237 1. Systematyzacja stanowisk 237 2. Miejsce i znaczenie Metaphysik der Siiten w Kaniowskiej filozofii moralnej 242 3. Komentarze i wyjaśnienia 268 Dwuczłonowa klasyfikacja działań 269; Trój członowa klasyfikacja działań 275: Obowiązki zupełne i niezupełne 279 4. Poszukiwanie miejsca dla supererogacji w etyce Kanta 291 Paul D. Eiscnberg 291; Thomas E. Hlll 320 5. Antysupererogacjonistyczne ujęcia etyki Kanta .. 350 Marcia Baron 350; Wolfgang Kersting 357; Dualność Kantowskiego deontologizmu 377 V. Zakończenie. Kilka uwag o supererogacji i powinności ontologicznej 386 1. Heterogeniczność rozumu praktycznego 386 2. Powinność zautonomizowana 4-O0 3. Dlaczego etyka dyskursu? 414 j Dodatek. Kontrowersje wokół deontologizmu 425 Dodatkowa literatura 439 Indeks osób 443 Indeks pojęć 448 Nota biograficzna 461 Publikacje Andrzeja M. Kaniowskiego 462 Inhaltsverzeichnis 465
|
|